וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינוי אמיתי

דידי חנוך

4.12.2008 / 14:12

זכויות היוצרים באתר הרשמי של ברק אובמה מוגנות על ידי רשיון חופשי, שמאפשר לכולם לקחת ממנו חומרים. יש מהפכות שקטות

Creative Commons - הרשיון החלופי שנוצר כתחליף חופשי יותר לזכויות היוצרים המסורתיות, זוכה כבר מספר שנים להצלחה שגואה בהדרגה. אינספור תמונות וטקסטים שוחררו ברשיון הפתוח, וגם לא מעט שירים וסרטונים. לאחר הבחירות האחרונות בארצות הברית, שוחררו התמונות מחדר המלון של הנשיא הנבחר ברק אובמה לפליקר תחת רשיון CC, שאפשר לכל גוף תקשורת ובלוגר שחפץ בכך להשתמש בהן.

אבל התקווה שהצעד הזה עורר בקהילות לוחמי הזכויות יוצרים (Copy Fighters) דעכה עם השקת change.gov, האתר הזמני של אובמה עד תחילת נשיאותו. למרות הבנה של הכלים האינטרנטיים ונכונות להשתמש בהן, האתר כולו היה ברשיון זכויות יוצרים די סטנדרטי, מהסוג אליו אנו רגילים. אבל השבוע זה השתנה. השבוע שונו תנאי הרשיון לרשיון CC-By. זה הרשיון הפתוח ביותר שיש ב-Creative Commons. הוא אומר שהמגבלה היחידה שיש למי שרוצה להשתמש בחומרי האתר היא קרדיט. מעבר לכך, יכולים גולשים וגופים אחרים לעשות בתכנים כל מה שהם רוצים. ממאש-אפים ביוטיוב למכירת קלטות ברחוב.

ברמה המעשית, זה כמובן הצעד הנכון לעשות. המטרה של אובמה היא להפיץ את המסרים שלו ושל צוות החלפת הממשל שלו. וכל מגבלה על היכולת להפיץ את התכנים שנועדו למטרה זו בדיוק רק פוגעת בו. ובכל זאת, זה צעד מעניין מכמה היבטים. ההיבט הראשוני הוא עניין של מודעות. זה לא מפתיע שאובמה מודע לקיומו של רשיון CC. הוא חבר של האיש שהגה את הרשיון החלופי, לורנס לסיג, מאז לימדו שניהם באוניברסיטה. ובכל זאת, מודעות תיאורטית ויישום בשטח הם שני דברים שונים מאד.

ההיבט השני הוא עניין של גלי השפעה. הצעד של אובמה יגביר את המודעות לקיומו של רשיון CC. יותר אנשים שמשחררים חומרים ברשת ידעו שיש להם אפשרות שאינה ויתור על זכויותיהם מחד וגם אינה הגבלה גורפת על השימוש בחומרים מאידך. בשלב זה, חוסר מודעות וחוסר הבנה הן שתי הבעיות הגדולות של CC, והצעד של צוות המעבר של אובמה יכול לסייע במידת מה לראשונה מבין שתי הבעיות.

וההיבט השלישי, ואולי החשוב ביותר, הוא כסמן לעתיד לבוא. היסטורית, ההבנה של וושינגטון את סוגיות זכויות היוצרים היא בערך מה שחברות המדיה הגדולות רצו שהיא תבין. כך קרה שתקופת זכויות היוצרים התארכה לה באורח פלא בכל פעם שזכויות היוצרים על מיקי מאוס התקרבו לפקיעה. אובמה, והצוות שלו, מביאים מודעות עמוקה בהרבה לסוגיות של טכנולוגיה וזכויות יוצרים. קווין וורבאך, אחד מראשי צוות התקשורת של אובמה הוא שחקן World of Warcraft נלהב, אחרי הכל, בנוסף להיותו מומחה לעולמות וירטואליים והאינטרנט. וורבאך ושותפתו בראשות הצוות סוזן קרופורד, הם גם תומכים ותיקים של נייטרליות הרשת.

בניגוד חד לבית הלבן של ג'ורג' בוש, שהיה בתחומים רבים לכלי שרת של אינטרסים תאגידיים, הבית הלבן של אובמה מתחיל לפחות עם אנשים שמביאים לנושאים הטכנולוגיים ונושאי זכויות היוצרים הבנה וידע ועמדות מגובשות. השינוי שהם יביאו בתחום זה לא יהיה מהפכה גדולה, וודאי שבזמן המשבר הכלכלי החמור בו אובמה ייכנס לתפקידו הנושא הזה לא יזכה לעדיפות גבוהה במיוחד. אבל סוגיות הקשורות לזכויות היוצרים ונייטרליות הרשת - ותחומים אחרים בהם האינטרסים של תאגידים והאינטרסים של הגולשים מתנגשים - מגיעים לדיון גם בעיתות משבר. והפעם, הדיון צפוי להיות שונה.

חלקכם ודאי תוהים למה זה חשוב לנו. מה לגישת הממשל האמריקאי לזכויות יוצרים ונייטרליות הרשת ולנו כאן? ובכן, יש לזכור שהגישה של הממשל האמריקאי בתחומים אלה משפיעה הרבה מעבר לגבולות ארצות הברית. ארה"ב היתה גוף מדרבן חזק בהשתתת מדיניות דרקונית בנוגע לזכויות יוצרים ברחבי העולם, ואנו משתמשים בשירותי רשת שיושפעו מאד אם הנייטרליות של הרשת תינזק משמעותית. גישה נאורה יותר לתחומים אלה תקרין החוצה, ועשויה לשנות גישות ברחבי העולם. העובדה שהאתר שינוי נקודה גוב הופך לסמן ראשון לשינוי בתחומים האלה היא סימן חשוב, שהשלכותיו ישפיעו גם עלינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully