וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוגים שמוגים

בוריס בולטיאנסקי

8.9.2008 / 10:55

הימים בהם 'האח הגדול' הוא קודם כל שם של תוכנית ריאליטי, ורק אחר כך דמות מהספר '1984', ימים עצובים הם

הרומן 1984 של [[גורג' אורוול]] לא היה הספר הראשון אודות דיסטופיה אותו קראתי. [[יבגני זמיאטין]] עם "אנחנו" ו[[ריי ברדבורי]] עם "פרנהייט 451" השפיעו עלי עוד בטרם התוודעתי לעלילותיהם של ווינסטון ושל עמנואל גולדשטיין. "האח הגדול עינו פקוחה"

בתקופה שהייתי תלמיד במערכת החינוך בישראל, היווה הרומן 1984 חלק מתוכנית הלימודים בספרות. אי לכך, לא האמנתי לשמע העובדה כי יש אנשים אשר לא רק שלא קראו את הספר, אלא אפילו לא שמעו עליו מעולם. אני מתקשה לחשוב על כך, אבל בישראל של שנת 2008 גדלים אנשים אשר יום אחד יגלו את אורוול ויהיו בטוחים שהוא העתיק את הרעיון מתוכנית הריאליטי החדשה של ערוץ 2 – "האח הגדול". עבורי, ואני רוצה לקוות שגם עבור מרבית קוראי הטור הזה, ההיפך הוא הנכון, כמובן. מה חבל שהחיפוש בגוגל הניב עד לא מזמן תוצאות מביישות למדי למחרוזת החיפוש הנ"ל ומיקם את הספר בעמוד השני של התוצאות.

שחר מן הבלוג "תודעה כוזבת" ניסה במהלך השבוע האחרון להרים קמפיין קידום במנועי חיפוש (בגוגל למעשה) של תיקון המשוואה ל: האח הגדול = 1984. המטרה של להביא את המחרוזת אל התוצאה הראשונה בגוגל לא צלחה. זו היא רק חצי נחמה היות וגם האתר הרשמי של התוכנית אינו במקום הראשון. במהלך הימים שחלפו מאז תחילת הקמפיין ראיתי כיצד בלוגרים כה רבים מעלים פוסטים שבהם מופיע הקישור אל הערך של 1984 בויקיפדיה תחת המילים "האח הגדול". עצם העובדה שאנשים כה רבים דווקא כן קראו את הספר, וכן העובדה שהקוראים שלהם בוודאי ילכו לקרוא אותו אף הם, הן אלה שמביאות אותי לטעון כי בכל זאת מדובר בהצלחה ולא בכשלון. השינוי בתודעה אינו משוה פתאומי ומיידי ואפקט כדור השלג שהתחיל יביא אולי להעשרת הידע הכללי והספרותי של הגולשים בישראל.

הבלוגים הטובים ביותר

רק הספקנו להרגע מהבלוגדיי ולהמליץ לקוראינו על חמשת הבלוגים האהובים עלינו והופ מגיע הרגע לבחור את הבלוגים הטובים ביותר. The BOBs (Best of Blogs) הינה תחרות שבה הגולשים וצוות השופטים של התחרות בוחרים את הבלוגים הטובים ביותר בתחומים כגון: וידאו בלוג, בלוג טקסטואלי, פודקאסט, בלוג עיתונאי ועוד. למרבה הצער השנה התחרות מוגבלת ל-11 שפות, ועברית אינה אחת מהן (רוסית אנגלית וערבית - שאר השפות הרשמיות של ישראל דווקא כן). אני מאמין שבעתיד נזכה לראות בתחרות גם בלוגים הכתובים בשפת הקודש.

נכון לרגע כתיבת שורות אלה נותרו עוד 24 ימים להגשת מועמדויות ועד כה הוגשו כמעט 9000 מועמדים. בבלוגים שמוגים נמשיך לעקוב בתשומת לב אחר ההתפתחויות בתחרות ונדווח במידת הצורך.

דבר עברית

אני מודה באשמה, גם לי יוצא מידי פעם להשתמש בעיוות המכוון "שולת!!!1" או באסופת אותיות חי"ת ארוכה לציון טקסטואלי של צחוק מתגלגל. לפני כמה שנים הייתי יכול לעשות שימוש מכוון במרכיבי הלשון הללו גם בעת שיחה רצינית או אל מול אדם שגילו ותפקידו אינם מאפשרים לו להשיב לי באותו המטבע גם אם הוא מבין בדיוק על מה אני מדבר ולמה יש לי כל-כל הרבה חי"תים בפחחחחחחחח.

בעולם המודרני כמעט ולא קיימת יותר חלוקה בין המשכילים לבין כאלה שאינם יודעים קרוא וכתוב. תודות לחוק חינוך החובה, ידיעת השפה כבר מזמן איננה סימן סטטוס מובהק. ההבדלים כיום מינוריים בהרבה, ועם זאת הרבה יותר מפריעים לאוזן. [[דובי קננגיסר]] מציע את המילה "בוריינות" לציון המעמד הלינגוואלי החדש הזה – אותם אנשים שיודעים לכתוב, אבל פשוט לא טורחים לכתוב בצורה נכונה, דבר שפעמים רבות נובע דווקא מעצלות ולא מחוסר יכולת. אדם שאינו יודע לכתוב (או שכמעט אינו יודע לעשות כך) לא מצפים ממנו להרבה וגם סולחים לו בקלות על נסיונות כושלים. אדם שיודע לעשות זאת אך מסרב מתוך עצלנות גרידא, הרבה יותר קשה לסלוח לו.

בקצרה

גל מור אוסף את ז'רגון העבריIT ומבאר מושגים שונים מתחום שיח הרשת הישראלית. אפשר לקרוא ולהזכר בכל אותן הפעמים שהשתמשתם במילים הללו ואפשר גם להשלים את החסר ולהוסיף עוד מילים שנשכחו מחוסר או מעודף שימוש.

צפניה – מבקר הטלויזיה האהוב עליי עסק לא פעם בקשר שבין התקשורת לבלוגרים. הפוסט הנוכחי שלו עוסק דווקא במערכת היחסים שבין היחצ"נים לבלוגרים והאופן שבו ראוי ליצור את הקשרים הללו. מומלץ לקרוא ולהפנים, במיוחד אם אתם חלק מן התעשייה.

  • עוד באותו נושא:
  • האח הגדול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully