וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה יוטיוב ינצח

דידי חנוך

20.11.2008 / 12:15

ההחלטה של מונטי פייתון להעלות את הסרטונים שלה ליוטיוב עשויה להשפיע על אתר הוידאו, ועל תעשיית המדיה בכלל

יוטיוב לאן? זאת שאלה שנשאלת הרבה בנוגע לאתר הוידאו הפופולרי של גוגל, והמניעים הם כלכליים: יוטיוב אינו אתר רווחי. למעשה, יוטיוב הוא אתר שמפסיד כסף. ובזמנים קשים אלה, קשה להחזיק אתר שמפסיד כסף, גם אם אתם גוגל.

הסיבה לכך שיוטיוב אינו רווחי היא החשש הגדול מפרסום לצד תוכן פירטי, מה שעשוי לחשוף את גוגל ואת המפרסמים לתביעות. השיטה הישנה של האתר לטיפול בתכנים פירטים נקבעה בחוק ה-DMCA האמריקאי - שנועד להסדיר את עניין זכויות היוצרים בעידן הדיגיטלי. אם בעל זכויות היוצרים החוקי שולח לגוגל דרישה להסיר את התכנים, והם עושים זאת, אין הם אחראיים מבחינה משפטית על פרסומם. זאת שיטה אפקטיבית בכל הנוגע להגנה על גוגל מתביעות, אבל היא ממש לא מושלמת.

הבעיה הראשונה עם השיטה היא הפגיעה במשתמשים. כרגע, תכנים ביוטיוב אינם קבועים, ויכולים להיעלם מהרשת בכל רגע. הפגיעה מועצמת מכך שיש המשתמשים בחוק על מנת להסיר גם תכנים חוקיים, ותכנים המוגנים על ידי דוקטרינת השימוש ההוגן.

לאחרונה החלו ביוטיוב להשתמש בשיטה אחרת עם התכנים של חלק מבעלי הזכויות: פרסום. כיום, כשתכנים פירטיים של חברות כמו EA, Lion's Gate, UMG ו-CBS מזוהים על ידי המערכת של גוגל, הם לא נמחקים. במקום זאת, נמסרת הודעה למעלה התכנים ש"שותף של יוטיוב הודיע שיש לו זכויות יוצרים על אחד הסרטונים שלך", ופרסומות עשויות להופיע לצד התוכן. ההכנסות מהפרסום מתחלקות בין יוטיוב לבין חברת המדיה. בצורה הזו, כולם מנצחים, מכיוון שהתוכן לא נמחק, וגוגל יחד עם חברות המדיה מרוויחות ממנו כסף.

חבורת הקומיקאים הבריטית מונטי פייתון החליטה לאחרונה לקחת את הגישה הזאת צעד אחד קדימה. חבורת הקומיקאים פתחה ערוץ ביוטיוב והחלה להעלות אליו מערכונים, עם דגש על גרסאות איכותיות של תכנים אשר היו פופולריים בגרסתם הפיראטית נמוכת הרזולוציה. בהמשך, אחוז משמעותי מקטלוג הקומדיה הניכר של מונטי פייתון צפוי לעלות לאתר.

המודל העסקי פשוט: מונטי פייתון מרוויחה מהפרסום כמו כל ספק תוכן לגיטימי, אבל זאת לא ההכנסה עליה בונים בחבורת הקומדיה. במקום זאת, הם רוצים להשתמש ביוטיוב כמקדם מכירות לסדרה ולסרטים. הם גם מסבירים את התוכנית בסרטון - הכולל את כל חברי החבורה שעדיין בחיים - שהעלו לערוץ החדש שלהם ביוטיוב.

כאן, כולם מנצחים עוד יותר. הגולשים מקבלים גרסאות איכותיות יותר של סרטונים אהובים, הקומיקאים מקבלים אמצעי לפרסום הסחורה המצוינת שלהם, ויוטיוב מקבלת עוד פלטפורמה למכירת פרסום ללא חשש.

אני צופה שבעתיד נראה את המגמה הזאת מתחזקת. היא משמעותית הן ליוטיוב, הן לרשתות שיתוף קבצים והן לחברות המדיה. מה שחברות המדיה מתחילות להבין הוא שהאינטרנט הוא לא רק חנות שכל מה שנלקח ממנה בלי לשלם הוא גניבה. האינטרנט היא גם המקבילה של רדיו - מדיום בו ניתן להשתמש לא רק כדי להרוויח מהשמעת שירים, אלא גם על מנת לקדום מכירות. זה דומה למה שנעשה ברשתות חברתיות כמו iLike ויישומים כמו פנדורה, בהן קישורים לרכישת שירים מופיעים בזמן שהשיר מושמע.

אני טוען כבר זמן רב שחברות המדיה צריכות ללמוד להתייחס לפירטיות כהזדמנות, ולא כאיום. כמשהו שהן צריכות לנצל ולא לנסות לחסל - נסיון שנידון לכישלון כפי שהעשור האחרון מוכיח מעבר לכל ספק. הדרך להתחרות בפירטים היא על ידי הצעת משהו טוב יותר, וזה בדיוק מה שמונטי פייתון עושים.

ליוטיוב, זה סמן נהדר לעתיד. היכולת "להלבין" חומר פירטי היא צעד חשוב, אבל היכולת להעלות גרסאות איכותיות יותר שלו באופן חוקי יכולה לשנות את המשחק. אחד הדברים המעניינים בסרטונים של מונטי פייתון היא האיכות הגבוהה מאד של הסרטונים החדשים שנוצרו ליוטיוב. בידי יוטיוב נמצאת כיום הטכנולוגיה להציע תוכן איכותי בקידוד איכותי - יכולת שרק תשתפר עם המעבר לפלאש 10 - ולדעתי לא ירחק היום שבו פער האיכות הטכנית המשמעותי בין יוטיוב להולו ימחק, בכל הנוגע לתכנים "רשמיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully