וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוגים שמוגים

בוריס בולטיאנסקי

20.10.2008 / 18:54

מערכת המשפט ברוסיה החליטה שפלטפורמת הלייבג'ורנל היא כלי תקשורתי, ואף הרשיעה בלוגר בעקבות דברים שכתב בה

עוד בטרם היה בלוגים שמוגים, כתבתי במדור זה כתבה תחת הכותרת "הבלוגים הגיבו ראשונים". הכתבה באה על רקע הטבח בוירג'יניה טק שהתרחש לפני למעלה משנה וחצי ובה עסקתי בין היתר בסיקור הפרשה בבלוגים וכן בתגובותיהם של הבלוגרים לאירוע.

כמעט שנה וחצי חלפו מאז, ובמשך רוב הזמן הזה אני עוקב אחרי פרשה נוספת שמקורה בתגובתו של בלוגר רוסי בשם [[דמיטרי שירינקין]] לטבח. שלא כמו רבים אחרים, החליט שירינקין להתייחס לאירוע בצורה ספרותית יותר וחיבר מכתב בדיוני של מבצע טבח עתידי במכון טכנולוגי בעיר מגוריו.

איום או ספרות

להלן תוכן הפוסט של דמיטרי שירינקין (הכותב תחת הכינוי tetraox) בתרגומי מרוסית:

"אמש... רכשתי אקדח. אקדח TT ישן עם מסט"ב מטושטש. יחד איתו גם קופסא של 150 כדורים. הכדורים עתיקים, בתחתית יש חריטה של שנת 64, אבל הם במצב מעולה ומשומנים. היום בבוקר ניקיתי את האקדח, שימנתי ובדקתי את המנגנון. טענתי אותו אבל לא ניסיתי לירות – אני בטוח שהוא יעבוד מעולה.
לא רוצה לומר אצל מי רכשתי. אבל היה לו גם שתי יחידות של אקדחי מקארוב. ויתרתי עליו, כי אני לא יורה בו טוב וגם חסרה בו העוצמה של ה-TT.
אני שונא את כולכם, שונא את פוטין, את קספרוב, שונא מקדונלדס ותוכניות ריאליטי, שונא את הרכבת התחתית ואת הפריפריה הרוסית. אני הולך לקחת ביחד איתי 20-30 איש.
טרם החלטתי לאיזה אוניברסיטה בעיר אלך. כנראה שבכל זאת למכון הטכנולוגי. אני שונא אותו, למרות שבאותה המידה אני שונא גם את שאר "היענו אוניברסיטאות". אני שונא בני אדם.
אתם עוד תישרפו אצלי, על אש הגהנום.

הדברים מזכירים במידה רבה מכתבים שכתב [[צ'ו סונג הוי]] – הרוצח מוירג'יניה טק, אבל קשה להאמין שכוחות הבטחון הרוסיים קראו אותם אי פעם. לא ידוע גם כיצד עלו כוחות הבטחון על הפוסט בבלוג של שירינקין – הסברה הריאלית ביותר מדברת על חבר בית הנבחרים, אף הוא בלוגר ב-LiveJournal שהתלונן במשטרה כנגד פרסום הפוסט וטען שמדובר בהודעת שווא על פיגוע חבלני. זהו גם הסעיף שעליו התבסס כתב האישום שהוגש. לאחר שנה וחצי, ושתי בדיקות לינגוויסטיות שאישרו כי אכן מדובר בטקסט שעלול ליצור רושם על פיגוע טרור מתוכנן, התקיים ב-15 לאוקטובר משפטו של שירינקין שבו הוא הורשע ונדרש לשלם קנס של 20 אלף רובל (כ-$800). לאורך כל משפטו טען שירינקין כי מדובר ביצירה ספרותית בסגנון המוכר לקוראיו הקבועים. אני חושב שלו הייתי במקומו, הייתי דואג לכל הפחות להוסיף כתב הגבלת אחריות בתחתיתו של פוסט מן הסוג הזה, רק כדי לבטח את עצמי מפני כך שדברי לא יובנו כהלכה. שירינקין לא פעל כך, ושילם על זה בקנס בשווי של יותר ממשכורת ממוצעת אחת.

ברוסיה הסובייטית

שירינקין החליט שלא לערער על גזר הדין והעביר את הבלוג שלו לפרטי. לכאורה הסיפור מסתיים כאן, אך למעשה ניתן לראות כי קיים מימד נוסף וחשוב שכמעט והצליח לחמוק מן העין. הסעיף בחוק העונשין הרוסי עליו נשפט שירינקין אינו מאפשר לשפוט אדם אלא אם הפרסום התבצע במסגרת שימוש בכלי תקשורת המונים. בעוד שבישראל עולה מפעם לפעם הדיון על האם הבלוגים הם כלי תקשורת כמו העיתונות הממוסדת נראה שברוסיה החליטו לא לקיים דיון בנושא אלא לקבוע כי כתיבה בבלוג היא אכן סוג של עיסוק עיתונאי. התוצאה היא שקיים עתה תקדים להחיל את כל ההגבלות שיש על העיתונות גם על בלוגים – לאור מצב התקשורת החופשית ברוסיה, מדובר לדעתי במכה קשה נוספת לחופש הביטוי ברוסיה, או למעט שנותר ממנו.

איך עושה בלוג?

באמצעות הבלוג "תפוז למען בעלי חיים" הגעתי לבלוג שנפתח במיוחד למען הכלבה "לולה" שמחפשת בית כבר 4 שנים – מאז שנולדה. בבלוג ניתן לקרוא את סיפור חייה הלא פשוט ולצפות בתמונות של הכלבה לפני שאתם מתקשרים ומחליטים לאמץ אותה.

אולי זאת עוד דרך לגרום לאנשים לבוא ולאמץ בעלי חיים נטושים ועזובים, לפתוח בלוג של המכלאה ולספר את סיפוריהם, להעלות תמונות ולעקוב אחר ניסיונות האימוץ שמתרחשים כל הזמן וגם לדווח על סיפורי ההצלחה והכשלון. אני בהחלט מקווה לראות עוד בלוגים מן הסוג הזה, כי אני מאמין שהדבר אפקטיבי יותר מלהעביר עוד מייל שרשרת. מי ייתן וזה יעזור למאות בעלי חיים למצוא בית חם ואוהב.

תזכורת צנזורה

מזמן לא התייחסנו כאן להצעת החוק מספר 892 הידועה לשמצה. זה לא אומר שהיא נעלמה סופית מן המפה, סביר להניח שהיא נמצאת בהקפאה עמוקה עד אשר נדע מה הולך לקרות עם הממשלה, וכן בחירות ולא בחירות ומי יישב בקואליציה ויוכל להשפיע על קבלת ההחלטות. בנתיים, באוסטרליה הרחוקה למדי, צנזורה באינטרנט היא ממש לא מדע בדיוני. אני ממליץ לקרוא את הפוסטים המקושרים מטה, של [[רויטל סלומון]], [[נמרוד אבישר]] ו[[יהונתן קלינגר]] ולהרגיש קצת יותר את החשיכה שלא נסוגה, אלא רק הלכה לישון צהריים, אבל בקרוב מאוד תתחיל לעלות גם עלינו. אם כמובן לא נקום ונעשה משהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully