וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהירה ועצבנית

בוריס בולטיאנסקי

14.8.2008 / 11:31

המצלמה החדשה של קאסיו מסוגלת לצלם במהירויות מסחררות, ומאפשרת לכם ליצור סרטי זמן קליע משלכם

ראשית כל, אני רוצה להתוודות שבפעמים הבודדות שיוצא לי לשרוף זמן מול מסך הטלויזיה, אני מעדיף לעשות זאת אל מול ערוץ הנשיונל גיאוגרפיק. אחת התמונות שנחרטה בראשי כתוצאה משנים ארוכות של צפייה בערוץ היא של יונק הדבש המרחף באוויר מול פרח. הצילום של הנ"ל בהילוך איטי הוא אחד הצילומים היפים ביותר שיצא לי לראות ותמיד חלמתי על היום שבו אוכל לייצר צילומים כאלה בכוחות עצמי.

אני יכול לומר שבמשך שלושת השבועות האחרונים הרגשתי כמי שחלומו הנכסף התגשם לבסוף. קיבלתי לידי מצלמה דמויית SLR של Casio בעלת קצב צילום מקסימלי בלתי נתפס על-ידי העין האנושית, של 60 פריימים לשנייה.

מנסים לחדש לכם

ה-EX-F1 היא, ללא כל ספק, מצלמת קונספט – נסיון של חברת קסיו להכניס כמה טכנולוגיות וסוגי ממשק חדשים לתוך מצלמה אחת כדי להראות מה הם יכולים לעשות. אבל בטרם אספר על הפיצ'ר העיקרי שלה מבחינתי, אפרט מעט על שאר האפשרויות שהוטמעו בה.

בסך הכל מדובר במצלמה ממוצעת למדי מבחינת הפרמטרים הסטנדרטיים שלה – שישה מיליון פיקסלים אפקטיביים על חיישן בגודל של 1 על 1.8 אינצ'ים וזום אופטי של עד 12x. המצלמה גדולה למדי, ומשקלה מגיע לכמעט 700 גרם (671 ללא סוללה ובלנד). כמו מרבית דמויות ה-SLR הגדולות, ה-EX-F1 לא נוחה לתפעול ביד אחת, שלא לדבר על כך שהיא כמובן מיועדת לאיטרי יד שמאל. בקסיו החליטו לעשות ממשק מינימליסטי ככל הניתן בכל הקשור למספר המקשים שעל גוף המצלמה, והחליפו את רובם בשלוש חוגות – דבר אותו אנחנו רואים גם במצלמות SLR מקצועיות רבות. כתוצאה מכך, הEX-F1, שללא ספק עושה רושם מקצועי ביותר, אינה מסובכת לתפעול ולא מעמיסה על הצלם אינספור כפתורים ביניהם אפשר ללכת לאיבוד. הממשק של ההגדרות והתפעול הוא הממשק הסטנדרטי של קסיו ואין הבדל במבנה שלו בין המצלמה מצלמה הזו לבין ה-EX-Z9 שסיקרתי כאן לפני מספר שבועות.

מרבית התמונות המתקבלות במצלמה יציבות מאוד גם כאשר מצלמים תמונות נוף עם זום גבוה. עם זאת, דווקא בתחום צילומי המאקרו נרשמה הנפילה החזקה ביותר של המצלמה – בצילומי טקסט האותיות נמרחות, וכאשר מנסים לצלם עצמים, פעמים רבות המיקוד יהיה דווקא בעצם אחר הממוקם מאחורי זה אותו אני מעוניים לצלם. מעבר לכך, קיימת בעייתיות מסויימת בצילום תחת מקור אור חלש או חסר ללא שימוש בפלאש (יש תמיכה בפלאש חיצוני) וכן יש קושי מסויים בייצוב התמונה בעת צילומי לילה. בנוסף לצילומי הסטילס, יש לקסיו הזו גם שלושה מצבי צילום וידאו (Hi Speed, Standard ו-HD) במצב המהירות הגבוהה ניתן לצלם ב-1200 פריימים לשניה (!) אבל רק אם נסכים שהסרט שלנו יגיע ברזולוציה של 336x96 פיקסלים.

לא לפספס אף פריים

אם כבר בצילום מהיר עסקנו, זה בדיוק הזמן לעבור למה שהופך את ה-EX-F1 לדבר מה יוצא דופן. זאת באמת המצלמה המהירה ביותר בה נתקלתי עד עתה. נראה שמשך הזמן הארוך ביותר שיצא לי להמתין הוא השנייה שחלפה מן הרגע שהדלקתי את המצלמה ועד הרגע שבו היא מוכנה לצלם. משם ניתן לבחור את מספר התמונות לשנייה (1-60 ללא פלאש, 3-20 עם פלאש) ואפילו לעשות צילום מתוזמן של 3 תמונות. לא שבאמת יש סיבה לעשות זאת היות ובחבילה הבסיסית של המצלמה נמצא גם כבל שמאפשר צילום בלחיצת כפתור על שלט חיצוני. זה עדיין לא שלא רחוק אמיתי כמו בסוני DSC-H50 עליה כתבתי לפני כמעט חודש, אבל הכבל מספיק ארוך כך שזה לא מפריע במיוחד.

בפעם הראשונה בה צילמתי 60 תמונות ברצף לקח לי זמן להבין שהרגע צילמתי 60 תמונות, ועברה בדיוק שנייה אחת. הכל מתרחש כל-כך מהר עד שניתן להבחין בכל התהליך של מצמוץ העין של אובייקט הצילום התורנית. אף שמדובר בחיישן משופר ואפילו מעבד תמונה חדש, נראה שמפעם לפעם המעבד אינו מצליח להתמודד עם המהירות ולוקח לו שניות ארוכות לסיים לעבד את כל הצילומים ולהציג לי אותם. חשוב לציין כי הדבר אינו פוגע באיכות התמונות וגם במהירות הצילום הגבוהה ביותר ניתן לקבל תמונות חדות, אם כי בהחלט מומלץ להשתמש בשלט ובחצובה לתוספת יציבות.


אחד האפקטים הפופולאריים ביותר שניתן לייצר באמצעות הקסיו הזו הוא אפקט ה-"זמן קליע" אותו רובכם מכירים מן הסרט מאטריקס. המצלמה הזו מאפשר לכל אחד ואחד להרגיש כאילו שהוא אחד מן הבמאים של הסרט והחתול שלו הוא ניאו.

תומכים כל הדרך אל הפריים

דבר נוסף בו מתהדרת המצלמה הזו הוא התמיכה המתמשכת של קאסיו. החברה הוציאה כבר שני עדכונים לקושחת המצלמה – הראשון קיצר את זמן ההדלקה ואפשר לעשות זום במהירות גבוהה כשמצלמים סרט ברזולוציית Full HD, ואילו זה החדש מוסיף לכל סוגי ההקלטות את האפשרות של Prerecord – באפר של 5 שניות שמאפשר לכם להתחיל להקליט גם לפני שתלחצו על הכפתור.


בשורה התחתונה מדובר במצלמה טובה מאוד. היתרון הגדול שלה הוא בכך שה-EX-F1 אינה מרגישה צורך עז להוכיח משהו למישהו – מלבד תכונות הדגל שלה, מדובר במצלמה סטנדרטית לחלוטין והיכולת הנהדרת לצלם עד 60 תמונות לשנייה מוסיפה ערך מוסף רציני לצלמים אשר מעוניינים לשדרג את מצלמת הכיס שלהם אבל טרם מרגישים מוכנים מספיק למצלמת ריפלקס אמיתית, למרות שהכיס שלהם כבר כן. אחרי הכל, המצלמה הזו עולה כ-4,500 שקל, וזה לא סכום אותו נהוג לשלם על מצלמות שאינן SLR.

  • עוד באותו נושא:
  • קאסיו
  • ex-f1

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully