וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טענות מקוונות

דידי חנוך

24.11.2008 / 14:21

טור התלונות השבועי זוכה לעוד שם זמני ומתמקד השבוע במהלך האדיוטי האחרון של ארגון חברות הסרטים האמריקאי

צעד קדימה, שניים אחורה, סקובי דו. זהו ללא ספק השיר החביב על חברות המדיה האמריקאיות, מכיוון שעל כל התקדמות וצעד לשפיות שהן עושות, מגיע משהו שמזכיר שמדובר בתאגידים עם שילוב מרתק של יצר השמדה עצמית ופרנויה.

הפעם מדובר ב-MPAA, ארגון חברות הקולנוע האמריקאי, שבחר להחריב את האתר FanEdit.org. מה הוא האתר הזה? ובכן, זה אתר שבו מעריצים של סרטים משתפים את הגרסאות שלהם לסרטים. כלומר, אנשים לוקחים סרט קיים, ועורכים אותו כדי לשפר אותו. עריכת החובבים המפורסמת ביותר, שגם גרמה לטרנד, היא The Phantom Edit, הגרסה הערוכה מחדש של "מלחמת הכוכבים - אימת הפנטום". הגרסה ההיא, שנערכה עצמאית על ידי עורך מקצועי, נחשבת על ידי רבים כטובה יותר מהמקור. ומעבר לכך, היא לימדה אנשים שזה אפשרי. הם יכולים לקחת משהו שהם אוהבים ולתקן את הפגמים שבו.

וצריך להבהיר את זה: עריכת חובבים היא תוצר של אהבה. אף אחד לא ישקיע שנתיים - כפי שעשה לאחרונה עורך חובב, בעריכה מחדש של "מלחמת הכוכבים" המקורי - מבלי לאהוב את המקור.

ב-FanEdit ניסו להקפיד ככל האפשר להישאר בגבולות החוק היבש. הם מבקשים מהמשתמשים לא להוריד סרטים ערוכים אם אינם בעלי עותק של המקור. בשנה שעברה, כשלוקאספילם ביקשו מהם להסיר סרט - ככל הנראה מתוך האמונה המוטעית שמדובר בגרסה פירטית של Episode II - הם הסירו אותו. אבל ה-MPAA שלח להם אזהרה להסיר את כל הקישורים להורדה. ומחשש התביעה, הם עשו זאת.

הצעד של ה-MPAA טפשי ושגוי בשלוש דרכים שונות: מוסרית, עסקית ומעשית.

הרמה המוסרית

ברמה המוסרית, מדובר בחזרה על החטא הקדמון של ה-RIAA: לתבוע את החובבים שלך על כך שהם חובבים. להבהיר למעריצים המסורים ביותר של היצירות עליהם הארגון מחויב להגן שהם האויב. זאת למרות שהם לא פוגעים בחברות ב-MPAA בשום דרך מעשית, ואולי גם מסייעים להן בכך שהם מספקים אמצעי לקידום מכירות - עוד על כך בהמשך - בחינם. זאת רשעות, לא פחות מכך, מכיוון שאין בעולם הדיגיטלי מטרה תמימה יותר מעורכים חובבים. זכרו, אף אחד לא ניסה להרוויח כסף מעריכות חובבים, בטח לא באופן פירטי.

הרמה העסקית

שוב מוכיחה תעשיית המדיה שאין הזדמנות שתסופק לה על ידי האינטרנט שלא תגיב עליה ביריקה וסטירה, במקום בניסיון לנצל אותה לטובתה. במקום לראות איך ניתן למנף את ההתלהבות והאהבה של העורכים החובבים על מנת לקדם מכירות, הם בחרו לתקוף משפטית. וזה לא כל כך קשה לחשוב על דרכים לנצל אותה. לדוגמה, להגיע עם העורכים החובבים להסכם פיננסי ולכלול את הגרסאות המוצלחות ביותר בגרסת הבלו-ריי של הסרטים. יש בדיסקי בלו-ריי מקום, זה בטוח. או, ברמה הבסיסית ביותר, לעשות את מה שמונטי פייתון עשו ולהשתמש בחומרי החובבים על מנת למכור את המקור. לשים קישור, להפוך את FanEdit.org לאתר שמניע מכירות באופן משמעותי יותר מכפי שללא ספק עשה גם כך. לקדם את האתר ולמנף אותו. זה לא היה בלתי אפשרי. אני מנחש שזה אפילו לא היה כל כך קשה.

הרמה המעשית

האפקט המעשי של הצעד של MPAA היה לדחוף את העורכים החובבים למחתרת. מה שנעשה בגלוי בווב, ייעשה באתרי טורנטים סגורים ובאמצעים אחרים עליהם אין לתעשייה פיקוח. עתיד קרוב שבו מפרץ הפירטים לוקח עליו חסות נראה סביר בהחלט. MPAA הבהיר שהוא אויב של העורכים החובבים, והם קלטו את המסר. בהודעה באתר אומר מייסד האתר (מורה במקצועו, אגב): "אנחנו ננצח. גם ללא הקישורים נמשיך להודיע לכם על שחרורים חדשים, מכיוון שדבר אחד בטוח: עריכות חובבים לא מתו. פשוט יהיה קצת קשה יותר להשיג אותן. אבל האינטרנט היא מקום ענקי, ומי שיחפש ימצא אותם במקום אחר".

כל הכבוד, MPAA. הפכתם עוד אוהב לאויב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully