וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעצועי צילום

בוריס בולטיאנסקי

4.9.2008 / 16:27

השבוע החלטנו לקחת הפסקה מכתיבה על מצלמות ולסקר שלושה אביזרים עבור ערכת הצילום הניידת

אחד האביזרים הקבועים באוטו שלי בעצם לא ממש שייך לתחום רכב - מדובר בחצובה טלסקופית כבדה אשר בפתיחה מלאה מרוממת את המצלמה המורכבת על גביה לגובה אימתני של מטר וחמישים סנטימטרים ומאפשרת לי לצלם תמונות איכותיות בטבע גם מבלי שאצטרך לחפש סלע יציב ומאוזן להניח עליו את המצלמה. הGorillaPod לא יאפשר לנו לעשות זאת. הדגם שהגיע לידי מתנשא לגובה של כ-30 ס"מ בלבד כשכל אחת מרגלי הטריפוד בנויה, למעשה, מעשרה כדורים המחוברים אחד לשני ומאפשרים גמישות מדהימה. הגורילפוד בשום אופן לא מהווה תחליף שווה ערך לחצובה הסטנדרטית, ולא רק משום גודלו הזעיר בהשוואה לחצובות אמיתיות. האמת, עצם השימוש במונח "חצובה" נגזר אך ורק מן האסוציאציה הראשונית שהמוצר יוצר ברגע שפותחים את האריזה שלו. בפועל, מדובר במתאם שיכול, אם נרצה בכך, לשמש כחצובה אבל היתרון העיקרי שלו הוא ביכולת לקבע את המצלמה באופן יציב באמצעות שימוש במכשיר ייעודי וללא אלתורים. כתוצאה מן המבנה הגמיש שלה, ניתן ללפף את הגורילפוד מסביב לענף או לחילופין לחבר אותה לכידון האופניים ולצלם תוך כדי תנועה.

אחד הדברים שהכי הפריעו לי במהלך השימוש בגורילפוד הוא היציבות שבאה על חשבון נוחות השימוש. אומנם לא צריך כוח פיזי ניכר על-מנת לשנות את הכיוון אליו פונות רגלי החצובה. עם זאת, הדיוק הוקרב למען היציבות וכמעט בלתי אפשרי לעשות תיקוני יציבה זעירים ברגליים. באתר של היצרן נטען כי החצובה אמורה להתמודד בצורה טובה עם משקל של עד כ-300 גרמים אך מן הבדיקות שערכתי התברר שגם משקל כפול אינו בהכרח מהווה בעיה.

XShot

אם לומר את האמת, אני בטוח לגמרי בכך שכוונותיהם של יוצרים הגאדג'ט הזה היו טובות. מכירים את האנשים שניגשים אליכם במסיבות עם מצלמה, מחבקים אותכם, שולחים את היד האוחזת במצלמה קדימה ולמעלה ומצלמים את שניכם? זה תמיד יוצא מוזר, ומה שהכי רע, התמונה מאוד תלויה באורכה של היד. האורך של החצובה הטלסקופית הזו אמור לפתור את הבעיה, 20 ס"מ במצב מקופל ומטר כאשר היא פתוחה לגמרי. החצובה דומה יותר למחבט גולף קל משקל עם ראש מתכוונן בכדי לכוון את המצלמה בהטייה הנכונה. אחד הדברים הפחות מובנים לי בכל הסיפור הוא כיצד מצפים ממני לצלם אם אני לא יכול להגיע לכפתור הצילום? זה לא נוח בעליל לשים על השהייה כל פעם שאני רוצה לעשות תמונה. חסרון משמעותי נוסף של החצובה הוא אחד הייתרונות הגדולים שלה. היא קלת משקל בשל היותה חלולה לכל אורכה וכתוצאה מכך היא פשוט לא מיועדת למצלמות ששוקלות מעל 400 גרמים. במקרה ותחברו אחת כזאת, החצובה תתחיל להתעקם. בקיצור, מדובר בצעצוע חביב אבל בעיקר חסר תועלת מעשית.

Panamatic

כבר יצא לי לשמוע דעות על כך שתוכנת [[פוטוסינת']] של מיקרוסופט יכולה למעשה לפעול גם לתועלתה של גוגל בפרוייקטים כמו גוגל ארת' או גוגל סטריט ויו, אבל לא ממש הרחתקי לכת עד לשם ופשוט ראיתי בה מוצר מגניב למדי שמאפשר לי ליצור סביבה תלת מימדית ופנורמית של איזור מסויים מאוסף של תמונות דו מימדיות. במרבית המצלמות שיוצאות כיום אל השוק קיים מצב מיוחד המיועד לצילום פנורמי. הכל טוב ויפה, אבל התמונה הפנורמית שתתקבל במצב כזה לרוב תהיה רחוקה מאוד מלהיות איכותית.

המכשיר הקטן של Lenspen נועד אם לא לפתור לגמרי את כל הבעיות הכרוכות בצילום פנורמי, אז לפחות למזער את מספרן. במידות של 10 על 4 ס"מ הוא מתברג על החצובה והופך אותה להתקן יציב ומאוזן של צילום פנורמי שמאפשר צילום באינטרבלים של 30 מעלות כל פעם (סה"כ 12 תמונות שיוצרות זווית צילום של 360 מעלות). במהלך השימוש במוצר עברה בראשי מחשבה משעשעת שמדובר באחיו האובד של הגורילפוד. הוא אומנם לא יפתור את בעיות הקיבוע של החצובה, אבל הפלס המובנה שבו יאפשר דיוק רב. בנוסף, צילום פנורמי הינו דבר נחמד ללא ספק, אבל עדיין מדובר בקונספט חמוד שנמאס מאוד מאוד מהר. אני חושב שהסיבה העיקרית לכך היא זווית הצילום הטריוואלית שיש במרבית התמונות – במאוזן לקרקע. השימוש בחצובה שניתן לקבע בכל מקום פותח בפנינו זוויות צילום חדשות (כמו למשל מנקודת מבטה של סממית הזוחלת על עץ) ומוסיף עניין רב לתמונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully