וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוטורולה לאן?

דידי חנוך

22.1.2009 / 12:23

קיצוצים, אובדן נתח שוק וצפי לעוד רבעון גרוע. אלה המרכיבים לעתיד טוב יותר בחברה שהמציאה את הסלולר?

כל מי שקורא את סקירות המכשירים שלנו באופן קבוע ודאי שם לב לנטייה שלי לצלוב מכשירים של מוטורולה. לצד מערכת ההפעלה הסלולרית של מיקרוסופט חלונות מובייל, מוטו והממשק שלה היו המטרות התדירות ביותר שלי בשנתיים וחצי האחרונות.

בקרוב תכריז מוטורולה על התוצאות הרבעוניות שלה, ותסכם את השנה. זה לא צפוי להיות משובב נפש. מדובר בחברה שהמציאה את הסלולר, שהביאה את הסלולר לארץ, שהניחה במידה רבה את היסודות לתעשיית פיתוח הסלולר המרשימה של ישראל. והיא בצרות קשות. לאחרונה קיצצה החברה 4,000 איש - מתוכם 3,000 בחטיבת הסלולר - וזה מספר משמעותי גם לחברה ענקית כמוה. בשלבים רבים במהלך השנה שעברה נראה בלתי נמנע שחטיבת הסלולר תימכר - אם יצליחו למצוא לה קונה.

אבל למרות כל הבעיות של החברה - ובמידה רבה בגללן - אני אופטימי כיום בנוגע לעתידה של מוטורולה כחברת סלולר. אופטימי מכפי שהייתי בשלב כלשהו במשך השנים האחרונות.

הזעזוע שנדרש

במאי 2007 הציגה מוטורולה את רייזר 2. ההמשך למכשיר המצליח בתולדותיה. הוא היה אכזבה אדירה. יש לזכור שהמכשיר הוצג זמן לא רב לאחר שאפל הציגה לראשונה את האייפון, שהביא פרדיגמות חדשות לעיצוב וממשק בתחום הסלולר.

רייזר2, לעומתו היה העתק כמעט זהה של קודמו. אותה צורה חיצונית, אותו עיצוב, ובעיקר אותו ממשק. אותו ממשק שהיה מיושן ורע כבר כשרייזר V3 הושק, ושהפך למיושן יותר ויותר ככל שהיכולות של מכשירי הסלולר השתפרו והתקדמו.

ההצלחה של הרייזר המקורי והרייזר V3 שיתקו את מוטורולה. מדי פעם החברה הוציאה מכשיר שלא שותף לעיצוב ולממשק של אותם המכשירים, אבל לא נראה שהחברה שמה על המכשירים האלה את הדגש לו היו זקוקים - לא בשלב הפיתוח ולא בשלב השיווק.

כפי שנחשף במכתבים של יוצאי החברה שפורסמו ברשת, מוטורולה היתה תקועה במובנים רבים. המבנה שלה לא תמך בחדשנות, והיא היתה תקועה עם שילוב מחריד של דרג מנהלי שאף פעם לא משלם את המחיר וקאדר מהנדסים ותיקים שממש לא חשבו שהממשק צריך להיות נגיש יותר מכפי שהוא - אחרי הכל, הם ידעו בדיוק היכן נמצא כל דבר.

רק משבר עמוק יכול היה להוציא את החברה מהקיפאון, וכך קרה.

האיש מקוואלקום

סנג'יי ג'ה, שמונה בשנה שעברה למנכ"ל החטיבה הסלולרית של מוטורולה, הגיע אליה מחברת קוואלקום. קוואלקום מחזיקה במספר פטנטים אבסורדי בכל הנוגע לפיתוח טכנולוגיות סלולריות, והיא הרוויחה את הפטנטים האלה ביושר. אין טכנולוגיית דור 3 או 3.5 שלא נבנתה במידה רבה על טכנולוגיה של החברה, וגם בדור 4 העתידי יש לה מניות לא מעטות.

בהיותו איש מבחוץ, ג'ה לא נעול בדפוסים הישנים של מוטורולה. הביאו אותו כדי להציל או למכור את החטיבה, וכרגע נראה שהוא מתכנן להציל אותה.

צריך להיות איש מבחוץ כדי לקבל את ההחלטות שג'ה קיבל עד כה בתפקידו: שינוי רדיקלי של הפוקוס של חטיבת הסלולר כך שהיא תיבנה סביב אנדרואיד, מערכת ההפעלה הפתוחה של גוגל.

ג'ה, יש לציין, היה שותף משמעותי באנדרואיד מימיה הראשונים של מערכת ההפעלה, כשהיה סמנכ"ל הטכנולוגיות של קוואלקום.

רזה וחדשה

חטיבת הסלולר של מוטורולה תהיה שונה מאד כשנסכם את שנת 2009. לפניה עומדים אתגרים קשים, כשהשניים המהותיים ביותר הם: הוצאת מכשירי אנדרואיד מהר יותר מכפי שרמזה שתעשה בעבר - הצהרות קודמות של החברה דיברו על סוף 2009 - והוצאת ליין חזק ומעניין של מכשירים בפלטפורמה. אם היא לא תעשה את שני הדברים האלה, היא תפסיק להתקיים. על מוטורולה לעשות את מה שפאלם עשתה השנה בתערוכת CES - להמציא את עצמה מחדש כמשהו שימשוך אנשים לחזור ולהתעניין בה.

לצידה של החברה עומדת העובדה שלראשונה מזה זמן רב היא ממוקדת בפלטפורמה עיקרית אחת - ויש סיכוי שתזנח לחלוטין את הפלטפורמה המשנית שלה, חלונות מובייל. גם כשצלבתי את מכשיריה של מוטורולה, תמיד היה בדברים גוון של אכזבה. לא היה מכשיר אחד של החברה בשנים האחרונות - גרועים ככל שחלקם היו - שלא הכיל ניצוצות כלשהם של הברקה.

דבר נוסף שעומד לצידה הוא העובדה שעד שתתחיל להוציא מכשירים עם אנדרואיד, תהיה זאת מערכת הפעלה בשלה בהרבה ממצבה הנוכחי. רבות מהבעיות עם G1, מכשיר האנדרואיד הראשון, הן תוצאה ישירה של כך שמדובר במכשיר ראשון שעובד על מערכת הפעלה חדשה.

העבודה של החברה כעת היא להפוך את הניצוצות האלה ללהבה. מוטורולה עומדת בפני שני רבעונים לפחות בהם תמכור מעט מאד מכשירים. אבל אחריהם, היא עשויה לצאת מתוך הלהבה כעוף החול. לטובת החברה ולטובת שוק הסלולר ככלל, אני מקווה שזה אכן מה שיקרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully