וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכישלון המצליח ביותר

דידי חנוך

26.3.2009 / 10:40

רכישת סקייפ על ידי eBay נחשבת כבר שנים לטעות נוראית. נתונים חדשים מראים שהבעיה היא לא עצם הרכישה

נתונים חדשים של חברת TeleGeography מראים שהחברה שדרכה נצרך המספר הרב ביותר של דקות טלפוניה בינלאומית בעולם בשנה האחרונה היא לא AT&T - המובילה ההיסטורית - כי אם חברת האינטרנט סקייפ. מעל 33 מיליארד דקות שיחה בינלאומיות התבצעו בסקייפ בשנה האחרונה. השימוש בשיחות בינלאומיות בסקייפ צמח ב-41 אחוז בשנה שעברה, הרבה מעבר ל-12 אחוזי הצמיחה בשוק השיחות הבינלאומי הלא אינטרנטי.

רכישתה של סקייפ על ידי חברת המסחר האינטרנטית eBay נחשבת כבר שנים לטעות. הנסיונות לשלב את סקייפ בתוך eBay כשלו, במידה רבה מכיוון שזה נסיון לשלב פיל בתוך סוס. שני הדברים שונים מדי, וסקייפ היא חברה מצליחה יותר מאיביי - שמפסידה נתח שוק לאמזון וקרייג'ז ליסט.

הטענה הנפוצה ביותר בנוגע לסקייפ היא שהחברה לא רווחית מספיק יחסית לנתח השוק שלה. אבל האם זה נכון? סקייפ הכניסה 550 מיליון דולר בשנה שעברה, עם 20 אחוז רווח. זה לא מתקרב להכנסות של חברות הטלפוניה הגדולות, אבל סקייפ עדיין נמצאת בשלבי הצמיחה שלה. זה לוקח זמן רב, אבל סקייפ נמצאת בדרך לבסס את עצמה כסטנדרט לשיחות בינלאומיות, ופוזלת כל הזמן גם לעבר השיחות המקומיות.

העובדה שסקייפ מצליחה להרוויח 20 אחוז בעודה בונה את המודלים העסקיים העתידיים שלה מרשימה. מדובר בחברה ששינתה את עולם הטלפוניה, ועדיין משנה אותו. וסקייפ מרוויחה ככל שמספר המשתמשים שלה גדל יותר - ככל שיש לאנשים יותר יעדים חינמיים לשוחח עימם בסקייפ, כך גדל השימוש שלהם בשירות. וככל שהשימוש שלהם צומח, כך משתפרים הסיכויים שהם יבחרו לשלם על מספר סקייפ, ולהפוך את החברה לספק הטלפוניה העיקרי שלהם.

בדרך לסטנדרט

ובעוד השירות של סקייפ הוא חינמי לצרכנים, הרי שככל שהחברה תהפוך לסטנדרט, היא הופכת לספק פוטנציאלי משמעותי יותר בעבור עסקים - היכן שתמיד יסכימו לשלם תמורת גישה טובה יותר, עדיפות בשרתים, תמיכה טובה יותר וכו'. בנוסף, יש לסקייפ שוק פוטנציאלי מסיבי במכירת רשיונות למוצרים נלווים בעלי "אישור סקייפ רשמי". אפל מרוויחה הון ממוצרים שהיא לא נוקפת אצבע על מנת לייצר, שבנויים סביב האייפון והאייפוד. גם סקייפ יכולה לעשות זאת.

במידה רבה, סקייפ נמצאת כיום היכן שאמזון היתה לפני מספר שנים: חברה שמתחילה לממש את הפוטנציאל שלה, אבל רחוקה מאד מלהגיע לשיא הרווחיות אליו היא מסוגלת.

למרות כל זאת, נשמעים כל העת קולות האומרים ש-eBay צריכה למכור את סקייפ. לטעמי, הסיבה היחידה שיכולה להיות לכך היא חוסר היכולת של איביי להביא את סקייפ לשלב הבא. איביי היא חברת מסחר אלקטרוני. זה הדי.אנ.איי שלה. אם היא תהיה מסוגלת לבצע את השינוי לחברת תקשורת שעוסקת גם במסחר אלקטרוני, הרי שיש לה סיכוי. במקום לשלב את סקייפ באיביי, ניתן יהיה להדגיש יותר את הפלאגינים של איביי בסקייפ, המאפשרים למשתמשים המעוניינים לקבל התראות בנוגע למכירות.

הרגולטור וחברות התקשורת

המכשול המרכזי שעומד בדרכה של סקייפ לשליטה עולמית אמיתית בתחום התקשורת הבינלאומית הוא התערבות רגולטורית. התערבות כזאת תושפע ללא ספק מלחץ של חברות הטלקומוניקציה, שודאי למדו משהו מהדרך בה חברות המדיה הגדולות משתמשות בממשלות ובשירותי אכיפת חוק על מנת לתמוך במודל העסקי שלהן.

הקריאות, שנשמעו כבר לאחרונה ושרק יגברו, יישמעו כך: ההצפנה של סקייפ הופכת אותה למסוכנת כי טרוריסטים ישתמשו בה! סקייפ עובדת ללא רשיון תקשורת! סקייפ פוגעת בחברות הטלפוניה והסלולר באופן לא הוגן!

ולמרבה הצער, אין ספק שממשלות מסוימות יחושו כורח להתערב. גם מכיוון שהאינסטינקט הבסיסי של ממשלות הוא שתקשורת הוא משהו שצריך להיות מבוקר וגם מכיוון שיופעל לובי חזק. המבחן האמיתי של סקייפ לא יהיה בשוק הצרכני. שם היא מנצחת, ושם היא צפויה להמשיך לנצח מכיוון שהמומנטום והמשתמשים לצידה - גם אם יש שירותים טובים יותר בשוק. המבחן של סקייפ יהיה בהתמודדות שלה - משפטית ופוליטית - כנגד הנסיונות להפיל אותה. אם היא תעמוד במבחן הזה, הרי שהרכישה של סקייפ על ידי איביי, שהוגדרה כ"טעות", "ביזארית", "שטות" ו"מחדל", תתגלה כאחת הרכישות החכמות ביותר בהיסטוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully