וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום הרע של אפל

דידי חנוך

28.8.2008 / 1:38

מספר ידיעות תוך 24 שעות מתחילות לשנות את התגובות לאפל והאייפון שלה

אפל היא אולי החברה הטובה ביותר בעולם בכל הנוגע לקידום המותג שלה, ובניית התדמית שלה. החברה זוכה לפופולריות עצומה בקרב אותם משתמשים שבדרך כלל סולדים ממערכות סגורות.

החברה זכתה לאהדה הזאת בזכות עיצוב מעולה, שיווק מצוין, והעובדה שהמכשירים שלה - בין אם מדובר בנגנים, מחשבים או סלולר - בדרך כלל נוחים יותר לתפעול ממכשירי המתחרים.

אבל שלוש ידיעות מהיממה האחרונה מראות שהשריון של החברה מתחיל להיסדק, ותגובות מהרשת מראות שלחלק מהמשתמשים והעיתונאים שקידמו את החברה כל כך מתחיל להימאס.

הידיעה הראשונה עסקה בפגם אבטחה שמאפשר להפעיל את האייפון בקלות תוך עקיפת הנעילה של המכשיר. מכיוון שהאייפון מתפקד במכשיר אינטרנט לכל דבר, פתיחתו מאפשרת גישה קלה למיילים ומידע רגיש נוסף שלא נמצא ברוב הסלולריים. החברה הבטיחה תיקון לבעיה בגרסה הבאה של הקושחה, אבל בינתיים כל המכשירים שלה חשופים לפריצה.

הידיעה השניה עסקה בהחלטה שלא לכלול בחנות היישומים של האייפון תוכנה לקריאת קומיקסים. הסיבה להחלטה? היישום הגיע עם קומיקס אלים במיוחד. תנאי השימוש למפתחים בחנות של אפל מבהירים שלחברה זכות שלא לכלול כל יישום לפי "שיקול דעתה הסביר", אבל ההחלטה הזאת שוות ערך לצנזורה. איש לא מתנגד לכך שאפל לא תכלול בחנות יישומים שעשויים לסכן את יציבות המערכת, אבל צנזורה על בסיס תוכן נראית בעייתית מאד. מה שמגביר את חומרת התגובות הן הטענות - הבלתי סבירות, לדעתי - שסטיב ג'ובס עצמו מאשר כל יישום שמופיע בחנות.

והסיפור השלישי הוא זה שבמידה רבה מסביר את הכעס בנוגע לשניים הראשונים. רשות הפרסום הבריטית אסרה על החברה לשדר פרסומת שבה מובטח שהאייפון כולל את "כל האינטרנט". זאת מכיוון שהמכשיר לא מסוגל להציג פלאש וג'אווה, שתי טכנולוגיות נפוצות מאד ברשת.

פרשנות: הבטיחו יותר מדי

הסיבה לכך שהסיפור השלישי הוא המפתח לכעס הוא בהבטחות של אפל סביב האייפון. החברה הבטיחה לצרכנים "מחשב בכף ידם" שכולל את "כל האינטרנט". יש למשתמשים ציפיות ממכשיר שמשווק כ"מחשב" שאין להם ממכשיר שמשווק כ"טלפון סלולרי". גם המחדלים הטכניים וגם ההחלטות העריכתיות של אפל אינם דברים שאדם מצפה ממחשב. מחשב אמור להיות פתוח להתקנת כל תוכן שתרצה. מכשיר אינטרנט אמור להציג את כל האינטרנט.

כתבנו בעבר שהגישה הסגורה של אפל היא חלק משמעותי מהצלחתה של החברה לשווק לקהל מצומצם יחסית שמרוצה מאד ממוצריה. אבל היא גם החסם שמונע מהם להגיע לכלל הציבור הרחב. ונראה שהדור החדש של האייפון מתגלה כדוגמה קיצונית לכך.

במידה רבה, היה קל יותר לעכל את הסגירות של האייפון כשהיא היתה מוחלטת, בדור הקודם. כשאי אפשר היה להתקין שום דבר מבלי לפרוץ את המכשיר, משתמשים קיבלו את ההחלטה מכיוון שהם ידעו שהם מקבלים מכשיר מוגבל. אבל מי שרכש את אייפון דור 3 מתוך אמונה שיקבל מכשיר פתוח יותר, מגלה שהמוצר שרכש מתפקד לא כפי שהוא עשוי לבחור, כי אם איך שסטיב ג'ובס רוצה.

כשהידיעות האלה מצטרפות לדיווחים הרבים על בעיות קליטת דור 3 - שחלקן ודאי נובעות מהאיכות האיומה של דור 3 בארה"ב - הולך ונוצר הרושם שמוצר הדגל המנצח של החברה מקופרטינו עשוי להתגלות בטווח הארוך כתוצר של סדרה של טעויות. במיוחד כשהמתחרה הפתוח באמת של גוגל נמצא מעבר לפינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully