וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועידת ישראל לעצובים

ד"ר רומי מיקולינסקי

16.12.2008 / 12:56

ועידת ישראל לעסקים השנה נראתה עצובה מתמיד בגלל המשבר, שפגע קשות בתעשיית ההיי-טק

ועידת ישראל לעסקים, שהיתה בעבר יום החג של הכלכלה הישראלית והזדמנות מצוינת לשו"ש (שואו-אוף ושמוזינג) נראתה אתמול בעיקר כמו בלון שיצא ממנו האוויר. אמנם חניה לא היתה בדייוויד אינטרקונטיננטל בת"א ( בית המלון בו התקיימה הועידה) וגם לא בחניונים הקרובים; והדוכנים שהעמידו נוקיה, אורנג', דואר ישראל וחברות נוספות היו מרשימים, אבל האווירה, אפעס, היתה כמו אחרי פיגוע. ולא סתם.

בעוד מיטב המוחות שוקדים על מציאת ההשוואה המתאימה ביותר למשבר הנוכחי (שמעתי מישהו באחד הפאנלים קורא למשבר "החמור ביותר משנת 1914". אאוץ'), בלטו בהעדרם המפגינים שבשנים עברו עמדו מחוץ למקום הכינוס. המפגינים, אגב, חזרו היום, והפריעו לנאומו של שר האוצר רוני בר-און. במקום הזחיחות ושביעות הרצון העצמית שמאפיינות בד"כ אירועים מסוג זה (ובטח שאת היהלום שבכתר המקומי) קיבלנו מצגות קודרות, גרפים יורדים, נבואות שחורות, זעקות שבר ומעט דברי ניחומים. לא רק בפאנלים ובהרצאות העצבנות וחוסר הקשב היוו גורם בולט – הן אצל המשתתפים ובקרב הקהל – גם ההפסקות והארוחות היו קצת עצובות. היה ברור שלרבים מהמשתתפים אין משהו יותר טוב לעשות במשרד ושהם מסתובבים בכנס חיוורים כרוחות רפאים נטולות כיוון כדי ללגום קפה חינם ולהעביר את הזמן.

בפאנלים של התקשורת וההי-טק שהתקיימו אתמול התחושה היתה שהדוברים נעים בין ניסיון מודע לעשות יחסי ציבור לבין שחרור נבואות זעם פסימיות במיוחד. הפאנל על ההי-טק בזמן משבר הופרע כבר בהרצאה השלישית על ידי מאזין ביקורתי וחסר סבלנות במיוחד שמחה על חוסר הפוקוס של הפאנל – "רגע! זה דיון על הי-טק במשבר? על מה אתם מדברים בכלל?" צעק, ובצדק. בפאנל, שהתחיל באיחור רציני, השתתפו ארנה בר,י שותפה מנהלת בג'מיני ויו"ר IVA; יורם טיץ, מנכ"ל ארנסט יאנג ישראל; אדאו ראסי מהאתר thefunded.com שמאפשר לסטארט-אפיסטים לדרג ולבקר את קרנות ההון סיכון; משה ליכטמן, סגן נשיא מיקרוסופט העולמית ונשיא מרכז המו"פ בישראל; דודי גרשון, מנכ"ל סופרדריבטיבס (חברה המפתחת מערכות לתמחור ומסחר בנגזרים פיננסים שפיטרה רבים מעובדיה לאחרונה); עדי גן, שותף בקרן ההון סיכון אוורגרין; פרופ' כריסטוף לוך מביה"ס היוקרתי INSEAD ועורך הדין המתמחה לפטנטים ד"ר כפיר לוצאטו.

במקום שיתמקדו בתעשיית ההי-טק, במתן טיפים ועצות, שני הדוברים הראשונים נאמו על חדשנות וטיפוחה - נושא לעוס ומעט מיושן שנדמה כמותרות בזמנים בהם השרדות היא צו השעה. קשה ליזמים לחשוב על טיפוח חדשנות ויצירתיות ולגבות את העובדים כשהמשקיעים דורשים מהם לפטר ולהתייעל. בעוד ליכטמן ממיקרוסופט פיאר את הישגי מרכזי המו"פ בישראל, הודו וסין וניסה להתחבב על הקהל על ידי פיאור שמה של המעבידה שלו ותרומתה לקהילה, מנכ"ל סופרדריבטיבס שידר מצוקה ויאוש ונראה כאילו הוא צריך לקחת מנה כפולה של פרוזאק או לרדת מהבמה לאלתר כדי שהקהל לא יתחיל לבכות יחד איתו. מיד אחריו עלה הכוכב הבלתי מעורער של הפאנל, אדאו ראסי, שאמנם פתח בנבואות זעם קודרות במיוחד (חושבים שעכשיו העניינים נוראיים? חכו, הרע מכל עוד לפנינו) אבל מצד שני סיפק עצות טובות גם לקרנות ההון סיכון וגם ליזמים. כן, חשוב לטפח יצירתיות וחדשנות. כן, לכו על מה שנשמע לכם משוגע כי באמת אין לדעת מה יוליד יום. כדאי ליזמים מקומיים ללכת "להתגלץ'" על קרנות מחו"ל ואז לחזור לארץ לאחר שהפיקו לקחים ולנסות לזכות במימון מהמקורות כאן, אלו שמתבקש לפנות אליהם ראשונים דוקא. ראסי עודד יזמים להתאחד ולשתף פעולה עם המתחרים כדי להגיע למוצר טוב יותר ממנו כולנו נרוויח – יזמים, משקיעים, לקוחות והמשק בכלל. צריך ללחוץ על כפתור ה – RESET (אתחול מחדש), אומר ראסי, כי המודל הכלכלי לפיו פעלנו כבר לא תקף יותר, אבל אין תחליף לחדשנות ומקוריות. זה הזמן להשתגע – כי כבר מה יש להפסיד.

קו דומה הוצג על ידי ג'ף פולבר, מחלוצי ענף ה- VOIP שכבר מזמן הפך למותג, בפאנל "אינטרנט וסלולר – תקשורת בספין". פולבר סיפר על עצמו ועל מה שמניע אותו להשקיע. הוא עודד את המאזינים לאתגר את הסטטוס-קוו, לראות במצב המבאס הנוכחי הזדמנות להגשים חלומות ולעשות דוקא את הדברים הפחות מתבקשים. הוא סיפר על אהבתו לישראל ושאל את הקהל מי כלול בין חבריו בפייסבוק, הבטיח שהוא מתכוון להמשיך לבוא ולבקר בארץ 6-7 פעמים בשנה ואמר שהוא מזהה מגמה פרגמטית בקרב היזמים בארץ – אם לפני שלוש שנים יזמים שאפו לגייס 2 מיליון דולר, לפני שנתיים הסכום ירד לרבע מיליון דולר והיום גם 25 אלף דולר הם סכום שאפשר להתחיל איתו. פולבר מאמין במיקרו-השקעות בהן המשקיע לא מסכן יותר מידי והיזם מרוויח תמיכה (אך כמובן צריך להמשיך לכתת רגליים בחיפוש אחר מקורות השקעה נוספים).

שאר המשתתפים בפאנל התקשורת היו פחות צבעוניים מפולבר. ראשון הדוברים היה ג'יימס ג'יאנג, נשיא ומנכ"ל Gaozhi Soft שדיבר על ההזדמנויות בשוק הסלולר הסיני שרק עכשיו מתחיל להכנס לדור השלישי (בניגוד לשכנותיו יפן וסין שאמצו את הטכנולוגיה הסלולרית במהירות גדולה הרבה יותר). גיל שרון, מנכ"ל פלאפון לא התבייש להתעלם מקריאות מנהל הפאנל על כך שעבר את הזמן המוקצה לו והתעקש להראות שתי פרסומות לשירותי הדור השלישי של פלאפון שהיו סיום מעצבן במיוחד להרצאה שכולה יחסי ציבור. מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל הדגים את תפיסת העולם הגוגלית (שמשיקה גם לזו של הפילוסוף הצרפתי מישל פוקו) "ידע הוא כוח" באמצעות מפת העולם עליה פזורות נקודות אור לפי מידת הנגישות לרשת - אך לא ידע כיצד מתרגמים את הביטוי "מחט בערימת שחת". הקהל שמח לעזור לו והוכיח את כוחו של ה"וויקי" עוד לפני שפלורנס דווארד, ממייסדות "וויקימדיה" צרפת, ניסתה לפנות לליבנו ולארנקנו והציעה לתמוך בפרויקטים פתוחים הדוגלים בשיתוף וחינוך. מנחה הפאנל ד"ר אשר עידן מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב לא אפשר לקהל כמעט לשאול שאלות ובמקום זאת שאל את המשתתפים שאלות לפי ראות עיניו. פולבר הסביר מהי הרשת הסמנטית ודווארד הפצירה בקהל להשתמש בפיירפוקס ובשאר מוצרי קוד פתוח כדי להביא לעתיד טוב יותר לאנושות (בלי ציניות). הקהל המיוגע התבקש להמתין עוד מספר דקות לאחר סיום הפאנל בכדי לצפות בהכרזה על הזוכה במכשיר סלולארי מתנת נוקיה. לפחות אחד המשתתפים בועידה הלך הביתה מורווח...

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully