וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוגים שמוגים: מלחמות ודיונים

בוריס בולטיאנסקי

11.8.2008 / 10:17

מלחמות, אלה האמיתיות כמו גם התקשורתיות, מגיעות גם אל הבלוגים בצורת חשיפות ודיונים

אני לא חושב שניתן לסמוך על מהדורות חדשות אשר משודרות במדינות הנמצאות במלחמה אחת עם השנייה. כמובן שלא מדובר בכל כולה של מהדורת החדשות, אבל מטבע הדברים, הגיוני למדי להניח כי רוב-רובה תעסוק בסכסוך עם שכנתה ולפיכך, ככל הנראה, תהיה מוטית ולא תעביר את כל הפרטים כפי שהם מתקיימים במציאות.

ב-4 הימים אחרונים מתנהלת בקווקאז מלחמה חדשה. כנראה שלעולם לא נדע מי היה הראשון לירות, אבל אין זה משנה את העובדה שגאורגיה תקפה בדרום אוסטיה ואילו רוסיה תקפה בתגובה בגאורגיה. רק היום, במהלך הישיבה המיוחדת של מועצת הבטחון של האו"ם התחילו להתבהר חלק מן האירועים המתרחשים באזור המריבה. כצפוי, המידע לא הגיע מן הצדדים שלוקחים חלק בעימות. במהלך ארבעת הימים האחרונים את עיקר המידע בנושא אני שואב מן הבלוגים של העיתונאים והתושבים. דווקא ברגעים אלה של חוסר וודאות, הבלוגים משדרים יותר אמינות - אנשים שכותבים על העובר עליהם, גם אם הם מחזיקים בדיעות אשר משפיעות על האובייקטיביות שלהם, מציגים את המלחמה מנקודת המבט של האדם הפשוט ולא מנקודת מבט של מדינה מעוניינת, במיוחד כאשר מדובר במדינות עם כשלים חמורים בחופש העיתונות והביטוי.

עיתונאי רוסי אשר מסתתר מן ההפצצות של גאורגיה במרתף של בניין משרדים וחושש להעביר את הידיעות באמצעות הסלולרי שלו כי מכשיר דולק עלול לכוון אליו מטחי ארטילריה הרבה יותר אמין בעיני מאשר מגישה בחליפה שיושבת לה באולפן הממוזג.

דרוקר מגיב

ידיעות אחרונות פרסמו ביום שישי האחרון תחקיר שבא להעמיד בסימן שאלה את המקצועיות של [[רביב דרוקר]]. העיתון הוא עצמם מודפס, והשילוב של העבודה כי באתר של Ynet מופיע לא יותר מטיזר אל הכתבה והיעדר האופציה לפרסם תגובה לטיזר, יוצר מצב בו ידיעות אחרונות יצרו הייפ סביב תחקיר, אבל לא נותנו במה נוחה וטבעית לדיון סביבו. דרוקר מהווה בעיני את אחת ההצלחות בשילוב בין נענע ל-10. הבלוג שלו הפך חיש מהר לאחד הבלוגים המעניינים ביותר שיצא לי לקרוא בבלוגוספירה הישראלית והעובדה שדרוקר מעודד ומשתתף בדיונים היא שגרמה לי לגבש דיעה כה חיובית עליו.

נעזוב לרגע את התחושות האישיות שלי בכל הקשור לסיפור הזה. השימוש של דרוקר בבלוג שלו לצורך יצירת דיון בתחקיר של ידיעות אחרונות גונב, לעניות דעתי, את ההצגה ואף יוצר היפוך מוחלט בין המציאות לבין הדברים כפי שהם מוצגים במוסף "7 לילות". המסקנה המתבקשת לדעתי היא לתת לקהילה שנוצרה סביב אתר זה את האופציה לנהל את הדיון אצלה ולא אצל המתחרים. התזמון פה חשוב ביותר, וההרגשה האישית שלי היא שמדובר ב-1-0 לרביב דרוקר.

לא באמת מופז

לאחר ארבעה חודשים של פעילות, שאול מופז החליט לעשות לעצמו אאוטינג. טוב, למעשה לא מדובר באמת בשאול מופז, אלא בבלוג שלו. למעשה, כלל לא מדובר בבלוג שלו. לפני כחודשיים קישרתי בטור הזה אל פוסט-סקירה מעמיק של [[אורי קציר]] שעסק באתרים האישיים ובבלוגים של הפוליטיקאים בישראל. המסקנה העיקרית שלי מהפוסט של קציר ומן התחושות האישיות שלי כלפי הבלוגים הפוליטיים שקיימים כיום היא שבעיקר מדובר בבזבוז של כספי הציבור שלנו תחת סעיף התקציב שנקרא "קשר עם הבוחר".

שאול מופז הוציא בשנת 2007 מעל 30 אלף שקלים על הקמת אתר שהצליח להתברג לעמוד העשירי בתוצאות גיגול שמו. ליאור ושאול אמסטרדמסקי, עידו קינן ותומר ליכטש עומדים מאחורי הבלוג של שאול מופז. הדבר אומנם נעשה במסגרת תחקיר של כלכליסט בנושא - תחקיר שהעלו הנ"ל כדי להראות שתמורת פחות מ-2000 שקלים אפשר להקים אתר שהמגגל הפוטציאלי יוכל לאתר אותו בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש.

לא פעם יצא לי לקרוא כמיהות של אנשים לבלוגיה רשמית של כנסת ישראל, או לפחות תקוות לכך שחברי כנסת רבים ככל האפשר יתפחו בלוגים אשר באמצעותם ניתן יהיה לנהל דיאלוג נגיש. אולי הסיפור הנ"ל הוא שיביא את הבשורה ויראה כי זה לא קשה להקים בלוג. זה גם לא יקר וכפי שניתן לראות מפוסט הסיכום בבלוג, בהחלט יכול להביא לתוצאות.

בקצרה

אחד הבלוגים הוותיקים והמעניינים ביותר שיצא לי לקרוא בשנים האחרונות לא התעדכן במשך מספר חודשים. עתה, מודיע [[ניב ליליאן]], ממייסדי "נביאים אחרונים", כי האתר ניצב על פרשת דרכים ואף ייתכן שלפני סגירה. ליליאן טוען כי הרף הגבוה שהנביאים הציבו לעצמם הוא שגרם בסופו של דבר למפלה. ב-3 השנים האחרונות הפכו הבלוגים למיינסטרים. כמו בכל מיינסטרים, אלה שבלטו הם הטובים והמוכשרים, וככל שהבסיס להשוואה גדל, גם הקושי לכתוב פוסט שיהיה "מספיק טוב", גדל בהתאם.

נכון לרגע זה, לא ברור מה הולך לעלות בגורלו של הבלוג. אפשר שיצטרף אל "מאבד התמלילים" שסגר את שעריו אך מנגד נשקלת גם האופציה לתחיה מחודשת, בפורמט מעט שונה. זה לא שדעתי משחקת כאן תפקיד כלשהו, אבל האופציה השניה קוסמת לי הרבה יותר.

סוף אוגוסט מתחיל להיראות באופק ואיתו מתחיל להתקרב ה-BlogDay המסורתי שיחול ב-31 לחודש. זה הזמן להתחיל לחשוב על חמישיית הבלוגים שעשו לכם את השנה האחרונה. התגובות פתוחות עבורכם תמיד, ואשמח לשמוע את המלצותיכם.

  • עוד באותו נושא:
  • בלוג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully