וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי ברק בעיניים

עידן דקל

8.2.2009 / 14:58

המשחק שפותח על פי הסרט "בולט" הוא עוד נסיון לחלוב את המותג. גרוע מכך, הוא גם פשטני ומשעמם

אף אחד לא הופתע מזה שבצמוד ל"בולט" - סרט האנימציה החדש שיצא מאולפני "דיסני" - הושק לצד בובות, צעצועים, ביגוד, מצעים, משחות שיניים וסכו"ם שנושאים עליהם את דמויות הסרט, גם משחק מחשב. למען האמת, זה לא ממש נכון, כי "בולט" המשחק הוא לא מוצר לוואי של הסרט "בולט", אלא של סדרת הטלוויזיה "בולט" שקיימת בעולם של הסרט. המשחק הוא בעצם פרק אחד ארוך של הסדרה, ואין בו התייחסות לאירועי הסרט. בהתחלה חשבתי שזו החלטה נכונה של מעצבי המשחק, כי מי רוצה לשחק סתם כלב שמתרוצץ ברחובות ומחפש את הבעלים שלו, כשהוא יכול לשחק כלב שיורה לייזר מהעיניים?

אבל במחשבה שנייה אני מרגיש שמדובר פה במקרה קל של פחדנות מצדם, כי הם חששו שהם לא יצליחו ליצור משחק מספיק טוב עם כלב שאין לו כוחות-על, ולכן הלכו על משחק שגם לא קשור עלילתית לסרט, וגם לא מכיל את אף אחת מדמויות המשנה שלו, שזה די חבל.

כלב-על, תת-הרפתקה

במשחק תכנסו לנעליו של בולט, כלב העל שבנוסף לעיני הלייזר שלו הוא גם בלתי פגיע, יכול לרוץ מאוד מהר ולנבוח כל-כך חזק שהוא מפיל כל מה שעומד בדרכו, או את פני, העזר כנגדו, לה אין כוחות בכלל, אבל יש מוט מגניב עם שני גלגלים בקצוות, בעזרתו היא מטפסת על מבנים וסולמות, מרביצה לאנשים רעים, עושה אומגה על חוטים ועוד. בעצם, מדובר בשני משחקים שונים לגמרי, שקשורים זה לזה רק בעלילות המקבילות שלהם.

החלק של בולט הוא משחק פלטפורמה בבסיסו. הקפיצות שלכם יופרעו פעם בכמה זמן ע"י זירות בהן יתקיף אתכם מספר גדול של אויבים חסרי פנים, אותם יוכל בולט לנטרל ע"י שימוש בכוחות העל שלו. אני מעט אמביוולנטי בקשר לחלוקה הזאת, כי מצד אחד זה כיף לשסות במלא אויבים את כל כוחות העל שלי, ולבדוק בכמה דרכים יצירתיות אני יכול לנטרל אותם, אבל מצד שני זה די מוציא את העוקץ מהמשחק כשהאויבים כמעט ולא מופיעים מחוץ לזירות שלהם. בחלוקה לקטעי קפיצה וריצה נטו, וקטעי מכות מגניבות נטו, אני מרגיש שמשהו חסר.

נוסף על כך, מעטרות את השלבים של בולט גם גרסאות פשוטות של אירועי קוויקטיים, בהם השחקן מתבקש ללחוץ על סדרה של מקשים בזמן מסויים כשבולט נלחם ביריב מאוד חזק, כדי להצליח להביס אותו. העניין הוא שנראה כי מפתחי המשחק ראו איך הדבר הזה נעשה במשחקים כמו God of War ו-Prince of Persia והחליטו שגם להם בא. אבל הם לא ממש הבינו מה הופך אירוע קוויקטיים לטוב, ובמקום לסחוף את השחקן להתרחשות על המסך, והאירועים שהם יצרו מעבירים בעיקר תחושה של משחקי קצב איטיים במיוחד.

פני ארקייד

השלבים של פני, לעומת זאת, הם משחק פלטפורמה/פאזלים/התגנבות. כמו Tomb Raider, רק עם התגנבות. ובלי אקדחים. וגם בלי התגנבות. כי פני אמנם יכולה ללכת על קצות האצבעות ולהפוך את עצמה לבלתי נראית כדי לחמוק מהאנשים הרעים, אבל ברגע שאחד מהם מגלה אותה, המשחק נותן לנו אפשרות לנטרל אותו בלחיצת כפתור אחת בעזרת המוט המגניב שלה, מה שמבטל את כל אלמנט הסכנה, ומעלים את הצורך בהתגנבות.

במהלך המשחק פני נדרשת גם לפרוץ למחשבים, ומצב הפריצה הוא מיני-משחק בפני עצמו. השראה יצירתית מ-Bioshock, אם תרצו. הפעם, במקום Pipe Dream, תתבקשו לעבור שלב של משחק יריות בזירה סגורה (כמו Geometry Wars, רק הרבה פחות מהנה). גם אחרי שתסיימו את המשחק תוכלו לחזור אליו, ולשחק מחדש בכל שלבי הפריצה. זה רעיון נחמד, אבל השלבים לא מספיק מעניינים כמשחק בפני עצמם, ואין להם באמת ערך מוסף.

שני סוגי השלבים, גם של בולט וגם של פני, הם ליניאריים להחריד ומלאים בקירות בלתי נראים שמונעים מכם כל בחירה לגבי הכיוון אליו תתקדמו.

איפה התרגום?

אבל למה אני מתלונן? זה הרי משחק לילדים. והם יקבלו בדיוק מה שהם רוצים. אין להם מושג שכל האלמנטים שלו הופיעו בצורה טובה בהרבה במשחקים מוצלחים יותר, ועבורם זו עוד דרך להמשיך לבלות עם בולט ופני, אותם הכירו באמצעות הסרט. אבל אתם יודעים מה? זה לא תירוץ, וזה עדיין לא מסביר את העצלנות של המפתחים. נגיד, את העובדה שאין בכלל שליטה על המצלמה. איזו סיבה יש למנוע את זה מהשחקן? ועוד במשחק התגנבות, בו חייבים ללמוד את הסביבה, ולבדוק כל הזמן את האיומים שמסביב. או למה לתת לפני לנטרל את האויבים שלה במכה אחת, מה שהופך אותה לחזקה יותר מבולט?

אבל הבעיה הכי גדולה עם המשחק, וזה כבר באשמת המפיצים בארץ, היא השפה. אטארי ישראל לא טרחו להוסיף למשחק כתוביות בעברית, שלא לדבר על דיבוב, והילדים שמהווים את קהל היעד של המשחק בארץ לא מבינים אנגלית. לכן הרבה מפרטי העלילה חומקים מהם, וגרוע מכך - גם הרמזים שהמשחק נותן לפתרון החידות. וילד שלא מצליח לעבור שלב רק כי הוא לא יודע שצריך לנבוח על אבן מסויימת, שתתן לו לירות עם הלייזר על פסל שנמצא לידה, עולה על הדרך המהירה לתסכול עמוק. ולשבירת דברים.

אז זהו בולט: מוצר לוואי חסר ייחוד של תעשיית הסרטים, שלא מחדש כלום ולא ייחרט לאף אחד בזכרון אחרי שהוא יסיים את שבע שעות המשחק בו. בתכל'ס? לא ציפיתי למשהו אחר.

  • עוד באותו נושא:
  • בולט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully