וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליקוי מאורות

דידי חנוך

17.11.2008 / 2:19

השבוע בטור התלונות: שתי תביעות שגורמות לדידי חנוך לתהות ולכעוס. בעיקר לכעוס

בכל שבוע קורים דברים מרגיזים באינטרנט. ובכל שבוע אנחנו כאן כדי להתעצבן עליהם. השבוע, שתי תביעות שונות מאד, שהמכנה המשותף ביניהם הוא הצירוף הלא מענג כלל בין טפשות ורשעות.

הצרפתים תוקפים

מסתבר שלמרות הקלישאות, הצרפתים יודעים לא רק לסגת כי אם גם לתקוף. בעיקר בבתי המשפט. בעיקר בבתי המשפט הצרפתיים, שנוטים לתמוך כמעט תמיד בצד הצרפתי בתביעות בינלאומיות. כתבנו על כך כשלואי ויטון תבעו את יוטיוב, ועכשיו אנו חוזרים לחיבתם של הצרפתים לביקור בבתי משפט.

SPPF היא הגרסה הצרפתית ל-RIAA, ארגון חברות המוזיקה האמריקאי הידוע לשמצה בשל חיבתו לתבוע אזרחים שפעם גרו באותה השכונה כמו מישהו שאולי הוריד משהו פירטי (הפרזה קלה, אבל באמת רק קלה). התקנאו להם הצרפתים בתביעות של אחיהם האמריקאים, והגישו בשנה שעברה תביעה כנגד מספר חברות שיפורטו בהמשך. עד כה, עסקו הדיונים בשאלה האם חברות צרפתיות יכולות לתבוע חברות אמריקאיות על פעילות בינלאומית. לא תופתעו לשמוע שבית המשפט הצרפתי פסק שכן, וכעת מתקדם SPPF עם התביעות שלו.

ואת מי הוא תובע? מספר חברות. את רוב התביעות אנחנו יכולים להבין, כי הן נגד חברות שמייצרות תוכנות שיתוף קבצים (Vuze, LimeWire ו-Morpheus). עדיין מדובר בתביעות פסולות בעינינו, כי לכל השלוש יש שימושים לגיטימיים לחלוטין. Vuze ו-LimeWire גם השקיעו מאמצים רבים לאחרונה בפיתוח ההיבטים החוקיים שלהן, ודרך שתיהן ניתן גם לרכוש מדיה באופן חוקי למהדרין. נראה שהארגון הצרפתי סבור שאם ניתן לבצע פעולה בלתי חוקית עם תוכנה, הרי שהתוכנה עצמה בלתי חוקית. כפי שמציין מייקל מאסניק מ-TechDirt, לפי ההגיון הזה אנחנו יכולים להיפרד לשלום מהאינטרנט כולה.

אבל הנתבעת הרביעית היא מה שמעביר את העניין מסעיף ה"רשעות" לסעיף ה"רשעות וטמטום". מי היא? SourceForge. אם אי פעם הורדתם תוכנה בעלת קוד פתוח מהרשת, יש סיכוי סביר שהורדתם אותה מסורס פורג'. מדובר במשאב עצום, בעל שרתים ברחבי העולם, שמאפשר למפתחים לתת לגולשים להוריד את התוכנות שיצרו בחינם. SF מספק שירות חיוני וחשוב למיליוני גולשים ברחבי העולם. אבל אחת התוכנות שניתן להוריד מהאתר היא Shareaza, תוכנת שיתוף קבצים ותיקה ופופולרית. ומבחינת SPPF, זאת סיבה מספקת כדי להגדיר את SourceForge כספקית תוכנה פירטית שיש להוריד מהרשת. מילים לא יתארו את הבוז שאני רוחש לאנשים האלה. ליתר דיוק, מילים שניתן לכתוב כאן לא יתארו זאת.

המלון הקטלני

בעלי המלון The Grand Palms Golf & Country Club הבחינו בירידה בנפח ההזמנות, וביצעו חיפוש באינטרנט. הם מצאו ביקורת באתר נסיעות שהגדירה את המלון שלהם כ"הכי דוחה, מוזנח ומוכה החרקים". במקום לנסות להבין מה ניתן לתקן כדי שלא יקבלו עוד ביקורות כאלה, הם בדקו ברישומיהם ומצאו תלונה דומה של אישה בשם ג'סיקה ראפילו. התלונה, נציין שוב, הוגשה על ידי ראפילו גם בעת שהותה במלון. במילים אחרות, יש להניח שזאת החוויה האישית שלה.

איך הם הגיבו לכל המידע הזה? תבעו אותה, כמובן. תביעת דיבה. משפטית, ככל הנראה, אין לתביעה בסיס. ביקורת אישית היא דיעה, ועל דיעה די קשה לתבוע. ומעבר לכך, בזכות העובדה שהגישה את אותה התלונה בעת שהותה במלון, יש לראפילו גם את הגנת "אמת דיברתי".

אבל מעבר לכך שככל הנראה לא ינצחו בתביעה, מדובר בטמטום ממדרגה ראשונה. אתם תובעים כי כתבו עליכם משהו שלילי בביקורת באינטרנט? בכל מלון אליו אני נוסע, אני בודק ביקורות באינטרנט. וכמעט בכל מלון, מהגרוע ביותר למצוין ביותר, יש כמה ביקורות של מבקרים שחשבו שהוא נורא ואיום. ככה זה. זה טבע האדם, וטבע האינטרנט. להגיב לדברים האלה בתביעה זה טמטום ממדרגה ראשונה. שלא לדבר על כך שאם מישהו אי פעם יציע לי לשהות בגרנד פאלמס, סביר שאסרב. מילא הלכלוך התיאורטי. זה מלון שתובע את מבקריו!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully