וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאהו! לאן?

דידי חנוך

29.1.2009 / 10:27

עוד חברת ענק בשוק הטכנולוגיה עומדת בפני פרשת דרכים. דידי חנוך מנער את כדור הבדולח וקורא בעלי התה

בשבוע שעבר ניסיתי לחזות את עתידה של החברה שהמציאה את הטלפון הסלולרי, עם סקירה של מצבה וכיווניה העתידיים של מוטורולה. השבוע, אחרי דיווח רבעוני שעליו ניתן לומר שהוא היה פחות גרוע מהצפוי, מגיע תורה של יאהו!

כדי להבין את מצבה של יאהו!, צריך להתעכב בקצרה על ההיסטוריה של החברה, ועל איך הגיע למצבה הנוכחי. אחוז ניכר מבעיותיה ניתן לייחס לשני האנשים האחרונים שעמדו בראש החברה: טרי סמל וג'רי יאנג.

הבוסים לשעבר

באופן אירוני, סביר להניח שלא היתה כיום יאהו! ללא סמל ויאנג. יאנג, כמובן, הוא אחד ממייסדי החברה, ולמרות שלא תמיד היה לו תפקיד פעיל, הוא תמיד היה שם. סמל, לעומתו, הוא סיפור מעניין יותר.

טרי סמל הגיע ליאהו! מחברת וורנר בדיוק כשבועת ההייטק התנפצה. סגנון הניהול המדוד והרגוע שלו היה בדיוק מה שהחברה נזקקה לו. תחת הנהגתו של סמל, טיפסה החברה חזרה למעמד דומיננטי - אותו מעולם לא איבדה בכל מדד שמחשב כניסות לאתריה - והתבססה כפורטל הגדול ביותר בעולם בעוד מתחרים ותיקים כמו לייקוס ו-AOL כושלים או מתחסלים.

אבל לסמל היו שתי בעיות כמנכ"ל יאהו!. הראשונה נובעת מהרקע שלו כאיש תעשיית הבידור. במשך שנים, משך סמל את החברה להשקעות בתחום הבידור, בצעדים שהיו שטענו שנבעו מהרצון שלו להישאר קרוב לעולם הזוהר. ההשקעות האלה כשלו בפני עצמן, ובעיקר פגעו ביכולת של יאהו! להתמקד בעסקי הליבה שלה.

הבעיה השניה של סמל היתה סגנון הניהול המדוד שלו. אותו סגנון שהועיל כל כך לחברה בזמן שהשוק קרס, נתפס - מחוץ לחברה ובתוכה - כנרפה מדי בזמן שמתחרים חדשים - בעיקר מתחרה אחת בשם גוגל - פעלו באגרסיביות ובאופן ממוקד.

ב-2006, לאחר שסמל איבד את אמון המשקיעים, חזר מייסד החברה ג'רי יאנג לתפקיד פעיל ולקח את המושכות. אבל יאנג התגלה כמנכ"ל בעייתי, שמתקשה לקבל החלטות ובעיקר מתקשה לבצע את החלטותיו באופן יעיל.

החלטה אחת שקיבל, ושנראית במבט לאחור כהרת אסון, היא לא למכור למיקרוסופט.

העסקה שלא היתה

בין פברואר למאי 2008, הציעה מיקרוסופט לרכוש את יאהו! מספר פעמים, כאשר סכום השיא לרכישה היה 33 דולרים למניה.

בזמנו, טענתי שהעסקה היא טעות לשני הצדדים, ושהיא רעה לאינטרנט. במבט לאחור, היא היתה עשויה להיות טעות למיקרוסופט, וכנראה רעה לאינטרנט. אבל ליאהו!, שמנייתה נסחרת כרגע בשווי של 12.24 דולרים, היא היתה טובה מאד.

הבסיס לטענתי שהעסקה גרועה למיקרוסופט הוא העובדה שמיקרוסופט ויאהו! הן חברות שונות באופן רדיקלי מאחד, ומחזיקות יותר מדי שירותים מקבילים מאידך, ושתהליך המיזוג היה לוקח זמן רב ומשתק את שתיהן בזמן שהשוק ממשיך להתקדם.

הבסיס לטענתי שהעסקה גרועה לאינטרנט קשור לשירותים המקבילים של השתיים. המייל של יאהו! טוב היסטורית מזה של מיקרוסופט. כך גם הפורטל שלה. וכך גם שירות התמונות שלה (פליקר). ובסופו של דבר, מיזוג היה מוביל לבחירה של מיקרוסופט בין השירותים המתחרים - ויש סיכוי סביר שהיא היתה בוחרת להעביר את המשתמשים של יאהו! לשירותים שלה, ולא ההיפך.

באשר לטענה שהעסקה לא טובה ליאהו!, הרי שכרגע נראה שמדובר בטעות חמורה, אבל העתיד עשוי להוכיח אחרת, וזה מתחיל במינוי של מנכ"לית חדשה לחברה.

הו, קרול

ב-1992, כאשר קרול בארץ מונתה למנכ"לית חברת התוכנה אוטודסק, סבלה החברה מחוסר מיקוד, מתרבות ניהולית פגומה - עד בלתי קיימת - ומחוסר רווחיות. בארץ הפכה את אוטודסק למכונה משומנת לייצור כסף, כאשר שינתה את התרבות שלה מהקצה אל הקצה, ומיקדה אותה בתחום התוכנות לארכיטקטים.

במסיבת העיתונאים בה הוכרז על מינוייה למנכ"לית יאהו!, אמרה בארץ "יאהו, למען האמת, זקוקה לקצת ניהול". ונראה שזה מה שהיא מתכוונת להביא לתפקיד. אמירה נוספת של בארץ: "תנו לנו קצת מרווח נשימה מזורגג". אני חושב שניתן לומר שסגנון ניהול "נרפה", לא יהיה הבעיה של האישה שנאמר עליה שנהגה מדי פעם לפתוח ישיבות באוטודסק במילים "תסבירו לי למה אני לא צריכה לפטר את כולכם".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

לאן הולכים מכאן?

בשיחת הוועידה של הדיווח הרבעוני, סתרה בארץ בבוטות את הטענות שהובאה ליאהו! כדי להכין את החברה למכירה. היא היתה תקיפה פחות בנוגע לאפשרות שהחברה תמכור את עסקי החיפוש שלה למיקרוסופט – צעד נכון לשתי החברות, לדעתי.

בפני בארץ ויאהו! עומדות משימות קשות. יהיה עליה למקד את החברה, למצוא מודל רווח אפקטיבי לעסקים כמו פליקר, להחליט איזה מהחלקים של החברה צריכים להישאר ואיזה חלקים יש לנכש, לסגור או למכור.

אבל יש ליאהו! את הכלים להצליח. המייל שלהם הוא עדיין הפופולרי ביותר, הפורטל שלהם הוא הגדול והפופולארי ביותר, יאהו! ניוז פופולרי בהרבה מהשירות המתחרה של גוגל, ופליקר הוא שירות התמונות הפופולרי ביותר מחוץ לגבולות הגן הסגור של פייסבוק. בנוסף, לחברה נכסי תוכנה בתחום הסלולר, שירות מיקום חדשני בשם Fire Eagle ואינספור משתמשים.

אם בארץ תדע למקד את החברה בשירותים הנכונים, למצוא מגנטיזציה ללהיטים כמו פליקר, ולהשתמש בכוח האדיר שעדיין יש ליאהו! ברשת, הרי שתוך חמש שנים אולי נשוב למצב בו המחיר שמיקרוסופט היתה מוכנה לשלם נראה נמוך מדי. מדובר ללא ספק בתרחיש אופטימי מאד. קיימת בהחלט אפשרות שהחברה תפורק לחלקים או תימכר למיקרוסופט, גוגל ומי יודע מי עוד. יכול להיות שהיא תהפוך בהדרגה ללא רלוונטית.

אבל אני נוטה להאמין בתרחיש האופטימי. אם יאהו! תשרוד את הסופה הכלכלית הנוכחית, כמובן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully