וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדר חברתי חדש

דידי חנוך

8.4.2009 / 4:03

מי אמר שאי אפשר לחדש מסורות ישנות? קבלו את גרסת פייסבוק וגרסת טוויטר לסדר פסח כהלכת האינטרנט

סדר פסח. זאת אחת המסורות החזקות ביותר שיש לעם היהודי. רובנו נוסעים כל שנה להורים או לקרובים אחרים - או, במקרים נדירים, עורכים "סדר חברים" - ומקריאים את ההגדה (לפחות עד החלק שבו אומרים "שולחן עורך"). שרים שירים, מספרים ביציאת מצרים וכיו"ב.

אבל האין דרכים לחדש את המסורת הזאת? ובכן, הרשו לנו להציע לכם שתי גרסאות חלופיות לסדר פסח, האחת רצינית יותר, והשניה פחות.

הגדה של פייסבוק

נתחיל בגרסה שאינה ממש רצינית: ההגדה של פייסבוק. קוראים לזה "משה יוצא ממצרים", וזאת גרסה של סיפור ההגדה - במלואו, בערך. יש את כל הסיפור, אבל הוא מסופר כעדכוני פייסבוק. לדוגמה:

"משה כתב על הקיר של הישראלים: מהר, פשוט תקחו הכל ורוצו".

"הישראלים: אבל מה עם הלחם? אנחנו מכינים מתכון מצוין".

"משה: פשוט תקחו מה שתוכלו וזוזו! עכשיו"

יש שם הופעות אורח של סנטה קלאוס, מרק צוקרברג ואליהו שמתלונן על כל הבתים בהם הוא צריך לבקר. זה מצחיק, אבל הסיפור הבסיסי נמצא שם. קשה לטעון שהדבר הזה לא מקיים את המצווה הבסיסית ביותר של הסדר: חזרה על הסיפור עם משה ופרעה ואלוהים. אם אתם מכירים אנשים שמסרבים להגיע לסדר, ואוהבים את פייסבוק, תשלחו אותם לשם. כך תוכלו לספר להם את סיפור יציאת מצרים, והרי זה משובח.

הסיום של ההגדה מבקש גרסה קצרה יותר, ומשפט הסיום הוא "בשנה הבאה בטוויטר", מה שמביא אותנו לסדר החלופי השני שלנו.

סדר בטוויטר

ומה בנוגע לאנשים שאין להם סדר ללכת אליו? אולי הם בחו"ל, אולי גורמים אחרים מונעים מהם. כל אחד ונסיבותיו, ולא בכל מקום יש בית חב"ד. ובכן, יהודי קנדי בשם דניאל ברקל בא לעזרתם. ברקל פתח חשבון בטוויטר בשם Tweder, ושם יספר היום בערב (שעון אונטריו) את כל סיפור ההגדה. בטוויטר, הרשת החברתית בה כל הודעה כוללת 140 תווים לכל היותר.

בראיון לאתר החדשות המקומי שלו, yorkregion.com, מספר ברקל כי הרעיון עלה בזמן ארוחת שבת משפחתית, שבה עלתה המחשבה כי לא כולם יכולים לערוך סדר, ונמצא הפתרון המושלם לשנת 2009: טוויטר. ברקל יספר את סיפור ההגדה במהלך הסדר המשפחתי שלו, ובכך ייצור - ניתן לקוות - סוג של חוויה שיתופית בעבור הגולשים שעוקבים אחריו בזמן אמיתי באמצעות הרשת החברתית.

אם גם אתם רוצים להשתתף בסדר המקוון, שימו לב שהוא יתרחש ככל הנראה בשעה די מאוחרת בלילה לפי שעון ישראל, ולכו לקישור.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully