וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעודות זהות חכמות - בעוד שנה

גיא גרימלנד

1.12.2008 / 18:24

חברת HP חתמה היום על הסכם לייצור תעודות הזהות החכמות עם משרד הפנים. התעודות הראשונות צפויות להגיע בעוד כשנה

בעוד כשנה בערך יצטיידו אזרחי ישראל בתעודת זהות חדשה וממוחשבת. חמש מיליון תעודות זהות חכמות ייוצרו על ידי HP ישראל באחד הפרויקטים הגדולים של שוק ה-IT הישראלי, שהיקפו מוערך בכ-270 מיליון שקלים לשנים הראשונות (העלות היא 46 שקלים לתעודה ושקל נוסף לכל תעודה שתונפק החל מהשנה הרביעית).

היום (ב') התקיים טקס החתימה הרשמי של פרויקט תעודת זהות חכמות, אולי אחד מפרויקטי המיחשוב שסבלו יותר מכל מהבירוקרטיה הישראלית. פרויקט שקרם עוד וגידים כבר לפני עשור ורק כעת, באיחור ניכר, יוצא לדרך. החדשות הטובות הן שמעתה יהיה קשה מאוד לזייף תעודות זהות כחולות, למרות שגם ב-HP ישראל מודים שהדבר אפשרי.

הפרויקט הישראלי הוא בין הבודדים בעולם

מה לוח הזמנים כעת? יהושע בקולה, מנכ"ל HP ישראל, אומר בשיחה עם TheMarker כי ההסכם קובע ש-HP ישראל תחל לייצר את תעודות הזהות החכמות, שכוללות תמונה ממוחשבת ושבב דיגיטלי עליו יאוחסנו הפרטים האישיים של כל אזרח בישראל, תוך שנה מהיום בו מעבירה המדינה תשלום מקדמה ל-HP ישראל. לצורך העניין יוקם מפעל באור עקיבא שיעסיק 30 איש. למפעל יוכנסו מכונות מיוחדות, הרכבתן והרכבת קו הייצור תארך כאמור כשנה. מה יקרה לאחר מכן? מדינת ישראל מבקשת לייצר חמישה מיליון תעודות זהות חכמות.

תחילה ייוצר הכרטיס הבסיסי, ולאחר מכן יתבצע הליך פרסונליזציה שבו יוטבעו הפרטים האישיים של כל אזרח בנקודות מיוחדות ברחבי המדינה. בשלב זה החקיקה הישראלית עדיין אינה תומכת בתעודות זהות החכמות, ולכן אמצעי זיהוי ביומטריים לא יכללו בתעודות. בקולה אומר כי למיטב הבנתו, וככל שהוא מקבל מידע בנושא זה מהממשלה, ישנה כוונה להאיץ את הטיפול החקיקתי בנושא, כך שתעודות זהות החכמות יכללו אמצעי זיהוי ביומטריים, וזאת מבלי ש-HP ישראל תצטרך לייצר שני סוגי תעודות חכמות (עם ובלי אמצעים ביומטריים).

התעודה עם השבב תכיל את הפרטים האישיים של כל אזרח, למשל המידע שכבר קיים בתעודות זהות הנוכחיות הכחולות. פרויקט תעודות הזהות החכמות הישראלי הוא בין הבודדים הקיימים בעולם. מדובר באחד מפרויקטי המיחשוביים הגדולים בישראל, זו אולי גם הסיבה ש-HP ישראל התעקשה בשנים האחרונות עליו ולא ויתרה, גם כשנקלעה למאבק משפטי קשה מול דפוס בארי המתחרה.

סיומה של סאגה מייגעת

לדברי בקולה, יתכן כי בעתיד ישמשו התעודות את האזרחים גם בהזדהות מול הבנקים, למשל. "זה יאפשר לגופים 'לרכב' על תעודות הזהות החכמות ולהציע זיהוי במקומות שכיום קשה ליישם היום. קח לדוגמה את הליך הבחירות. אם ישולבו אמצעים ביומטריים ייתכן שכל הליך ההצבעה יהיה מהיר מאוד, וכבר לא יצטרכו יום שבתון", הוא אומר. הפרויקט הנוכחי מסיים סאגה ארוכה ומייגעת שהתנהלה במשך עשור. כעת, רק לאחר שני מכרזים שנתקעו, וסכסוכים משפטיים מרובים, ובראשם המאבק נגד דפוס בארי - תמה הפרשה. במשרד הפנים העדיפו שלא לצאת למכרז חדש, לקבל פטור ממכרז ממשרד האוצר, ולנהל מו"מ עם HP ישראל עד שייצא עשן לבן. בסופו של דבר זה לקח יותר מדי זמן, והשאלה שצריכה להישאל היא כיצד קורה שפרויקט מיחשוב שהוא כל כך חשוב למדינה - נתקע ומסתבך כל כך הרבה פעמים, ורק לאחר עשור הוא קורם עור וגידים.

גם עתה לא ברור אם המחיר שמשלמת המדינה הוא אכן המחיר הזול ביותר, או שההסכם הנוכחי עם HP ישראל הוא תוצאה של התגוששות מיותרת בין חברת המחשוב למשרד הפנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully