וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קורה עם ovi?

דידי חנוך, ברצלונה

4.12.2008 / 2:28

נוקיה ממשיכה לפתח את שירותי הרשת שלה, שהולכים ומתגבשים למוצר מעניין, אך המשתמשים לא ממהרים להגיע

בארוע הפתיחה של כנס נוקיה וורלד בברצלונה שמענו נאום של שני האנשים העומדים בראש חברת הסלולר הגדולה בעולם. השני שדיבר היה אנסי ואניוקי, מספר 2 בחברה. הוא דיבר על N97, מכשיר הדגל החדש של החברה עליו כתבנו כאן כבר לא מעט ביומיים האחרונים. ואילו מי שדיבר לפניו היה אולי פקא קולסוואו, מנכ"ל נוקיה. הוא דיבר על אובי.

Ovi, למי שלא זוכר - וייסלח לכם אם אינכם זוכרים - הוא מותג האינטרנט שהחברה השיקה בשנה שעברה בקול רעש וצלצולים. אובי, מבחינת נוקיה, מייצג את העתיד של החברה כחברת שירותי תוכן ויישומים אינטרנטיים במחשב האישי ובסלולר. וכן, למקרה שלא שמתם לב - וייסלח לכם אם לא שמתם לב - נוקיה רואה לעצמה עתיד כחברת שירותי תוכן ויישומים אינטרנטיים. החברה משקיעה משאבים גדולים בתחום זה, ובונה פורטפוליו מרשים של שירותים. אבל נוצר הרושם שאף אחד לא משתמש בהם. בכנס של החברה בברצלונה שוחחתי עם עיתונאים אירופאים, מצרפת, גרמניה, בריטניה ומדינות אחרות. אף אחד מהם לא משתמש בשירותי אובי. וזה המצב באירופה - אחד המעוזים החזקים ביותר של נוקיה.

איך הגענו למצב שבו שירות עליו מדבר מנכ"ל חברת הסלולר הגדולה בעולם כבר שנה לא זוכה למשתמשים? ובכן, התשובה לכך מורכבת ממספר חלקים. החלק הראשון הוא שמדובר במוצר ש"משווק" כמעט רק לעיתונאים ואנליסטים. עד כה, לא ראינו נסיון מהותי לדחוף את שירותי אובי לצרכן. הם לא מופיעים במקום בולט במכשירים, וודאי שלא זכו לקמפיין דוגמת השיווק האגרסיבי שאפל עושה לחנות היישומים שלה. החלק השני הוא שנוקיה הפגינה חוסר החלטיות בנוגע לשיווק והמיתוג של אובי עד כה. שלושה מהשירותים הבולטים של אובי: המפות, חנות המוזיקה ופלטפורמת המשחק N-Gage שווקו עד כה בפני עצמם, ולא כחלק ממותג כולל. אף אחד מאלה עוד לא זכה להצלחה מסיבית, אבל ל-N-Gage יש מעל 400,000 משתמשים הרשומים בזירת המשחקים, ולדברי החברה יש עוד "הרבה יותר" משתמשים שמורידים משחקים ומשתמשים בהם מבלי להירשם.

חנות המוזיקה של נוקיה זוכה גם היא בשלב מוקדם מאד זה להצלחה צנועה ככל הנראה. ושירות המפות, שהושק במהלך הכנס בגרסה משופרת ועם מיתוג בולט יותר של אובי, הפך בגרסה האחרונה לשירות מרשים בהרבה משהיה, שכן הגרסה הזאת היא הראשונה שבה ממנפת נוקיה משמעותית את רכישת חברת המיפוי NAVTEQ. החברה לא משחררת מספרים בנוגע לשימוש בשירות ובתוכנה לטלפון המתלווה אליו.

כישלון הוא לא אופציה

כישלון של אובי יהיה אסון כבד בעבור נוקיה. החברה שכרה מאות עובדים מחברות אינטרנט מובילות כדי לזרז את תהליך בניית המותג המקוון. נוקיה רכשה גם 12 חברות שונות תוך 18 חודשים שכולן מיועדות לחזק אותה בתחום התוכן והשירותים ברשת. התחום אמור להיות חלק משמעותי מעתיד החברה, גם בפני עצמו וגם כאמצעי למכירת מכשירים.

זאת הסיבה לכך שנוקיה מתמקדת בשלושה תחומים מרכזיים כיום באינטרנט (מוזיקה, משחקים ודואר אלקטרוני) ושני תחומים שצפויים להיות חשובים יותר ויותר בשנים הקרובות - שירותי מיקום ואחסון מקוון יחד עם סנכרון של קבצים. מבין אלה, שירותי המיקום הם בעל פוטנציאל הצמיחה הגדול ביותר,וגם הקישור ביניהם לבין הסלולר הוא המשמעותי ביותר. גם ברמה הבסיסית של שימוש בנתוני תנועה מסלולריים על מנת להשיג נתונים בזמן אמת אודות מצב התנועה, וגם ברמת השימוש בנתוני המיקום בשירותי תקשורת ושירותים חברתיים. מיקום, כחלק מהקשר, הוא אחד השלבים העתידיים המעניינים באבולוציה של החיפוש, ונוקיה ממוקמת היטב מהבחינה הטכנולוגית לשלב הזה.

אבל כל הטכנולוגיה בעולם לא תעזור אם המשתמשים לא ינסו את השירותים ויאמצו אותם. ומה שעשוי לסייע לנוקיה משמעותית בתחום זה היא אחת הרכישות השקטות ביותר שביצעה ב-18 החודשים האחרונים. מדובר ברכישת חברת Trolltech, חברה בעלת מומחיות בתחום הלינוקס ומומחיות גדולה יותר - ורלוונטית יותר - בבניית ממשקים קוהרנטיים בפלטרפורמות שונות. אם שירותי אובי יהפכו לשירותי בסיס במכשירי נוקיה ויזכו לאימוץ, יהיה לממשק הקוהרנטי והאחיד בלטפורמות שונות משקל רב בכך.

אז, יצליחו?

התשובה קשורה במידה רבה לאורך הנשימה של החברה. תהליך שינוי ההרגלים הוא תהליך ארוך, גם בקרה הטוב ביותר. אבל אם נוקיה תתעקש, אני סבור שזה ישתלם לה. זה לא יהיה קל, וזה עשוי שלא לקרות לה במערב כלל. אבל בשווקים כמו הודו וסין, בהם הטלפון הסלולרי משחק במקרים רבים תפקיד חשוב יותר בשימוש באינטרנט מאשר המחשב, נוקיה יכולה לתת שירות אינטרנטי אמיתי בסלולר לאנשים שאין להם גישה אחרת לרשת. ושם, בשווקים הצפופים והמתפתחים האלה, סביר להניח שגם שירותי אובי יזכו לאימוץ רחב.

לאחר מכן, יגיע שלב המאבק נגד גוגל ואפל על השלטון בכיס. ותוצאות המאבק הזה עשויות להכריע את צורתו של העתיד הסלולרי, ועתיד שירותי המידע המקוונים.

הכותב הוא אורח חברת נוקיה בברצלונה

  • עוד באותו נושא:
  • נוקיה
  • ovi

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully