וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום משפט הפיראטים

הסתיים שלב הטיעונים במשפט מפעילי אתר הטורנטים Pirate Bay. במלחמה התקשורתית הפיראטים כבר ניצחו

עתיד רשת שיתוף הקבצים המבוזרת BitTorrent נמצא כרגע, במידה כזו או אחרת, בידיו של שופט שוודי, זאת לאחר שהסתיימו הדיונים במשפט בו תבעו ממשלת שבדיה ונציגי חברות התקליטים את האתר PirateBay. לאחר כשבועיים של הליך משפטי, יש כעת לשופט חודש וחצי להכריע בסוגיה.

למי שלא עקב אחר העניין, נסביר כי מדובר בתביעה כנגד אתר ביטורנט כדול, שגם מפעיל את שרת ה"עוקב" (השרת שמאפשר הפצת תוכן טורנטים בין המשתמשים השונים) הגדול בעולם. אף על פי שפעילותו גלובלית, מפעילי האתר יושבים בשבדיה, שם גם מאוחסנים שרתיו, ולכן החקיקה האמריקאת (הדרקונית למדי) בנושא לא תקפה לגביו.

במשך לא מעט שנים, צחקו אנשי Pirate Bay על כל מי שניסה לאיים עליהם משפטית, ואף פרסמו את תגובותיהם המעליבות באתר. אך לפני כשנתיים, כנראה בעקבות לחץ מארה"ב, פשטה משטרת שבדיה על חוות השרתים והחלה בהליכים משפטיים כנגד מפעילים. המשפט, כאמור, הגיע לסיומו, אך קשה להבין למי יש סיכויים גבוהים יותר לזכות בו.

האשם האמיתי: קינג קונג

כבר ביום הראשון של המשפט היה ברור שזה לא הולך להיות משעמם. אנשים עם דגלי פיראטים התאספו ליד בית המשפט, חילקו סוכריות והיו במצב רוח מרומם. הנאשמים עצמם הגיעו באוטובוס מקושט שגם שימש כמפקדה שלהם. באינטרנט, אלפי אנשים עקבו אחר הנעשה דרך טוויטר, כשהם גם מקבלים עדכונים מהנאשמים עצמם.

ביום השני, האווירה החגיגית (שתודלקה גם על ידי המסיבות שערכו אנשי האתר בלילה) התגברה עוד יותר, כשהתביעה ויתרה על חלק מהאישומים לאחר שלא הצליחה להוכיח קשר בין קבצי הטורנט שהיו ברשותה לבין PirateBay. הידיעה הזו הייתה גם האירוע הגדול האחרון במהלך המשפט. בימים שבאו אחר כך, העניינים נרגעו. הקהל התפזר, והמשפט התנהל בקצב קבוע בלי ידיעות מרעישות.

מה שכן היה שם, זה הרבה קרקס משפטי ותקשורתי. הנאשמים התמידו בהפגנת קור הרוח, כשהם מעירים הערות סרקסטיות ואף עובדים על תחזוק האתר מתוך בית המשפט. עורך הדין של אחד מהם אף ניסה להצחיק באמצעות "הגנת קינג קונג" - טענה על פיהי מי שמשתף את התוכן הוא לא הנאשמים אלא אנשים אנונימיים, שמשתמשים בכינויים כמו קינג קונג ואולי גרים בג'ונגלים של קמבודיה, כשהם משתפים את התוכן בלי שום קשר או תמיכה ממפעילי האתר.

מרוויחים על גבם של היוצרים?

התובעים, שניסו להוכיח כי אנשי האתר עזרו לשתף תוכן לא חוקי, עשו זאת באמצעות הסברים כלליים על הטכנולוגיה ומתן סקרינשוטים בהם נראה תוכן שמוגן בזכויות יוצרים כשהוא זמין להורדה ב-Pirate Bay. לטענתם, מפעילי האתר רק הרוויחו על גבם של היוצרים, זאת באמצעות חוזי פרסום.

הנאשמים התנערו מכל אחריות. קודם כל, לטענתם המערכת של The Pirate Bay היא פתוחה, כשכל גולש יכול לשתף קובץ ואין לבעלי האתר נגיעה לסוג הקבצים שמשותף. עורכי הדין שלהם טענו כי התביעה לא הצליחה להוכיח את מה שרצתה – מעורבות של מפעילי האתר בשיתוף הקבצים הלא חוקיים.

הקהילה תשרוד בכל מקרה

השאלה בה יצטרך השופט להכריע היא האם מתן פלטפורמה פתוחה בה הגולשים יכולים להשתמש כדי לשתף בינם לבין עצמם – בלי מעורבות ישירה של הפלטפורמה, שרק מציינת מיקומים על מחשבי הגולשים – הוא עבירה על החוק השבדי. אם זה יקרה, צפויים הנאשמים לקנס גבוה מאוד, שיכול להגיע למיליוני דולרים, ולתקופת מאסר. התביעה ביקשה שנת מאסר בפועל עבור ארבעתם.

כמו כן, אם מפרץ הפיראטים ייסגר, ההשלכות לקהילת הביטורנט עלולות להיות הרסניות. האתר הוא, כפי שכבר כתבתי, העוקב הכי גדול בעולם, ויש המעריכים כי סגירתו יכולה ליצור עומס בלתי אפשרי על כל שאר העוקבים.

אין באמת סכנה למוות קהילת שיתוף הקבצים, הקהילה תמיד מוצאת דרכים חדשים לשתף תוכן, ונכון להיום יש לביטורנט מתחרים בדמות אימיול, אתרי שיתוף קבצים, שרתי FTP ורשת ה-Usenet. אך ביטורנט הוא, נכון להיום, האמצעי הנפוץ ביותר והקל ביותר לשימוש בתחום שיתוף קבצים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
  • עוד באותו נושא:
  • the pirate bay

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully