וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרשת נפוצה

דידי חנוך

25.8.2008 / 1:09

השבוע יוצא הקצף על תביעות פטנטים מיותרות ועל שמועות סלולריות חסרות בסיס

עוד שבוע עבר, וגם השבוע עצבנו אותי באינטרנט. ככה זה, כשהעבודה כוללת מעקב אחר המון מקורות לידיעות - לעולם תמצאו גם דברים מרגיזים. אל דאגה, בשבוע הקרוב מישהו בטח יעשה משהו דבילי או מרושע שגם יהיה מצחיק, אבל השבוע העצבנות שלי מתמקדת במעשים שעשויים – בדרך זו או אחרת – לפגוע בהנאה שלנו מחידושים טכנולוגיים.

רודפי פטנטים

הנה משהו שקורה כמעט כל שבוע בעולם הטכנולוגיה: חברה עליה איש לא שמע, ושמעולם לא השיקה מוצר כלשהו, מגישה תביעת ענק כנגד חברה מצליחה על הפרת פטנט עתיק שלה - בדרך כלל אחרי שהטכנולוגיה המדוברת כבר פותחה והפכה למצליחה . חברות כמו גוגל, אפל, RIM, נוקיה, וכו' מתמודדות עם תביעות כאלה כל הזמן. רק מהימים האחרונים ניתן לדלות תביעה נגד נינטנדו על הבקר של הוויי ותביעה נגד גוגל במספר נושאים הכוללים הפרת פטנט ל"הפקת רווחים מאתר אינטרנט" משנת 2004.

החברות התובעות האלה, עיקר קיומן - זה במקרה הטוב, במקרה הרע מדובר בכל קיומן - הוא טפילי. הן חיות על חשבונן של חברות אשר מגיעות איתן להסדרים כדי להימנע מהליכים משפטיים ארוכים ויקרים.

אין לי בעיה עם פטנטים אותם רושמות חברות שבאמת פיתחו טכנולוגיות ייחודיות, אבל מוסדות הפטנטים האמריקאיים מעניקים פטנטים בקלות רבה מדי, מבלי לבדוק יותר מדי בציציות וספציפית מבלי לבדוק מספיק את מה שמכונה Prior Art - פטנטים קודמים בתחום, שבמקרים רבים דומים מאוד לזה החדש.

מעבר לכך שהתביעות האלה מענישות את מי שהצליח, הנזק האמיתי שלהן הוא בפגיעה בנו. כשאמזון - חברה מאוד מצליחה דווקא, ואחת החברות החביבות עלי רוב הזמן - תבעה את כל מי שנראה לה שהפר את הפטנט הדי מובן מאליו של "לחיצה אחת לרכישה", היא פגעה בחוויית המשתמש של רוכשים באתרים שבחרו לא לשלם וחששו מתביעה. בסופו של דבר, לאחר לחץ ציבורי, גם מייסד אמזון ג'ף בזוס הבין שהשיטה פגומה, והפך לתומך ברפורמה בתחום הפטנטים.

שמועות אנדרואיד

אולי קראתם לאחרונה שהמכשירים הראשונים שעובדים עם אנדרואיד - מערכת ההפעלה הסלולרית של גוגל - יושקו לקראת סוף השנה. למי שלא קורא הרבה ידיעות טכנולוגיה, אבל כן משתדל לעקוב אחר לוחות זמנים, הידיעות האלה נראו קצת מוזרות. אחרי הכל, גוגל אמרה מזמן שהמכשירים יצאו ברבעון הרביעי של השנה, והעמדה הזאת יציבה כבר לא מעט חודשים. אז למה זה שווה כותרת עכשיו?

ובכן, הגורמים הראשיים הם שמועות, חוסר הבנה, ורצון ליצר כותרות. אחת מנקודות המפתח היתה ההכרזה על כך שהמכשירים יושקו ברשת הסלולר T-Mobile שעובדת עם תשתית GSM, לפני סוף השנה, אבל לרשת ספרינט האמריקאית שעובדת עם תשתית CDMA הם יגיעו רק בשנה הבאה. זאת ממש לא ידיעה מפתיעה. כל פיתוח למכשירי CDMA לוקח זמן רב יותר מפיתוח למכשירי GSM. זאת הסיבה לכך שהמכשירים של פלאפון נוטים להיות מתקדמים פחות מאלה של סלקום ואורנג' שמושקים באותו הזמן - מצב שצפוי להשתנות בתחילת השנה הבאה כשהחברה תחליף את הטכנולוגיה שלה.

אבל ברגע בו אנשים שומעים "עיכוב", מתחילות להידלק אצלם נורות אדומות. כך ראינו בחודשיים האחרונים אינספור טקסקטים שעוסקים בספקולציות נטולות ביסוס בנוגע למועד ההשקה של אנדרואיד.

מעבר לרצון לייצר כותרות, יש לי תחושה שיש כאן גם אג'נדה. חלק מהשמועות על דחיית השקה הגיעו מהמפעילות, עבורן אנדרואיד - פלטפורמה פתוחה שלא תהיה נתונה לשליטתן - מהווה איום לא מבוטל. גם מפעילות שבחרו להשיק מכשירי אנדרואיד בוחנות אותם בחשש, ותוהות האם לראות בגוגל אויב או ידיד.

ולכותרות כאלה יש השפעות. במקרה של פלטפורמה כמו אנדרואיד, מידת האטרקטיביות לצרכן תלויה במידה לא מבוטלת בקהילת המפתחים ומה שהם מצליחים לפתח עבור הטלפונים. שמועות על דחייה ובעיות השקה גורמות למפתחים לחשוב שאולי כדאי להשקיע את המאמצים שלהם בפלטפורמה אחרת.

למה אכפת לי כל כך מאנדרואיד? ראשית כל, בניגוד לאייפון ולחלונות מובייל, מדובר במערכת הפעלה בקוד פתוח. נכון, גם הקוד של מערכת הפעלה מבית נוקיה - סימביאן, עומד להיפתח, אבל זה ייקח שנתיים לפחות. לכן, מי שרוצה בהצלחת סטנדרטים פתוחים, שתגרום בין השאר גם לירידה ברמת השליטה של יצרנים והמפעילות הסלולריות על החוויה הסופית שלנו, צריך לרצות שאנדרואיד תהיה חלופה אטרקטיבית.

הסיבה השניה היא אנוכית לחלוטין. כל מה שראיתי מאנדרואיד גורם לי להאמין במערכת. אני חושב שהיא תהיה לא רק חשובה, אלא גם טובה. ונמאס לי מהמאמצים – מודעים ולא מודעים, מכוונים ולא מכוונים – לחבל בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully