וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Last.fm רוצים כסף

דידי חנוך

25.3.2009 / 4:17

הרדיו האינטרנטי המצליח עובר למודל של מנוי בתשלום במדינות שאינן ארצות הברית, בריטניה וגרמניה. מחיר מנוי יהיה 3 יורו

Last.fm, הרדיו האינטרנטי שרבים עברו אליו לאחר שהגישה לפנדורה נחסמה מחוץ לגבולות ארצות הברית, הודיע כי יעבור בקרוב למודל של האזנה בתשלום. המודל החדש יעבוד במדינות שאינן ארצות הברית, גרמניה ובריטניה. מנוי בתשלום קיים כבר כיום, ומנויים בתשלום זוכים לשירות ללא פרסומות, לאפשרות בניית רשימות השמעה אישיות ולתעדוף בשרתים. משתמשים שיבחרו שלא לעשות מנוי בתשלום עדיין יוכלו להנות מהמלצות למוזיקה בהתאם לטעמם, אבל לא להאזין לרדיו המקוון.

ל-Last.fm שנרכש ב-2007 על ידי CBS, יש עסקאות עם מעל 280 חברות מוזיקה שונות, רשימה שלא כוללת את חברת וורנר מיוזיק. בסה"כ, יש בקטלוג של האתר מעל 7 מיליון שירים. בהודעה בבלוג של האתר לא נמסרו סיבות להחלטה מעבר לאמירה כללית שהמהלך מתבצע "על מנת להמשיך לספק את שירות הרדיו הטוב ביותר ברשת".

סיבה אפשרית אחת למהלך קשורה לפריסה של החנות המקוונת אמזון. בשירים ב-Last.fm יש קישור לרכישת המוזיקה באתר הפופולרי. לאמזון סניפים מרכזיים בארצות הברית, בריטניה וגרמניה, ושירות המוזיקה הדיגיטלי של החנות נמצא בשתי המדינות הראשונות וככל הנראה ייפתח בקרוב גם בשלישית.

סיבה אפשרית נוספת היא לחץ של חברות המדיה, שאולי חשות שאינן זוכות לתגמולים מספיקים מהשרות במודל הנוכחי.

פרשנות: המתחרים מאושרים

למרות הצורך המובן בהצגת הכנסות, המהלך של last.fm נראה שגוי ממספר סיבות. הראשונה היא המשבר הכלכלי העמוק בו נמצא העולם. זה תזמון מוזר להפיכת שירות חינמי לשירות בתשלום, גם אם מדובר בתשלום חודשי נמוך.

מעבר לכך, שוק המוזיקה המקוונת החינמית החוקית הוא שוק עתיר מתחרים. חברות כמו grooveshark ו-Spotify ודאי מחככות את ידיהן בהנאה במחשבה על הלקוחות שעשויים לעבור אליהן בקרוב.

לבסוף, קשה להתעלם מהעובדה שאף שירות מנוי מוזיקה בתשלום מעולם לא זכה להצלחה שמתקרבת לזו של שירותים שמוכרים מוזיקה ישירות ושל אלה שמאפשרים האזנה בחינם. Last.fm עוברים למודל שכשל בעבר.

Last.fm בונים על הנאמנות של המשתמשים הרבים שלהם, ועל איכות השירות שלהם. אבל כפי שנכתב כאן בעבר, אויבו של הטוב ביותר הוא "טוב מספיק". וגם אם Last.fm הוא הטוב מסוגו - ורבים אומרים ש-Spotify שלא זמין בישראל כיום טוב ממנו - האיכות לא תספיק כאשר המתחרים הם חינמיים. רבים מהמשתמשים הבינלאומיים של last.fm עברו להשתמש בשירות כאשר פנדורה נחסם מחוץ לארצות הברית. משתמשים אלה כבר רגילים למצוא חלופות.

  • עוד באותו נושא:
  • last.fm

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully