וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל נגד נוקיה

דידי חנוך

11.12.2008 / 13:11

נוקיה וגוגל מעלות הילוך בקרב על האינטרנט הסלולרי. לא ברור מי מהן תנצח, אבל אנחנו נרוויח בכל מקרה

לפני כשנה וחודשיים כתבתי כאן על כך שהמאבק הגדול בעולם טכנולוגיה עשוי להיות בין נוקיה ואפל. הדברים נכתבו זמן לא רב לאחר השקת האייפון המקורי וזמן לא רב לפני ההכרזה על אנדרואיד - הפלטפורמה הסלולרית של גוגל, שהניבה בינתיים מכשיר אחד שכבר נמצא בחנויות ומספר מכשירים שעוד יגיעו.

G1, המכשיר הראשון עם מערכת ההפעלה אנדרואיד, זכה לתגובות מעורבות. אבל כעת – לאחר הצטרפות של כמה מהשחקנים החזקים בשוק, כולל סוני אריקסון, למחנה האנדרואיד – ברור שלמערכת הזו יהיה כוח משמעותי בעולם הסלולר בשנים הקרובות. האייפון, לעומתו, זכה ליורש שהצליח משמעותית יותר ממנו והפך, ללא ספק, למכשיר החשוב ביותר שיצא השנה. אבל אני משוכנע יותר ויותר שהמדיניות הסגורה של אפל תשאיר את האייפון כמקביל של המק: מוצר שאהוב מאד על סגמנט משמעותי אך קטן של השוק, ולא אופיום להמונים. ליתר דיוק, אני צופה שהאייפון עצמו יהיה בין המכשירים הנמכרים בכל דור שלו בשנים הבאות, אבל אני לא חושב שנתח השוק של אפל יגדל מעבר ל-10 אחוז מהשוק העולמי גם בעוד חמש שנים.

למה גוגל תנצח

היריבה הנוכחית של נוקיה על השליטה במכשיר בכף היד שלנו היא יריבה מסוכנת יותר מאפל בטווח הרחוק, לדעתי. גוגל הצליחה להפוך את היתרונות של נוקיה על אפל ליתרונות שלה לעומת נוקיה: לנוקיה יש הרבה יותר מכשירים מאפל, אבל לגוגל יהיו מכשירים מכל יצרן גדול פרט לנוקיה. נוקיה פופולרית בחלקים של העולם בהם אפל אינה גורם משמעותי, אבל ליצרניות ושאר השותפות של אפל נוכחות בכל פינה בגלובוס, כולל במקומות בהם נוקיה חלשה דוגמת דרום קוריאה, יפן וארצות הברית.

וגוגל, בניגוד לאפל, נמצאת בכל פלטפורמה שיש בה חיבור לאינטרנט, וזה כולל גם רבים מהמכשירים של נוקיה - ואת האייפון.

לפני קרוב לשנה ישבנו, מספר עיתונאים ומספר אנשי תעשיית הסלולר הישראלית, לדיון מסכם של תערוכת הסלולר העולמית בברצלונה. חלק מהנוכחים ראו את המאמצים של גוגל בתחום הסלולר כנלעגים. השימוש באינטרנט בסלולר אז היה נמוך בהרבה מאשר כיום, ומעטים השתמשו בחיפוש הסלולרי של גוגל. כיום, גוגל אוחזת בנתח שוק של מעל חמישים אחוז בחיפושים אינטרנטיים בסלולר, בזמן שיותר ויותר אנשים משתמשים במכשירים הסלולריים שלהם כדי לגשת לאינטרנט.

למה נוקיה תנצח

בזמן שגוגל חודרת לשטח של נוקיה, מכינה חברת הסלולר הותיקה את המהלך ההפוך. Ovi, פורטל הרשת שלה, אמנם לא זוכה עדיין להצלחה רבה, אבל מדובר ברץ למרחקים ארוכים. יבוא יום - והוא יבוא בשנה הבאה - בו מוצרי הרשת של אובי יידחפו באגרסיביות באמצעות המכשירים של נוקיה. כל המכשירים של נוקיה, כולל הפשוטים שבהם. אחת המטרות - השאפתנית ביותר, במידה כמעט מוגזמת - של נוקיה היא להביא באמצעות הסלולר את המייל ל-75 האחוז מאוכלוסיית העולם שלא משתמשים כיום בדואר אלקטרוני. וזה רק חלק מהמהלך.

וכפי שגוגל נמצאת במכשירים של נוקיה, מכניסה אליה חברת הסלולר במכשיריה העתידיים את המותגים האינטרנטיים שמתמודדים נגד גוגל: מיקרוסופט, פייסבוק, מגוון רשתות חברתיות אחרות וכל שירות אינטרנטי אחר שניתן להפיק תועלת מהעברתו גם לנייד. והיתרון של גוגל - הימצאותה במכשירים רבים של חברות רבות - הוא גם החיסרון שלה. נוקיה תוכל לשלוט במידה מסוימת על חווית המשתמש האינטרנטית במכשירים שלה. גוגל לא. תנאי הרשיון של אנדרואיד מאפשרים לכל יצרנית לעשות במערכת ההפעלה כרצונה. נוקיה, שלא סובלת מהסגירות המובנית של אפל, יכולה להשתמש ביתרון האחידות, ולכך גם רכשה את חברת Trolltech שמתמחה בממשקים אחידים בפלטפורמות שונות.

למה אנחנו ננצח

כמו התחרות בין אפל ונוקיה, גם זו בין גוגל ונוקיה תעשה לצרכנים הרבה יותר טוב מרע. חווית השימוש במכשיר הנייד תמשיך להפוך לעשירה יותר ואינטרנטית יותר, וגם לפתוחה יותר ומגוונת יותר.

  • עוד באותו נושא:
  • טור עורך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully