וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עולם ומלואו

יצאנו לפגוש את גל רוט, אנימטור בכיר בצוות הפיתוח של Spore - אחד המשחקים השאפתניים של העשור האחרון

חברת Maxis קיימת כבר יותר משני עשורים, במהלכם הייתה אחראית במידה רבה להצלחת משחקי ה"אלהים" – כותרים בהם השחקן הוא יישות שמנהלת את האנשים הקטנים המתרוצצים על המסך. חוץ מסים סיטי על שלל גרסאותיו, היו גם SimAnt, SimFarm, SimTower ובסופו של דבר גם סימס – סדרת המשחקים הפופולארית ביותר בעולם כיום, שמכרה עד כה מעל ל-100 מיליון יחידות, אם כוללים את כל חבילות ההרחבה.

על Spore - הפרוייקט החדש של Maxis אנחנו שומעים כבר כמעט שלוש שנים (המשחק נמצא בפיתוח כבר 6 שנים), אבל בעצם יודעים עליו מעט מאוד, חוץ מהרעיון הבסיסי. קנה המידה של המשחקיות שלו מאוד רחב – השחקן יוצר דמות, וכשאני אומר "יוצר דמות" הכוונה היא ליצירת סוג חדש לגמרי של חיה, ציפור או מין אחר, באמצעות ערכת כלים מגוונת להפליא. לאחר מכן, מנווט השחקן את תרבות הייצורים אותם בנה מהשלבים הראשונים של התפתחותם ועד לחקר החלל.

עד כאן, נשמע מאוד מעורפל. כדי להבין יותר, הגענו לפגישה עם גל רוט, אנימטור דמויות בכיר ב-Maxis (שאגב, נרכשה ב-1997 על ידי ענקית המשחקים Electronic Arts). המטרה, להבין מהו בעצם Spore, כחודש וחצי לפני שהוא מגיע למדפי החנויות ב-5 בספטמבר במהדורה רגילה ומהדורה מוגבלת.

אבולוציה בפעולה

קשה מאוד להסביר על רגל אחת מה זה Spore גם אחרי הדגמה של שעה וחצי. ההגדרה הכי מוצלחת היא "משחק אבולוציה", אבל מדובר בעצם בסדרה של כלים ואלמנטים שונים שחוברו יחדיו. המערכה הלינארית של המשחק כוללת מספר שלבים, החל משלב התא ועד לשב חקר החלל, כשבכל שלב המשחק קצת שונה. לאחר שסיימתם את המערכה, תוכלו לחזור לכל שלב ולשחק בו כמה שתרצו.

השלב הראשון – שלב התא, פשוט יחסית, ובו אנחנו רק צריכים לשחות באוקיאנוס, לאכול ולהתפתח, בדומה ל-Fl0w. בשלב הבא, יוצא היצור שלכם, יחד עם בני מינו, מהמים, ומתחיל לחקור את היבשה. כאן מדובר כבר במשחק הרפתקאות, בו אתם מגלים גזעים אחרים, יכולים לתקשר איתם ולהתיידד או להילחם. כל רגע של השלב המוקדם הזה, כל עוד הייצור שלכם הוא חלק ממין אך לא חבר בקבוצה, אתם יכולים לשנות אותו כראות עיניכם באמצעות ה"חלקים" אותם מצאתם או כאלה בהם זכיתם בעקבות ניצחון בקרב או דווקא יחסי שלום. מהרגע שהמשחק מגיע לשלב השבטי, אי אפשר כבר לשנות את הגזע אבל כן אפשר לתכנת ולבנות את אביזרי הלבוש שלהם ואת הסביבה שלהם, החל מבניינים ועד לכלי רכב וכלי נשק בהם אלה משתמשים.

לכותר יש, חוץ מהשלב השבטי, גם שלב של ציוויליזציה ושלב של חקר החלל, כולם עם סגנונות משחק קצת שונים ומטרות שונות. בניגוד לרבים ממשחקיו הקודמים של ויל רייט, יש ל-Spore גם סוף, אבל הוא נשמר בסוד ורוט לא הסכים לשבור את השתיקה. מה שהוא כן אמר, זה שהכוונה היא שתשחקו במשחק הרבה פעמים, כיוון שבכל פעם החוויה שלכם תהיה שונה. בשלב החלל יש גם ערך גבוה מאוד לחקר העולם העצום שבנו אנשי Maxis. רוט הראה לנו, למשל, שאחת ממערכות כוכבי הלכת בגלקסיה של המשחק היא מערכת השמש שלנו, כולל כדור הארץ על שלל יבשותיו – אם כי בדגם מוקטן. רוט הסכים להגיד לי שיש די הרבה אלמנטים חבויים כאלה, אך סירב להגיד מהם בדיוק.

בואו לבנות עולם ומלואו

הבניה במשחק מתרחשת באמצעות ערכת כלים מרשימה, המאפשרת לכם לבנות כמעט כל יצור, בניין או כלי שתוכלו להעלות על הדעת, אך עם זאת פשוטה לתפעול. הגבלת הגיל של המשחק היא 10+, ואני באמת מאמין שלילד בן 10 לא תהיה בעיה, להשתמש בערכת הכלים הזו. את אפשרויות הגיוון המדהימות שאפשר ללמוד באמצעות יותר מ-2 מיליון ייצורים אותם העלו אנשים לרשת מאז השקתה של ערכת הבניה החינמית לפני כחודש, והגעתה לחנויות של הערכה המלאה, אשר עולה 10$.

אפשר להגיד שמה שהניע את EA לשחרר לחנויות את ערכת הבניה לפני המשחק היא רק תאוות בצע, אבל לדעתי יש מניע הרבה יותר עמוק. ישנה ב-Spore האפשרות לשאוב גזעים הנמצאים באנציקלופדיה של המשחק, אליה ניתן לגשת גם דרך הדפדפן וגם דרך המשחק, גם לתוך החוויה שלכם. כך, למשל, אפשר להגדיר שהמשחק ייקח כמה גזעים רנדומאליים בכל פעם, או את היצורים אותם אתם ביקשתם לקחת, ויפגיש אתכם איתם בתוך המשחק. מתן האפשרות לאנשים ליצור ספרייה ענקית עוד לפני שהכותר עצמו הגיע לחנויות תאפשר חוויה הרבה יותר ייחודית ומעניינת כשהמשחק יושק.

עם זאת, לא חייבים חיבור לאינטרנט כדי לשחק ב-Spore. אנשי החברה הכניסו לתוך הכותר עצמו לא מעט תוכן, ושאיבת תוכן מהאינטרנט היא האפשרות המקוונת היחידה כאן. "זה לא היה בחזון לשלב זה של ספור", אמר לי גל רוט כששאלתי אותו על אפשרויות למשחק המוני, עם מספר אנשים באותו העולם והוסיף לאחר מכן "אם זו תהיה הצלחה גדולה, יהיה עוד הרבה Spore.". רוט לא הסכים גם לומר אם יש כיום בפיתוח גרסאות גם לקונסולות הביתיות, אך כן הסביר מעט על גרסאת הנינטנדו DS וגרסת האייפון.

לא רק למחשב

גרסת ה-DS עוקבת אחרי שלב אחד בהתפתחות של הדמות, שלב היצור הבודד. המשחקיות שלה שונה מאוד מ-Spore על המחשב, אך לטענת רוט עדיין אוכל לזהות שמדובר בספור ולא במשחק שמנותק מהסדרה. גרסת האייפוןאייפוד טאץ' מתרחשת בשלב התא, והשליטה בה נעשית באמצעות הטיית המסך.

מעבר לכך, אם יצליח המשחק, כנראה תגענה גם חבילות הרחבה, בדומה לסדרה אחרת של ויל רייט – סימס. רוט אומר כי יש להם בארכיון בערך פי 3 סוגי אנימציה ממה שנכנס למשחק בסופו של דבר, אז אם את הייצורים תוכלו ליצור או לקחת מאנשים אחרים, יש דברים מהם יוכלו לעשות ב-EA כסף, באם אלה אנימציות או "רכיבים" חדשים עבור הדמויות שלכם.

לטענת גל רוט, הצלחת המשחק תועיל גם לתעשייה כולה. ב-Spore, הרי, הושקעו שש שנות פיתוח והרבה מאוד כסף, אז "אם ספור יצליח, חברות גדולות אחרות יקחו גם הן סיכונים כאלה", הוא אומר לי. וכרגע ההצלחה הזו היא מה שמעסיק את צוות הפיתוח. עיצוב התוכן של המשחק הושלם לפני מספר שבועות, וכעת עובדים בחברה על ליטושו ועל פתרון בעיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

חינוך מינים

כמה ימים לאחר שערכת הכלים של המשחק הושקה, התברר שלהרבה מאוד אנשים היו מחשבות, איך נאמר, פורנוגרפיות קמעה. כך נולד לו מושג ה-Sporn – יצירת תכנים בוטים, חלקם פורנוגרפיים.

כיוון שהמשחק יכול למשוך תכנים רנדומאליים ממאגר הדמויות האינטרנטי, שאלתי את רוט על הנושא, ותשובתו הייתה שהחברה נותנת להורים כלים בזמן ההתקנה, אשר מאפשרים להם לקבוע מאיפה מגיע התוכן – האם יהיה זה רק ממה שהמפתחים בנו, רק מחברים או מכל האנציקלופדיה. מעבר לכך, אמר רוט כי הוא "חושב שהורים צריכים להתקין את המשחקים של הילדים שלהם... להיות מעורבים בזה. אני חושב שהמחשב צריך להיות במקום ציבורי בבית, לא בחדר סגור אצל הילדים, אלא בסלון, איפה שתמיד אתה יכול לראות במה הם משחקים... זה יכול למנוע הרבה דברים לא נעימים, וגרוע מזה. ובכלל, המעורבות של הורים היא מאוד חשובה." מעבר לכך, ניתן גם לסמן תוכן כלא ראוי באמצעות הממשק עצמו.

בנושא החינוכיות של המשחק הוא הוסיף כי "יש בזה המון דברים לימודיים... אין אפס, יש פה אבולוציה. אנחנו רוצים להראות איך ההחלטות שאתה עושה משפיעות. המשחק משתנה בכל פעם... אתה תראה שחוויה תהיה שונה. אני חושב שיש לזה השפעה חינוכית מאוד גבוהה. אתה יכול תמיד לראות בצורה ויזואלית איך ההחלטות והחוויות שעברת במשחק פיתחו את הדמות." "אם ילד שישחק במשחק ואחר כך יתעניין באסטרונומיה, עשינו דבר גדול... יש לזה את המוטיב החינוכי, ואני חושב שילדים ימצאו בו עניין."

ומה עם הדת? הרי מדובר במשחק שמציב את השחקן בנעלי יישות אלהית. "בסופו של דבר קוראים לזה God Game" אומר לי גל רוט. "אנחנו לא מדגישים את זה, לא מכחישים את זה... צריך לשים הכל בפרופורציות. זה לא מחליף את התורה, ולא את הברית החדשה. זה משחק, ואפילו אם אתה נכנס לתורת הבריאה, זה הרי גם Intelligent Design. "

  • עוד באותו נושא:
  • spore

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully