וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עניין של שליטה

דידי חנוך

4.9.2008 / 10:45

אז למה צריכה גוגל דפדפן, ולמה מיקרוסופט צריכה לדאוג? בגלל השליטה. והפלטפורמה

כמה מהכותבים שסיקרו את כרום, הדפדפן החדש של גוגל, כתבו שהוא מהווה איום למיקרוסופט בגלל שהוא יכול להיות בסיס לתחליף מערכת הפעלה. החלק הראשון של האמירה הזאת מדויק, החלק השני הרבה פחות.

כרום - או כל דפדפן - הוא לא תחליף מערכת הפעלה. מערכת ההפעלה עושה, טכנית, דברים שדפדפן לא רוצה, לא יכול ולא צריך לעשות. אבל גוגל לא צריכה מערכת הפעלה - לפחות לא במחשב האישי. היא לא צריכה אותה בדיוק מהסיבה שכרום הוא איום בעבור מיקרוסופט. מכיוון שאם תהיה לחברה שליטה ביישומים שרצים על הדפדפן, לא באמת משנה לה מה מערכת ההפעלה.

בשנים הקרובות תתחזק מגמת המחשוב בענן - יישומים שרצים ברשת, משתמשים ברשת כאכסון לקבצים ובמחשב כגיבוי, ועובדים בדפדפן. ככל שיישומים רבים יותר ירוצו בדפדפן ולא במערכת ההפעלה חוויית המשתמש של גולשים תהיה עצמאית ממערכת ההפעלה. וזאת הסכנה שיישומים כמו כרום מהווים למיקרוסופט. כרגע, עיקר כוחה של מיקרוסופט הוא בכך שהיא מספקת את המוכר והתואם. מה שרץ אצלכם במחשב, ירוץ במרבית המקרים במערכת ההפעלה של מיקרוסופט, וזו תהיה דומה מספיק לקודמתה כדי שההחלפה לא תהיה טראומטית. אחוז גבוה מאד מהביקורת נגד ויסטה, הרי, לא קשור לאיכותה של מערכת ההפעלה כי אם לכך שהיא לא דומה מספיק לקודמתה, ולא תאמה מספיק את התוכנות והחומרה של המשתמשים.

אבל כשהיישומים רצים בדפדפן, וזה אותו הדפדפן בכל מערכת ההפעלה, אחיזת הברזל של מיקרוסופט נחלשת. הסיכוי שמשתמשים יבחרו לעבור ללינוקס החינמית - סיכוי שמתחזק גם ככל שאמצעי ההגנה של מיקרוסופט כנגד פירטיות משתפרים - גובר ככל שהשינוי שהמעבר יעשה בחייהם קטן.

מבחינת גוגל, חשוב יותר להחליש את האחיזה של מיקרוסופט במשתמשים מאשר לחזק את זו של גוגל. גוגל נהנית משביעות רצון גבוהה יותר משל מיקרוסופט בקרב משתמשים, ולכן היא יכולה להרשות לעצמה להציע לגולשים בדפדפן החדש שלה להחליף את מנוע החיפוש שלהם גם אם הוא מנוע החיפוש שלה. מיקרוסופט נותנת את האפשרות לבחור במנועי חיפוש נוספים ולהוסיף אותם גם כברירת המחדל, אבל היא בטח לא מציעה את זה. ברירת המחדל של מיקרוסופט אקספלורר היא מיקרוסופט לייב. ברירת המחדל של גוגל כרום היא ברירת המחדל של הדפדפן הקיים שלכם. זה המיקרוקוסמוס שמייצג את הגישות.

שיהיה ברור, אני לא טוען שגוגל נוקטים בגישה הזאת מתוך קדושה כלשהי. הם פשוט נמצאים בעמדה שמאפשרת להם לעשות את זה: נתח שוק דומיננטי, שביעות רצון גבוהה, וידיעה שהמרוויחה הראשונה מהתחזקות הווב לעומת הדסקטופ היא החברה החזקה ביותר בווב. ועל כך שגוגל היא החברה החזקה ביותר בווב אין עוררין.

לכאורה, מיקרוסופט לא צריכה לדאוג. כל ההייפ סביב פיירפוקס במשך שנים הביא אותה לכ-20 אחוז מהשוק לעומת כ-70 אחוז למיקרוסופט. אבל גוגל היא לא מוזילה. יש לה משאבים שאין למוזילה, ויש לה אפיקים שאין למוזילה. כשגוגל תבחר לקדם את הדפדפן שלה להמונים, היא תעשה זאת - כך אני מעריך - באמצעות השירותים הפופולריים שלה. "רוצים ג'ימייל מהיר יותר, התקינו את כרום". "רוצים חיפוש נוח יותר, התקינו את כרום". למרות כל הדאגות בנוגע ליחס של גוגל לפרטיות שלהגולשים, מחקרים מראים שוב ושוב שהיא חברה שהמשתמשים בוטחים בה הרבה יותר מאשר המתחרות, ומיקרוסופט במיוחד.

ואם אנדרואיד תצליח, הרי שגוגל תוכל להציע חוויה אחידה גם במחשב וגם בנייד, שהרי הדפדפן של אנדרואיד מבוסס על אותו הקוד כמו כרום. גם זה יהווה תמריץ למעבר, כפי שאחת הסיבות העיקריות שאופרה עדיין נמצאת מעל המים היא האחידות בין הדפדפן השולחני שלה לבין הנייד.

הערת שוליים

גם אנחנו קראנו שהסכם המשתמשים של כרום הוא זוועה. זה ההסכם הסטנדרטי של יישומי רשת של גוגל, והוא קיים כדי להגן על החברה מתביעות. הוא, כמובן, מיותר לגמרי כשמדובר בדפדפן, ולאור התגובות השליליות הודיעו כבר בגוגל שהם הולכים לשנות אותו למשהו סביר יותר שמותאם למוצר.

  • עוד באותו נושא:
  • גוגל
  • כרום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully