וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות וירטואליות

בוריס בולטיאנסקי

28.1.2009 / 19:01

למה "התנועה הירוקה - מימד" חזקים באינטרנט הישראלי, ומה זה בעצם אומר על היכולת שלהם להצליח בבחירות?

"התנועה הירוקה – מימד" טוענת להיותה המפלגה הראשונה בישראל שמצע הבחירות שלה מתייחס, בין יתר הדברים, לנושאים בעלי אופי טכנולוגי מובהק במידת תשומת הלב שאין אנו רגילים לראות במצעי המפלגות השונות. על-אף העובדה שכמו במערכות הבחירות הקודמות, גם הפעם הנושאים העיקריים אשר על פיהם יבחנו המפלגות השונות ובסופו של דבר גם יוכרעו הבחירות לכנסת, עוסקים בסוגיות הבוערות של כלכלה ובטחון (בייחוד על רקע מבצע "עופרת יצוקה", המצב בדרום הארץ והמשבר הכלכלי בארץ ובעולם).

נוסף על קיומו של מרכיב טכנולוגי נרחב במצע, מנהלת המפלגה קמפיין אינטרנטי נרחב באמצעות קבוצה בפייסבוק אשר הולכת צוברת פופולאריות מיום ליום ולטענת דובר "התנועה הירוקה – מימד", ניר הירשמן, עוקפת בצורה ניכרת את שאר המפלגות במספר החברים בקבוצה שלה בפייסבוק. מטבע הדברים, ההשקעה הנרחבת בהעברת מסרי המפלגה דווקא דרך האינטרנט (בנוסף לשימוש במדיה הקונבנציונאלית והמסורתית) יוצרת עניין סביב המפלגה בקרב הגולשים – עניין שמתרחב מעבר לקבוצת הפייסבוק של המפלגה. כך למשל, בסקר האינטרנטי של [[אורי קציר]] מובילה המפלגה הנ"ל בהפרש ניכר מן הפייבוריטיות המסורתיות (ליכוד, קדימה, עבודה).

יחד עם זאת, קשה להתעלם מן הנאיביות המסויימת שבשימוש בהערכות הללו על מידת התמיכה במפלגה. בעוד המצע הטכנולוגי של "התנועה הירוקה – מימד" מדבר בין היתר על צמצום הפער הדיגיטלי, דווקא הפער הזה הוא שיכול להביא לשוני רב בין מידת התמיכה במפלגה באמצעות רשת האינטרנט לבין מידת התמיכה במפלגה בקלפי ביום הבחירות. בל נשכח כיצד בבחירות שהתקיימו לפני מספר חודשים לעיריית תל-אביב, עלול היה המתבונן המקרי שהזדמן אל מרכז השיח באינטרנט, לחשוב שדב חנין עתיד לנצח ובגדול כאשר בפועל התוצאות היו צנועות בהרבה מן הציפיות.

לחם ביוטיוב

אחד הטרנדים הפופולאריים ביותר בעולם הפרסום באינטרנט לפני מספר שנים היה שימוש בסרטון פרסום שלכאורה לא הותר לפרסום בטלויזיה. הצגתו באופן הזה יצרה מגמה של סקרנות בקרב הגולשים ותרמה להגדלת החשיפה של הסרטון.
לטענתה של מפלגת לח"ם, תשדיר הבחירות הבא נאסר לפרסום ע"י וועדת הבחירות המרכזית. למעשה, מדובר יותר בשקופית מאשר בסרטון – על רקע הסמל של המפלגה וכתובת האתר שלה באינטרנט ניתן לשמוע דיבורי תוכחה על הבחירה הדלה שיש לבוחר הישראלי כאשר הוא רוצה להצביע למפלגה בעלת סדר יום חברתית

7 מתוך 10 על העלאת סרטון שנפסל לכאורה לפרסום, לרשות הרבים באינטרנט. 4 מתוך 10 על המסר לבדו שאינו מסביר במה כוחה של המפלגה אלא רק טוען שהיא ושתי מפלגות נוספות הן החברתיות היחידות והיא היחידה שאפשר באמת להצביע לה.

לא שומרים בפנים

לא כל המפלגות משתמשות בתשדירים שלהן כדי לשכנע אותנו להצביע להן או לחילופין לשכנע אותנו שהמתמודדים האחרים אינם שווים את הקול שלנו. מפלגת הגאולה קוראות לנו להשתתף בבחירות הפנימיות – לא אלה שמתקיימות בקלפי אלא הבחירות שמתרחשות בתוכנו. בנוסף לסרטון, מזמין אותנו עידו הרטוגזון, בעל היוזמה לקרוא עוד על תוכנית 9 הדקות שלו לשינוי התודעה למען הבחירה הפנימית.

9 מתוך 10 על הסרטון הפסיכוטי והמשעשע. 3 מתוך 10 על תחושת המשיחיות העמומה שהסרטון משדר. למען הסר ספק, אין מדובר במפלגה אמיתית המתמודדת בבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully