וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכל זאת, סדרה של צינורות

בדיקת וואלה! TECH: מה בדיוק גרם לתקלה שפגעה אתמול בכל ספקיות האינטרנט במדינה?

חצי שעה לפני מדגם הבחירות, כשהמוני בני ישראל דבוקים לכל אמצעי התקשורת הזמינים כדי לראות אותו, שיבשה תקלה טכנית את הפעילות של כל ספקיות האינטרנט במדינה – אירוע נדיר למדי, שאף הגיע בתזמון הכי גרוע שאפשר. בשעות שלאחר התקלה, ניסו רבים להתחבר מחדש, ובזמן שחלק הצליח – עבור האחרים נמשכה התקלה עד שעות הבוקר.

העיתוי של התקלה – יום הבחירות בכלל ושעות פרסום המדגמים בפרט – הדגימו עד כמה הפכה רשת האינטרנט למקור מידע חשוב עבור אנשים. יותר ויותר משקי בית בישראל מחליטים לוותר על חיבור לכבלים ולוויין לטובת האינטרנט והזמינות של שידורים מהערוצים המסחריים בה. א', צעיר בן 25 מגבעתיים, שבחר לפני כשנה להתנתק משידורי הכבלים, הרגיש מאוכזב מכך שלא הצליח לצפות בשידור חי, ונאלץ להתקשר לחבריו כדי להבין מי זכה בבחירות. עם זאת, הוא עדיין לא מצטער על ההחלטה להתנתק, ומייחס לאינטרנט חשיבות רבה יותר מלטלוויזיה.

מבט על התקלה מגלה עד כמה יכולה תקלה רגעית – וזה היה אורך התקלה לדברי מנכ"ל חברת MED-1 - ליצור אפקט של גלים הנמשכים שעות על גבי שעות. אבל קודם, צריך להכיר את השחקנים המרכזיים בדרמה.

מד-מי?

חברת MED-1 הוקמה ב-1997, כשתפקידה להיות ספקית האינטרנט של ספקיות האינטרנט, זאת באמצעות אחד מכבלי הרשת התת ימיים הראשונים בעולם בבעלות פרטית. הכבל הוקם, כמו גם רשת כבלים לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל. במרוצת השנים, נמכרה פעילות הכבל ל-Mednautilus שנמצאת בבעלות מלאה של טלקום איטליה, ואילו פעילות התשתית נמכרה לפרטנר ב-2006.

MED-1 IC1 נשארה בתחום התשתיות, והתמקדה ביצירת שני מרכזי תקשורת שמספקים שירותי אחסון (פיזיים ווירטואליים) בשני מרכזים מאובטחים – הראשון במרכז הארץ והשני בצפון. המטרה היא ליצור מקומות אליהם תוכלנה החברות להביא את השרתים שלהן בלי לדאוג לשלמותם ולרציפות החיבור שלהם לאינטרנט. בין הלקוחות שמשתמשים בשירותי החברה נמנים Mednautilus עם הכבל שלה וספקיות האינטרנט, להן חדרי תקשורת שמפיצות את רוחב הפס שהוקצה להן בכבל ללקוחות באמצעות המתקן.

מחפשים כניסה לאינטרנט

אתמול – בפעם הראשונה בשמונה שנים, לדברי מנכ"ל MED-1 - קרתה תקלה שגרמה לנפילת התקשורת רגעית – זאת בעקבות סופות ברקים שיצרו בעיות ברשת של חברת החשמל ובעיה עם מערכות גיבוי של המתקן. לדבריו של מקור בכיר בתעשייה, היו מספר נפילות מתח בפרק זמן של כשעתיים, מ-10 בערב עוד חצות.

מה שקרה בעקבות נפילות המתח הוא פקק תנועה. בכל שניה, מוצפות המערכות של ספקיות האינטרנט בבקשות למידע מתוך הרשת, וכשהמוני גולשים מתנתקים בו זמנית, נוצר תור ארוך של חיבור מחדש, שיכול להימשך מספר דקות.

לדברי אותו המקור הבכיר, מה שמסבך את העניינים הוא הגורם האנושי. כשאנשים לא מצליחים להיכנס לאינטרנט, ולא יודעים בדיוק מה קורה, יש כאלה שמנסים לשחק עם ההגדרות או מכבים ומדליקים את המודם פעם אחר פעם, מה שיוצר עומס נוסף.

רעידת אדמה

מעבר לחשיבות האינטרנט, הראתה התקלה כי למרות התפיסה הנפוצה של רשת האינטרנט כשל משהו אמורפי שנמצא בכל מקום, עדיין מדובר במערכת פיזית מאוד מצומצמת. הדרך העיקרית בה מתחברת ישראל לרשת הזו היא כבל של שישה זוגות סיבים באורך 5,729 קילומטרים, וכל פגיעה בו היא רעידת אדמה מקוונת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully