וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העתיד תמיד מנצח

דידי חנוך

6.4.2009 / 11:43

מפעילות סלולריות מסוימות שוב מסרבות להכיר בכך שהעתיד הוא בלתי נמנע. טור התלונות מלא כרימון

האם החברות הסלולריות באמת חושבות שהן יכולות לעצור את העתיד? אתמול דווח על כך שמספר מפעילות סלולריות נוקטות בכל צעד אפשרי על מנת לעצור התקנה של סקייפ במכשירים שמגיעים לרשתות שלהן. זה לא חדש, וכתבנו על כך כבר לפני חודש. אבל המאבק מקצין תודות להכללת יישום סקייפ באייפון.

דויטשה טלקום - אחת מחברות הסלולר הגדולות בעולם וחברת האם של T-Mobile - מאיימת לחסום את היישום, בעוד חברת AT&T דרשה שניתן יהיה להתקשר רק בחיבור WiFi ולא באמצעות קישוריות נתונים סלולרית. שני נימוקים מועלים על ידי החברות: זה יוצר לחץ נתונים על הרשת שלנו, וזאת תחרות לא הוגנת.

אני שומע את מה שהם אומרים, וזה נשמע לי כמו "אוי, אוי, אוי! לא בנינו תשתיות ולא בא לנו להשקיע ב-LTE עדיין ותחרות תאלץ אותנו להוריד מחירים. אוי אוי אוי!" וזה פתטי. זה פתטי כי אין להם סיכוי. כי הם נלחמים נגד העתיד. הנה כמה סיבות לכך שהמאבק של חברות הסלולר מיותר:

סקייפ כבר כאן

יש כבר מספר יישומים שונים - כולל כאלה לאייפון - שמאפשרים לבצע שיחות סקייפ. פרינג היא דוגמה טובה, אבל היא לא היחידה. יש יישומי סקייפ לחלונות מובייל ולסימביאן כבר מזמן. ואנשים משתמשים בהם. חברות הסלולר מנסות לסגור את דלת האסם אחרי שהסוסים ברחו והאסם נשרף. האיום הנוראי ממנו הן מפחדות? הוא כבר קרה. הן עדיין כאן. והן עדיין רווחיות במידה שלא תאומן.

נכון, יישומי צד שלישי לא יהיו פופולריים כמו יישום רשמי. והם לא זוכים לפרופיל גבוה כל כך. אבל הם שם. וגם אם היישום הרשמי ייחסם, השימוש בסקייפ - וברשתות טלפוניה אינטרנטית אחרות - ימשיך ויגבר בסלולר.

לא הכל סגור

לפני קרוב לשנה, הודיעה T-Mobile גרמניה כי תוציא מהרשת שלה את המכשירים של נוקיה שתומכים בשירותי הרשת שהשיקה החברה הפינית תחת מותג Ovi. החשש היה שהשירותים האלה יתחרו באלה של המפעילה. חיפוש באתר T-Mobile כיום מראה כי החברה משווקת מבחר גדול של מכשירי S60 של נוקיה - שכולם מסוגלים להשתמש בשירותי אובי. כי זה שירות רשת, וכי אלה סמארטפונים. וכי הבחירה שעמדה בפני המפעילה הסלולרית היא לא לשווק את המכשירים האטרקטיביים ביותר של המותג הסלולרי החזק באירופה. זה, כמובן, לא היה צעד מבריק במיוחד.

מכשירים פתוחים הם המכשירים האטרקטיביים ביותר בשוק כיום, והמסקרנים ביותר שייכנסו אליו בשנים הקרובות. המכשיר היחיד שמהווה פלטפורמה סגורה וזוכה לחשיבות אמיתית בשוק הוא האייפון. והסגירות שלו גרמה לכך שיש כיום שתי חנויות יישומים מתחרות לאייפונים פרוצים.

וברגע שאני יכול לבצע שיחת סקייפ ממכשיר סימביאני או מכשיר חלונות מובייל, חוסר האפשרות לעשות את זה באייפון נראה יותר ויותר כמו טירוף. המפעילות יכלו לעשות דברים כאלה כשהדגש בשוק היה על עיצוב, ולא על תכונות. כיום, כשהשוק מתחלק לשני קצוות שבאחד שולטת התוכנה ובשני שולט המחיר, הסיכוי הטוב ביותר של המפעילות הוא להשיק פלטפורמות ושירותים מתחרים שמציעים מוצר טוב ודיל אטרקטיבי למפתחים ולמשתמשים.

המכשירים שלכם הם האינטרנט

במשך זמן רב לא הבנתי למה המפעילות מסרבות לשווק את הדור השלישי בתור מה שהוא: אינטרנט. נייד. במשך זמן רב חשבתי שהסיבה לכך היא חוסר הבנה בסיסית של העובדה ש"אינטרנט" זה סקסי יותר ומושך יותר מ"שיחות וידאו" או "מוזיקה" או "צפיה בטלויזיה על מסך קטנטן". כי אינטרנט זה כל הדברים האלה ועוד הרבה יותר.

עכשיו אני מתחיל לחשוב שזאת מעולם לא היתה הסיבה. הסיבה האמיתית היא שהמפעילות בנו את המודלים העתידיים שלהם על הגן הסגור, בו להן יש שליטה בכל מה שנכנס למכשיר וכל מה שמוצף בו. ובאינטרנט, הגן הסגור לא עובד. לא באמת. לא לאורך זמן. הגן הסגור של AOL מת. הגן הסגור של המתחרות שלה מת עוד יותר. וגם הגן הסגור של פייסבוק ימות - או ייפתח במידה כזאת שלא יהיה הבדל בין "פייסבוק" ו"אינטרנט", וזאת הרי המטרה האמיתית של הרשת החברתית הגדולה בעולם.

אבל לשיווק יש כוח מוגבל, בסופו של דבר. דור 3 זה אינטרנט. דור 3.5 זה עוד יותר אינטרנט. LTE זה אינטרנט לגמרי - כך שגם השיחות ה"סלולריות" מועברות באמצעות קישוריות הנתונים האינטרנטית. אפל יודעת את זה. נוקיה יודעת את זה. גוגל יודעת את זה. מיקרוסופט יודעת את זה. פאלם יודעת את זה. מוטורולה, סמסונג ו-LG וסוני אריקסון מתחילות להבין את זה - או, סביר יותר, יודעות את זה לגמרי, אבל הבינו באיחור ומקוות שהמכשירים שלהן שמשקפים את ההבנה הזאת יגיעו לשוק כמה שיותר מהר. והגיע הזמן שגם המפעילות - אלה שעוד לא הפנימו את זה, כמו "3" הבריטית שבנתה את המותג שלה על ההבנה הזאת - יבינו את זה. זה לא רק העתיד, זה כבר כמעט ההווה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully