וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עניין של ממשק

דידי חנוך

14.8.2008 / 14:30

בזמן בו היכולות הטכניות של המכשירים הצרכניים הולכות ומתחזקות, עולה גם חשיבותו של ממשק המשתמש

בביקורת שכתבתי השבוע על G900 של סוני אריקסון, הבעתי אכזבה מהממשק של המכשיר. כפי שציינתי בביקורת, לפני כשנה ומשהו השתמשתי במכשיר בעל ממשק דומה ואהבתי אותו מאד. אבל האייפון, שהגיע לחנויות בסוף יוני 2007, שינה הכל. הוא הציב רף חדש לאיכות ממשק משתמש, וכל חברה שמייצרת טלפון סלולרי חדש בעל מסך מגע צריכה לכל הפחות להיות מודעת לקיומו של הרף הזה. סוני אריקסון התעלמו ממנו כמעט לחלוטין, ולכן הסקירה היתה שלילית יחסית למכשיר בעל יכולות יפות.

כשמגלים שמכשיר בעל מסך מגע יכול להגיב מהר מאד, ויכול לעבוד ללא שום צורך בעט המגע - כלומר, וזה ההיבט החשוב ביותר של הסוגיה הזאת לדעתי, ניתן לעבוד איתו בעזרת יד אחת - קשה לשאת את השימוש במכשיר שדורש את שליפתו של עט המגע על מנת לבצע את הפעולות הפשוטות ביותר.

לעתים קרובות, בידיעות הקשורות בדרך זו או אחרת לאייפון - או למוצרים אחרים של אפל - מופיעות התגובות הטוענות כי זה מוצר לפראיירים. אחרי הכל, היכולות הטכנולוגיות שלו לא מאד מרשימות יחסית למכשירים כמו N95 או G900. אני עצמי, כשכתבתי את סיכום השנה בתחום הנגנים הניידים בשנתיים האחרונות, לא הענקתי את המקום הראשון לאייפוד מסיבות דומות – הממשק אולי טוב, אבל הפונקציונליות ירודה יחסית למתחרים.

אבל ככל שאנו מתרגלים למכשירים בעלי ממשק טוב יותר, כך נעלמת הסבלנות שלנו למכשירים בעלי ממשק נחות. כך, למשל, רבים מאוד ממשתמשי מק מסתכלים בזלזול על חלונות. יש להם - על אותו המחשב בדרך כלל - מערכת הפעלה עם ממשק הרבה יותר ידידותי למשתמש, שמספקת חווית שימוש הרבה יותר נעימה. ההנאה הזו, היא מה שעושה את ההבדל בין ממשק טוב למצויין.

תיווך בין הטכנולוגיה למשתמש

ממשק גרוע הוא סבל, חוויה של תסכול מתמשך. ממשק סביר אמנם לא גורם סבל, אבל גם לא באמת מקל עלינו. ממשק טוב מאד הוא ממשק שאין חיכוך בינו לבין המשתמש - הוא מאפשר לעשות את העבודה בלי לחשוב עליו. אבל ממשק מצוין? על ממשק מצוין חושבים בהנאה. ממשק מצוין גורם לך לשמוח שקנית את המכשיר, הורדת את התוכנה או התחלת להשתמש ביישום.

והחשיבות של הממשק רק עולה ככל שהמכשירים והתוכנות והיישומים המקוונים הופכים רבי עוצמה ומורכבים יותר. ממשק המכשירים הסלולריים של מוטורולה היה סביר כל עוד מה שאנשים עשו באמצעות הטלפון זה לחייג ולסמס מדי פעם. אבל ברגע בו הגיעו היכולות המתקדמות יותר, ואלה לא זכו להנדסת אנוש שהפכה את השימוש בהן לקל ונוח כמו חיוג, הממשק כשל. לטעמי, יותר מכל כשל הנדסי ושיווקי, זאת הסיבה לכך שמוטורולה איבדה את המקום השני בעולם בתחום הסלולר, והסיבה שהיא עלולה לאבד את המקום השלישי בתום הרבעון הבא.

ואם נחזור לאייפון, הרי שהתרומה שלו לעולם ממשקי הטלפונים לא מסתכמת רק בנוחות של ביצוע הפעולות המוכרות, אלא גם מתבטאת במתן האפשרות להשתמש בקלות רבה ביישומים ויכולות שקיימים כבר זמן מה במכשירים הסלולריים, אבל לא ייושמו במידה נוחה ומזמינה מספיק כדי שישתמשו בהם. בטח לא בצורה נוחה מספיק כדי שהציבור הרחב יאמץ אותם.

ממשק, בהיותו השכבה בין היכולות לבין המשתמש, הוא זה שיקבע את מידת השימוש ביכולות לא הכרחיות. ורק השימוש יהפוך את היכולות האלה לחשובות באמת. מכשיר יכול להיות בעל התכונות המתקדמות ביותר על הנייר, אבל אם לא קל להשתמש בתכונות אלה, הן תשארנה נחלתם הבלעדית של טכנופילים ואנשים שבאמת צריכים אותן. וגם חווית המשתמש שלהם לא תהיה טובה כפי שהיא יכולה להיות עם ממשק טוב באמת.

  • עוד באותו נושא:
  • טור עורך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully