וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השנה החברתית

דידי חנוך

30.12.2008 / 12:02

מה קרה השנה ברשתות החברתיות? דידי חנוך חבר שלכם בפייסבוק ועוקב אחריכם בטוויטר

אם 2007 היתה שנת שינוי המומנטום ברשתות החברתיות, השנה שבה פייסבוק הפכה לרשת החברתית המשמעותית בעולם - וגם בישראל - הרי ש-2008 היתה שנה של בניית שירותים סביב האתרים הקיימים, ובניית שירותים שיקשרו את הרשת החברתית הגדולה שנטווית סביבנו. השחקנים המרכזיים בשנה: פייסבוק (כמובן), טוויטר, גוגל. ואובמה.

פייסבוק

זאת היתה שנת צמיחה אדירה לפייסבוק, ששרד עיצוב מחדש שהרגיז גולשים ומפתחי אפליקציות כאחד, וצומח כיום בקצב גבוה יותר מאי פעם. ברשת, פייסבוק היא החברה האחת שניתן כרגע לראות כמתחרה אמיתית לגוגל.

אם בשנה שעברה המהלך השאפתני של פייסבוק היה השקת הפלטפורמה ליישומים, הרי שהמהלך הגדול של השנה - שאת מידת הצלחתו מוקדם מכדי לשפוט - היה השקת Facebook Connect, שמאפשר למשתמשי פייסבוק לבצע לוג אין לאתרים עם הזהות הפייסבוקית שלהם.

הבעיה המרכזית של פייסבוק - שבחברה בבירור לא רואים כבעיה - היא העובדה שמדובר בגן סגור. פייסבוק לא מאמצת סטנדרטים פתוחים, כי אם אומרת "אנחנו המרכז, ושאר הדברים יחוגו סביבנו". זה הימור עצום. אם הוא יצליח, הזהות הפייסבוקית של אחוז ניכר מהגולשים באמת תהיה הזהות שלהם ברשת. ובמצב כזה, פייסבוק הופכת לשחקן החשוב והחזק באינטרנט.

אם ההימור ייכשל, פייסבוק עשויה להפוך ללא רלוונטית אם גוף כלשהו - או שותפות של גופים - יצליחו לבצע את מה שהיא מנסה וליצור זהות אחידה לגולש ברשת. אם ההימור ייכשל באמת, זאת תהיה...

גוגל

חברת החיפוש שהפכה לחברת פרסום מבצעת מהלך מקביל לזה של גוגל, אך שונה. היא עובדת לפחות במידה חלקית עם סטנדרטים פתוחים, אבל המטרה שלה זהה: חיזוק פרופיל המשתמש והפיכתו ללב הזהות האינטרנטית של הגולשים.

בעוד פייסבוק עובדת בשיטת הגן הסגור, גוגל עובדת עם שותפים. גוגל פרינד קונקט הוא רק חלק מאסטרטגיית אופן סושיאל, שמטרתה להפוך את כל האינטרנט - טוב, כנראה לא כולל אתרי פורנו - לרשת חברתית אחת גדולה. בחזון של גוגל, יישומים עובדים גם בין רשתות חברתיות ולא רק בתוכן, ובמרכז נמצא הפרופיל של גוגל.

זאת גישה פחות פולשנית מזו של פייסבוק, כי היא מאפשרת לאנשים לחבר את ה"חברים" שלהם מאתרים שונים, בעוד שפייסבוק מחברת את כל האתרים לרשימת החברים של גולשים בפייסבוק. אבל גוגל היא לא רשת חברתית. היא רוצה פשוט לדעת עלינו יותר כדי שתוכל לשים לנו יותר פרסומות שמותאמות אלינו באופן יותר מדויק.

אבל בעוד גוגל אינה רשת חברתית - כן, אני מתעלם מאורקוט, הרשת החברתית של גוגל שפופולרית בעיקר בברזיל - יכול להיות שהיא צריכה לקנות אחת כזאת. ספציפית, אולי כדאי שהיא תקנה את...

טוויטר

לאחרונה התפרסם מחקר שטען שיידרשו אלפי שנים עד שטוויטר יעקוף את פייסבוק במספר המשתמשים. אני מת על מחקרים כאלה. הם יוצאים מנקודת ההנחה ששום דבר לא ישתנה, שאין חשיבות למומנטום ושאין דבר כזה נקודת הטיה.

אבל יש חשיבות למומנטום, ונקודת ההטיה של טוויטר היא עכשיו.

במובנים מסוימים, זה מדהים שטוויטר עדיין כאן. באמצע השנה, השירות נהג ליפול בכל פעם שהיתה בו פעילות מוגברת. או בכל פעם שאנשי ה-IT שכחו לבעוט בשרת. היתה תקופה בה כל שבועיים צץ שירות חדש שהתחרה בטוויטר. עם יותר יכולות, יותר יציבות. הם לא הצליחו, כי הקהילה פשוט סירבה לזוז.

בנוסף, מדובר בשירות עם עקומת למידה גבוהה מאד יחסית. בפייסבוק, אתם יודעים בדיוק מה הקטע אחרי חצי שעה. אתם מוצאים חברים, השירות מציע לכם חברים, אנשים שולחים לכם הזמנות לאפליקציות. זה קורה מהר, וזה פשוט.

טוויטר, דווקא בגלל שהוא שירות כל כך פשוט, דורש יותר. כדי שיהיה מעניין בטוויטר, אתם צריכים לעקוב אחרי אנשים מעניינים. וכרגע, רוב החברים שלכם לא שם. גם רוב החברים שלי לא שם.

אבל במהלך השנה האחרונה, טוויטר הפך לשירות מעניין מאד גם למי שלא אוכל ושותה מדיה חברתית. ומכיוון שהוא כל כך פשוט, תוכלו למצוא בו שימושים שונים במשך השימוש. ואחרי שתעקבו אחרי מספיק אנשים, השיחות המעניינות יגיעו.

והפשטות שלו היא הסיבה שגוגל צריכים לרכוש אותו, ולהחזיר את מייסדי טוויטר - חבורת פורשי גוגל - הביתה. גוגל יוכלו לתת לכל בעל פרופיל בגוגל את האפשרות להפוך את הזהות שלהם בגוגל לטוויטר שלהם. זה גם יעניק עוצמה אדירה לגוגל רידר, קורא ה-RSS המצליח של החברה, שעדיין נמצא על גדר מוצר נישה.

ואתם זוכרים מי היה אחד המשתמשים שהביא את טוויטר למודעות? נכון, זה היה ברק...

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

אובמה

על השימוש של אובמה בכל רשת חברתית אפשרית נכתבו כבר אינספור מילים, וייכתבו (ודאי נכתבים כעת) ספרים. אם מישהו תהה האם באמת ניתן למצוא יישום בחיים האמיתיים לרשתות חברתיות, הרי שהצלחה להיבחר לנשיא בעזרתן נראה כמו יישום לא רע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully