וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסימיות זה פאסה

ד"ר רומי מיקולינסקי

30.3.2009 / 18:11

בועידת האינטרנט שנערכה אתמול, נצפתה אופטימיות קוסמית בנוגע לעתיד הרשת ופרסום כמודל עסקי גם לעתיד

אומרים שהעתיד כבר כאן. בימי מיתון קודרים, כשגרזן הפיטורים משתולל ותקציבי הפרסום יורדים, נעים יותר לחשוב על עתיד ורוד מאשר על הווה אפור (או אולי אפילו שחור). אומרים גם שהנבואה ניתנה לשוטים. אבל אם כמה מהשוטים לכאורה האלה עובדים בחברות ענק כמו יאהו, גוגל, מייספייס או בקרנות הון סיכון בינלאומיות ומעדיפים להסתכל למשבר לעיניים ולראות בו הזדמנות (בדומה לשיטת ניהול אמריקאית רווחת ולספר הפולחן הרוחני "הסוד" שמעדיפים לקרוא לבעיות "אתגרים") – אולי כדאי להקשיב להם. כי כמה כבר אפשר להתפלש בנבואות הזעם בדבר עומקו וחומרתו של המשבר הכלכלי? ואם ד"ר יוסי ורדי, מבכירי היזמים בישראל, אומר שאת העתיד לא מנבאים אלא יוצרים – למה לא ללכת איתו?

במילים אחרות, המסר של Com.Vention – כנס האינטרנט של העיתון דה-מארקר, שהתקיים אתמול באיירפורט סיטי - היה שעכשיו הוא הזמן של היזמים לפרוץ קדימה. זה הזמן לעשות, להתנסות ולהצליח, למרות ובגלל הקשיים. ואנשים הקשיבו - ניתן למצוא יותר מ- 2000 הודעות הקשורות לכנס שנכתבו בטוויטר תוך פחות מיממה תחת התוית - #themarker09. בנוסף, בטוויטסטטס – אתר הסטטיסטיקות של הנושאים החמים בטוויטר הועידה הגיעה למקום השני בטרנדים המדוברים – סחתין עלינו. ועידת האינטרנט הישראלית נמצאת על המפה הוירטואלית.

עתיד רחוק

הגיע הזמן לפתוח סתימות בצנרת ולנער קצת את המבנה של האינטרנט. הנכונות הגוברת של החברות הגדולות לפתוח את הקוד של המוצרים שלהן ולהזמין מתכנתים, יזמים ומפתחים לשחק, לנער, ובעצם ליצור מחדש את התשתית של הרשת מובילה לכך שהעתיד הוא פתוח, משותף, סמנטי. ואת זה אמרו בכירים מהתעשייה, שהתארחו בפאנל "מעבר לווב 2.0" אותו הנחה יוסי ורדי בהומור מחוספס וחן רב.

מנהלי פיתוח ואסטרטגיה ממיקרוסופט, יאהו, גוגל, מייספייס והמנהלת בפועל של IAC (חברת אינטראקטיב קורפ) - כולם התרשמו מהאנרגיות, המעוף והיצירתיות של הישראלים. באווירה חיובית ונינוחה דיברו שם הרבה על פרסום, על רשתות חברתות ועל האופן בו ניתן לשלב את השניים; על ההזדמנויות בסלולרי ועל הרשת הסמנטית. נדמה היה כי מדובר בשיתוף ובעשייה שלא למען בצע כסף, אלא למען עשייה והקהילה.

ברור שמדובר על חזון אוטופי. אין ספק שיש כאן מניעים ומישהו גם יעשה מזה כסף: זה לא שכל ענקי המדיה מונעים מאהבת אדם ואהבה לרשת בלבד. אבל נשמע שהמשבר גרם לכמה אסימונים ליפול שם. החברות הגדולות, כך נראה, מתחילות להבין שגם לבודד יש כוח ורוצות להכניס את היתרונות שאנשים מוכשרים ואידיאליסטים מביאים עמם אל תוך המנגנון.

עתיד רחוק לא כל כך רחוק

מתי נתחיל לראות ניצנים של השינוי הזה? מסתבר שכבר עכשיו. ביאהו - לדברי מנהל הפיתוח העסקי של החברה, גרג קון - מזמינים מתכנתים להיכנס אל תוך יישומי החברה ולעזור לה לפתח אפליקציות חדשות, בין אם לפרסום או לרשתות חברתיות. המפנה הזה מונע מהתובנה של יאהו כי קהילת היזמים יכולה לעזור לה להתקדם וליצור ממשקים חדשים שאולי אף יביאו מודלים חדשים להכנסות (ורדי עקץ בקטנה ושאל אם בכוונתם להסיר את השטיח מתחת למנוע החיפוש של גוגל, קון לא בלע את הפתיון והתחמק באלגנטיות).

חביב הקהל - אלן הארף ממייספייס, דיבר על הרשתות החברתיות כעל התמצית של המהות שלנו אונליין (אבל גם אופליין). גם הוא הזכיר את פרוייקט הממשקים הפתוחים של גוגל ומייספייס OpenSocial כדרך למנף שחקנים בולטים בשוק ואמצעי לקשור בין כל הזהויות השונות והצרכים השונים שלנו כגולשים. כן, הוא אמר בבדיחות דעת – למוצר הבא שלי אני שוקל לקרוא "סכיזופרניה".

גם במיקרוסופט מחלקים כלי פיתוח לכל דורש. ברק שיין, מנהל תחום הסטארט-אפים במרכז המו"פ של מיקרוסופט הכריז על הקמת תכנית בשם "ביזפארק" שמלאה בכלים זמינים ונוחים לשימוש של יזמים. שיין גם דיבר על החזון הלא כל כך רחוק בו נוכל להתחיל לראות סרט בטלויזיה בבית, להמשיך לצפות בו בסלולרי ולגנוב את הדקות האחרונות במשרד, ממש לפני תחילת יום העבודה – זאת באמצעות זמינות המידע התמידית באינטרנט והפיכתה של הרשת ל"ניידת" יותר מבעבר.

ומה לגוגל יש להגיד על כל זה? נציג החברה אמר בזחיחות מנומסת שאין צורך לנחש מה יהיה בעתיד, הוא יכול לבדוק מה החברים שלו עושים. גוגל עדין מדברים תכלס – אותם מעניין פרסום, כלים חדשים לפרסום ונקודת האיזון של ההוצאות וההכנסות.

חשוב לציין גם שורדי אילץ את אורחיו להסגיר את כתובות המייל שלהם – אז אם מישהו מהקוראים רוצה לדבר עם אחד מהנ"ל – נא לפנות למערכת. יש לנו את המיילים האישיים שלהם.

עתיד קרוב

ונגיד שאתם לא יודעים קוד פתוח, טכנולוגיות ענן לא מעניינות אתכם ורשתות חברתיות ומינופן גם לא ממש כוס התה שלכם. או שכל האוטופיה העתידנית השיתופית הזאת לא ממש מדברת עליכם - איזה תובנות ובשורות היו אתמול בכנס שנוגעות ישירות אליכם?

אנשים סקפטיים יותר יכלו ללמוד כמה דברים פרקטים מיאיר כרמל, סמנכ"ל פיתוח עסקי באייג'נט, שדיבר על דברים אותם ניתן להפיק ממנועי החיפוש. אל צירוף האותיות SEO - אופטימיזציה של מנועי חיפוש (היכולת לגרום לכך שהתוצאה שלכם תהיה במקום הגבוה ביותר בחיפושים רלוונטיים) - שכבר הפך למונח הכרחי באוצר המילים של כל מי שמנסה לקדם עצמו באינטרנט, מצטרפות שתי מגמות שהולכות ותופסות תאוצה.

הראשונה שבהן היא חיפוש סמנטי – כזה בו המנוע לא רק מחפש את המילים אותן הגדרתם כפרמטר חיפוש, אלא גם מנסה להבין אילו מהתוצאות תהיינה הכי רלוונטיות, זאת באמצעות הסתמכות על יותר פרמטרים מסתם צירוף אותיות נכון .

המגמה השניה היא למקד את תוצאות החיפוש שלכם גם בלי שימוש במידע מורחב. כרמל הציג את ה"לוקל" של גוגל – מערכת שמוצאת תוצאות ממוקדות בתוך החיפוש האוניברסלי (נסו למשל לכתוב falafel in New York בגוגל ותראו מה התוצאות שתקבלו). לדעתו בימים הקרובים ממש גוגל הולכים להטמיע את המערכת בכל חיפושיהם. מה שיעשיר את החיפוש בתוצאות איכותיות יותר.

זוית אחרת על עולם כאוטי ומלא רעשים הציג איש התקשורת האמריקאי גרג מידלברג, שהסביר שוב ושוב כי שדה הקרב המקוון על תודעת הקהל ממציא את החוקים שלו במהירות ודינמיות שלא הכרנו כמותן קודם. מדובר בתורה חדשה אך הכרחית ושאין ברירה אלא ללמוד לתפקד בשדה החדש. איך עושים את זה? תסתכלו במצגת שלו. יש לו כמה טיפים ודוגמאות שיוכלו לשרת אתכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully