וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע רע של קודאק

בוריס בולטיאנסקי

31.7.2008 / 16:08

למצלמה הזולה והקומפקטית החדשה של קודאק, יש יתרונות, לא נגיד שאין, אבל החסרונות שלה משמעותיים הרבה יותר

להתעסק בצילום התחלתי בגיל צעיר למדי, באזור גיל 4 או 5, כשנכנסתי לחדר החושך שאימי אלתרה באמבטיה ומתוך סקרנות של ילד קטן, החלטתי להוריד לטמיון שלושה סרטי צילום. ככה נוצר המצב האבסורדי שעליתי ממקום הנוהג להתכסות בשלג אמיתי למשך תקופה ממושכת במהלך השנה, אבל כמעט ואין לי תמונות באלבום על-מנת שאוכל להוכיח זאת למישהו (יש מבטא, אבל –ד.ו). אני לא יודע בוודאות מה גרם לאמא שלי יותר עצב – העובדה שהרסתי המון תמונות שלא ניתן לשחזר, או שסתם ככה בזבזתי לה נייר ופילם של קודאק. באמת יכול להיות שהעליונות של קודאק בעסקי הצילום הודגשה עבורי יתר על המידה בשל הקונטרסט שבין התוצרת המקומית לבין הייבוא, אבל מאז, ובמשך תקופה ארוכה החזקתי בדעה שכל מוצרי החברה צריכים להיות מעולים. M863 מבית החברה, בה השתמשתי בזמן האחרון, גרמה לי להיווכח שלא כך הדבר.

מדובר בדגם קומפקטי מסדרת ה-M, עם חיישן של 8.2 מגה פיקסלים ומסך שגדל מ-2.5 אינץ' של הדגמים הקודמים ל-2.7 אינטש. ה-M863 אפילו לא מנסה להעמיד פנים שהיא מיועדת למשהו שאינו מצלמה ליום-יום, היא קלה למדי (150 גרמים), בעלת זום אופטי x3,וחשוב מכך עבור קהל היעד שלה – היא אינה מנסה לסבך או לסרבל עם הרבה כפתורים ואינספור פונקציות אותן המשתמש הבסיסי לעולם אפילו לא ינסה. למצלמה יש מספר מועט של מצבי חוגה מכפי שהתרגלתי אליהם – אוטומטי, מאקרו, וידאו, מייצב תמונה וממשק בחירה מבין 20 תסריטים שונים (למשל צילום פונורמי, צילומי נוסף ודיוקן ועוד). נוסף על כך, קיימת אפשרות לסמן תמונות וסרטים למועדפים ולגשת אליהם בצורה מהירה מתוך החוגה.

הקודאק יציבה למדי גם מבלי שבחרתי במצב ייצוב התמונה, וקיים קושי רב לייצר באמצעותה תמונות מרוחות. הצילום בוידאו משביע רצון והוא הצליח להתמודד בצורה טובה גם עם כל הנסיונות שלי לדמות רעידת אדמה בעת צילום. מימדיה הקטנים של ה-M863 מחייבים שימוש בסוללת ליתיום שהספיקה לי לכמעט 350 תמונות ואת הסוללה ניתן להטעין הן באמצעות חיבור המצלמה למחשב בכבל USB או בחיבור לשקע החשמלי מבלי שיהיה צורך להוציא את הסוללה החוצה. אין באמת דרך יפה להתחיל לומר את זה, אבל אני חושב שדווקא בשלב הזה התחלתי להרגיש קצת כמו ג'ק סוויגרט על אפולו 13, ואמרתי לעצמי שיש לנו פה בעיה. טוב, לא אשקר, בעיות, הרבה מהן.

מפספסים רגעים בלתי נשכחים

כמעט שמחתי כאשר גיליתי שסוף כל סוף יש לי בידיים מצלמה שאני לא חייב להוציא את הסוללה שלה לצורכי הטעינה. למרבה הצער, אין לכך שום חשיבות בכלל – לא ניתן לעשות שימוש במצלמה כאשר היא מחוברת למטען, מה שהופך את הפונקציה הזו לבלתי רלוונטית כמעט. כמו כן, לא ניתן לצפות בתמונות מבלי להעביר את המצלמה למצב צילום תחילה – דבר שגוזל שתי שניות מיותרות, וכמובן מבזבז סוללה ללא צורך. לא מספיק? ה-M863 לא יודעת לצלם יותר מ-5 תמונות ברצף, וגם לא ממש מאפשרת לבטל את התצוגה המקדימה שלאחר הצילום. משך הזמן שמתבזבז בין צילום לצילום מגיע לעיתים אף ל-3 שניות שלמות, אשר במהלכן אתם יכולים להיות בטוחים שתפספסו המון רגעים בלתי נשכחים.

מבחינת איכות התמונה, ובכן, נראה שבקודאק לא שמעו על הסלוגן של החינוכית על כך שאיכות היא לא מילה גסה. ללא יכולת שליטה על ה-ISO התמונות זוכות לגרעון נדיב אשר מתחרה בריכוז הצפוף של 8.1 מיליון פיקסלים אפקטיביים על פני חיישן סטנדרטי. אותו גרעון לא נעלם גם כאשר מורידים את האיכות למספר פיקסלים נמוך יותר. אפשר להתפרע בין 8.1 ל-2.1 – גם ככה הבדלים רבים באיכות לא תראו כאן והשוני בא לידי ביטוי רק בגודלן של התמונות המתקבלות. מצב המאקרו אינו אפקטיבי לטווחים הקטנים מ-10 ס"מ, דבר אשר במידה רבה גרם לי לתהות לגבי עצם חיוניותו של מצב זה. אם לרגע חשבתם שממרחק של 10 ס"מ ומעלה תזכו לייצר תמונות מדהימות, אז שוב טעות בידכם – האובייקט שבו מנסים להתמקד ממשיך לא להיכנס לפוקוס, ודווקא הרקע שלו נראה ממוקד. גם בעת נסיון לצלם נופים אפשר לקבל תמונה מטושטשת, וכמובן מגורענת.

הפלאש של הקודאק ממוקם בקרבה רבה לעדשת המצלמה – דבר עלול פעמים רבות להביא לתופעה של "עיניים אדומות". תדירות העיניים ירדה פלאים עם הפעלת מצב התיקון, אך עדיין אפשר בכל זאת לראות ערפדים רבים בתמונות שצילמתי.

מעט כלול

מארז המצלמה הכיל תוספת עבור חיבור המצלמה למדפסת צילומים של קודאק, אבל כמובן לא את המדפסת עצמה. אבל אני באמת מסוגל לחיות ללא מדפסת תמונות שבאה כחלק מחבילת הבסיס. מה שאני לא מסוגל לעכל זה כיצד ניתן לקבל מצלמה דיגיטלית ולא לקבל איתה כרטיס זכרון (SD). על-מנת להשלים את האווירה העכורה, חוברת ההוראות בעברית עוסקת בכלל במצלמה אחרת. חוברת הוראות מפורטת בשפה האנגלית שהורדתי מן האתר של קודאק גילתה לי כי תפריט המצלמה אמור להכיל הגדרות רבות – שאינן מופיעות כלל במצלמה עצמה.

לפני חודשיים סיקרתי כאן את ה- Exilim EX-Z9של קאסיו. באותו הזמן חשבתי לעצמי שאני מחזיק מצלמה שרחוקה מלהיות מדהימה. עתה, אני מאמין שלפחות בהשוואה לקודאק, ייתכן מאוד שטעיתי . במחיר של כ-740 ש"ח המצלמה נותנת הרגשה של מכשיר מלפני כמה שנים טובות, ולא מלפני חודשים בודדים. מה שהיה לנו כאן זאת מצלמה זולה ואיטית למדי עם מספר מועט יחסית של מצבים שונים – כאלה שאף אחד מהם אינו מסוגל לייצר תמונות איכותיות (דבר יכול לנבוע מכך שקיימים פערים בין מה שמופיע במדריך למשתמש לבין התפריט של המצלמה). קיימות מצלמות רבות יותר טובות מן ה-M863. חלקן עולות יותר, אבל ככל הנראה, ולהבדיל מן הנוכחית, הן שוות משהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully