וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייתה של HTC

דידי חנוך

25.9.2008 / 15:00

איך הפכה יצרנית הגוגלפון לאחת מחברות הטכנולוגיה החשובות בעולם, ולאן פניה מועדות?

השבוע הושק בארצות הברית T-Mobile G1, הטלפון הסלולרי הראשון עם מערכת ההפעלה של גוגל - Android. המכשיר יוצר על ידי חברה טייוואנית בשם HTC (למעשה, שמה המלא של החברה הוא High Tech Computer Corporation, וטוב עשתה שבחרה להשתמש בראשי התיבות), שעד לפני שנתיים הייתה אלמונית כמעט לחלוטין.

HTC, כמו חברות ענק טאיוואניות אחרות (אסוס היא הדוגמה הבולטת ביותר), בנתה את עצמה בתור יצרנית חומרה עבור חברות אחרות. החברה ביססה את עצמה בשנים האחרונות כמוח והשרירים מאחורי מותגים כמו iMate ואחרים. לאחר מכן, החליטו בחברה שהגיע הזמן להתקדם, והודיעו שיפסיקו לייצר בעבור חברות אחרות (חוץ מאשר במקרים מיוחדים, ועל כך בהמשך) ויתחילו לפתח את עצמם בתור מותג.

במהלך השנתיים האחרונות, ביססה את עצמה החברה כיצרנית מספר 1 של מכשירים שעובדים עם חלונות מובייל - מערכת ההפעלה הלוקה בחסר של מיקרוסופט. אבל למרות - ואולי בגלל - המחויבות של החברה לפלטפורמה, הבינו ב-HTC שחלונות מובייל היא מערכת הפעלה שככל שיש למשתמש פחות מגע איתה, כך ייטב. HTC היו החלוצים בבניית ממשק שעומד חוצץ בין המשתמש לבין מערכת ההפעלה של מיקרוסופט, עם ממשק TouchFlo.

HTC Touch, המכשיר הראשון של החברה עם הממשק המדובר, היה לטלפון הראשון עם מערכת ההפעלה חלונות מובייל שמכר מעל מיליון יחידות, והחברה המשיכה מאז לפתח את הממשק, עד שבמכשירים כמו Touch Diamond יכול אדם לעבוד כמעט ללא מגע עם הממשק של מיקרוסופט.

המהלך הזה השתלם לחברה מאד. HTC אחראית לרוב מכשירי חלונות מובייל שנמכרים כיום, ביתרון משמעותי. בדרך, היא מביסה מתחרות גדולות וותיקות ממנה כמו סמסונג ומוטורולה.

חרגו מהרגלם

מקרה אחד בו חרגה החברה מהחלטתה החדשה יחסית שלא לייצר בעבור חברות אחרות היה Sony Ericsson XPeria X1. המכשיר, שפותח בשיתוף פעולה בין HTC וסוני אריקסון, זכה להייפ אדיר אבל לא יצא לשוק עדיין. בינתיים, מיהרה החברה והוציאה לשוק מתחרה ישיר בשם Touch Pro.

נוצר הרושם ש-HTC בחרה לעבוד עם סוני אריקסון כחוויית למידה. כן, הם מייצרים את המכשיר, אבל הם גם בבירור שאבו לא מעט ידע על עיצוב מסוני אריקסון, חברה שהעיצוב הוא הכוח העיקרי שלה. Touch Pro דק יותר מהאקספריה, ולדעתי הסובייקטיבית הוא גם מכשיר יפה יותר. והוא נמצא בשוק, בעוד האקספריה - שהוכרז חודשים לפניו - מתעכב שוב ושוב.

כוחו של המיקוד

לפני קרוב לשנתיים, כאשר שוחחתי עם אנשי HTC בתערוכת 3GSM בברצלונה, שאלתי אותם האם הם שוקלים ליצור מכשירים במערכות הפעלה נוספות כמו סימביאן. התשובה היתה "יש לנו 5,000 מהנדסים שיודעים לעבוד על חלונות. אנחנו לא רואים סיבה לעבוד במערכות הפעלה אחרות". ההתמקדות הזאת של החברה - בניגוד מוחלט לחברות כמו סמסונג ומוטורולה שמייצרות מכשירים בכל מערכת הפעלה אפשרית - הוא מה שאפשר לה להתמקצע כל כך במכשירי חלונות. אני חושד שהמיקוד הזה גם אחראי לכך ש-HTC - יותר מכל חברה אחרת בתחום - מבינה גם את המגבלות של מערכת ההפעלה הזו. וניתן לנחש שהמיקוד הזה הוא גם הסיבה לכך שגוגל פנו ל-HTC כדי שייצרו את מכשיר אנדרואיד הראשון.

יש כאן מהלך התקפי והגנתי כאחד. התקפי, כי HTC היא יצרנית חומרה מעולה עם יכולות תוכנה שמשתפרות כל העת. הגנתי, כי ברגע ש-HTC מפתחת גם לאנדרואיד, היא באופן טבעי פחות ממוקדת בחלונות. ואם G1 יצליח, בהחלט ניתן לראות מצב בו החברה מעבירה את עיקר תשומת לבה לפלטפורמה של גוגל - פלטפורמה בה היא שותפה, ושבה היא לא צריכה לשלם את הזיכיון היקר למיקרוסופט.

העתיד

כרגע, HTC היא יצרנית הטלפונים ה"חכמים" - הסמארטפונים מספר 3 או 4 בעולם, אחרי נוקיה (מקום ראשון ביתרון עצום), RIM ואולי אפל. את נוקיה היא לא תעבור בשנים הקרובות, אבל ככל ששוק הסמארטפונים ימשיך לגדול אני צופה שהיא תישאר תחרותית מאד מול RIM ותעקוף את אפל (למרות שיהיה לה קשה עד בלתי אפשרי ליצור מכשיר יחיד שימכור כמו האייפון, יש יתרון משמעותי לפורטפוליו של מכשירים).

כמו כן, אני צופה ששלושתן ימשיכו לגדול גם יחסית לחברות הגדולות יותר. סוני אריקסון ומוטורולה פגיעות מאד כרגע, ואם הן לא ישנו מסלול ומהר (וזה יהיה קשה, לאור העובדה שמכשירי הדגל העתידיים של שתיהן רצים על מערכת ההפעלה הבעייתית של מיקרוסופט), אנחנו עשויים לראות תוך שלוש עד חמש שנים חמישייה גדולה חדשה בתחום הסלולר, חמישייה בה מחליפות HTC ו-RIM את חברות הענק משוודיה וארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully