וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיטת הסלאמי

ימים לאחר השקת Resident Evil 5, רוצה חברת קאפקום שתשלמו על עוד מצבי משחק מקוון. דניס ויטצ'בסקי הורג זומבים

חברת קאפקום, ענקית משחקים יפנית, השיקה לפני יומיים את Resident Evil 5 – הפרק החדש בסאגת הזומבים המתמשכת שגם היגרה בזמנו למסכי הקולנוע. למשחק אמנם יש מצב מקוון, אך זה מוגבל למעבר משותף של הקמפיין. שבוע לאחר השקת המשחק ביפן, ויום לפני שהושק גם באזורים אחרים בעולם, הודיעה החברה שבעוד מספר שבועות יגיע תוכן נוסף בשם Versus, שיוסיף שני מצבי משחק מקוונים תחרותיים. והחבילה הזו לא תהיה חינמית – היא תעלה כ-5 דולרים.

צריך לעשות הפרדה בין מה שעשתה קאפקום לבין תוכן מקוון כמו חבילות הרחבה, אותו מציעות חברות רבות למשחקיהן. החבילות האלה, שלא מאוד שונות מחבילת הרחבה שהיינו קונים בחנויות, מוסיפות לא מעט תוכן למשחק. The Lost and Damned ל-GTA IV הוא דוגמה לחבילה שכזו, וגם Prince of Persia: Epilogue היא חבילת הרחבה שבעבר היינו יכולים לראות בחנות ואילו כעת אנחנו יכולים להוריד בלי לצאת מהבית.

אבל מצבי משחק מקוונים בתשלום? זה כבר נראה הרבה יותר כמו ניסיון סחיטה. אולי החשיבה שלי היא אנכרוניסטית, אבל קשה לי לדמיין שמדובר במשהו עליו חשבו המפתחים כתוספת למשחק ולא כחלק אינטגרלי ממנו. עדות לכך היא תאריך ההשקה של החבילה הזו – מספר שבועות לאחר השקת המשחק, מה שאומר ששני החלקים פותחו בו זמנית ואז הופרדו בלידתם.

מיקרו סחטנים

נבואות זעם הן דבר מעניין. מצד אחד, מי שמשמיע אותן רוצה שיתגשמו כדי שיוכל להצביע באוויר ולהגיד "הא-הא, אמרתי לכם". ואילו מצד שני, התגשמותן היא לא דבר טוב הן עבור משמיע הנבואה והן עבור הקוראים שלו. אבל הנה, אמרתי לפני מספר שנים שמיקרו-תשלומים יפגעו בכם, השחקנים, ועכשיו הנבואה הזו קורמת עור וגידים.

מיקרו-תשלומים הגיעו לחיינו עם הפיכת קניות מקוונות לדבר שבשגרה, ועם התאמתן של קונסולות משחק לעולם בו הכל מחובר לרשת. הרציונל היה פשוט – לאנשים לא יהיה אכפת להוציא 10-15 שקלים או דולרים על תוכן מוסף למוצר אותו קנו.

הסכנה, שארבה מעבר לפינה, היא שמפתחים ומפיצים של משחקים ישתמשו ביכולת הזו לרעה, ישיקו מוצרים לא גמורים ויגידו לנו לקנות את הדברים שהתרגלנו לחינם. לא, חס וחלילה, בסכומים גבוהים במיוחד, אלא בכמה דולרים בודדים.

מה הבעיה?

לאחר הרעש אותו עוררה הידיעה אודות המהלך, הודיעה חברת קאפקום לאתר CVG כי "למרות שמצב Versus משתמש בתוכן שנמצא במשחק, הפונקציונליות לא נמצאת בו כרגע והינה מעל ומעבר להיקף התוכן שתכננו בהתחלה ל-Resident Evil 5". בחברה הוסיפו גם כי "מעולם לא הכנסנו ל-Resident Evil מצב תחרותי בעבר, וחוץ מעלויות הפיתוח של המצב יש גם עלויות רוחב פס נוספות שתתווספנה כשהוא יושק".

מההודעה הזו אפשר להבין שמבחינת החברה, זה הגיוני לגמרי שתשלמו על משהו חדש שהם מכניסים למשחק. מה שתוכלו לקבל בתוך המשחק, שעולה 200-400 ש"ח – בינתיים, עד שיוחלט אחרת – זה שיפור גרפי וקמפיין חדש. ועל החדשנות צריך לשלם בנפרד.

חרם מסוכן

איך נלחמים בדבר כזה? על פניו, יש רק דרך אחת: לא קונים את התוספות המגוחכות האלה, ובכך אומרים לחברת המשחקים שלא מקובל עליכם לשלם על תוכן שמלכתחילה היה חלק מהמשחק. אבל המסר אותו החברות עלולות לקלוט יכול גם להזיק.

כי אם חושבים על כך בצורה מסחרית, חרם שכזה - שנובע מכך שמציעים לנו מעט מדי תוכן – יכול לגרום לחברות המשחקים לחתוך חלקים גדולים יותר מהמוצר המקורי ולהציע אותן לנו בחיוך, כשהן אומרות "נו, אמרתם שהחבילות שלנו לא שוות את הכסף. אז עכשיו הן כן".

הכרסום הזה, במעמד של מוצר, יכול להיפתר כנראה רק על ידי שינוי כולל של שיטת תמחור המשחקים. על פי התמחור הנוכחי, מרבית המשחקים החדשים שמגיעים לפלטפורמה מסוימת מתומחרים בסכום גבוה שנשמר עוד מימים שלפני תוכן אינטרנטי. כיום, כשמה שאנחנו מקבלים על הדיסק הוא הבסיס הטכנולוגי עם חלק מהתוכן, אולי כדאי בכלל לשקול הוצאה לשוק של חבילות בסיסיות לגמרי, כשאת המשחק עצמו אתם מרכיבים ממודולים שניתן להוריד בתשלום, זאת כשהבסיס עם מרבית החומרים המקוונים – 90 אחוז, נגיד – יעלה את 60 הדולרים אותם מבקשים מכם כרגע. כך יוכלו אנשים לחסוך כסף ולהוסיף חלקים למשחק כשיש להם את היכולת הכספית, ובו בזמן לא ניתן יהיה להתלונן שמצב מקוון עולה אקסטרה.

  • עוד באותו נושא:
  • resident evil

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully