וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משמר המפרץ - הגרסה הדיגיטלית

מחר בצהריים תימסר ההכרעה במשפט של אתר הביטורנט "מפרץ הפירטים". מה באמת יוכרע שם?

מחר בצהריים תוכרע המערכה הראשונה באחד הקרבות המשפטיים החשובים ביותר של רשתות השיתוף באינטרנט. ב-12 בצרהיים, זמן ישראל, שופט שוודי ימסור את החלטתו בתביעה אותה מנהלות חברות המדיה ומשרד המשפטים השוודי נגד מפעילי האתר The Pirate Bay – אחד מאתרי הביטורנט הגדולים בעולם, והעוקב (שרת באמצעותו מתבצעת תקשורת של ביטורנט) הגדול ביותר שקיים כיום. לא משנה מה תהיה ההחלטה, שני הצדדים כבר הביעו נכונות לערער עליה במקרה של הפסד. ובכל זאת, פסק הדין שינתן עתיד לקבוע את הטון של המשך המאבק – הן מצד חברות הסרטים שרוצות למגר את הפיראטיות ברשת, והן מצד המשתפים שרוצים לקבל תוכן בחינם.

אם בארצות הברית ובבריטניה הלובי של חברות המדיה חזק מספיק כדי לתבוע אלפי משתפים בכל שנה על הפרת זכויות יוצרים, במדינות אחרות הדבר פשוט בלתי אפשרי. לכן מנסות חברות המדיה לסגור כמה שיותר אתרים, המשמשים חלון לביטורנט, ובכך למנוע מאנשים גישה קלה לחומרים המוגנים. אם במקרה של נאפסטר זה עבד, BitTorrent הרבה יותר מבוזרת.

לכן, ביטורנט היא שדה קרב נוח עבור כל המשתתפים בו. כאן ניתן לקבוע את גבולות האחריות של רשתות השיתוף מהדור החדש, בהן השיתוף בפועל מתבצע בין גולשים, ואילו אתרים כמו Pirate Bay רק מציבים שלטים דיגיטליים שאומרים איפה אפשר להשיג את התוכן, זאת בלי לאחסן על שרתיהם חומרים המוגנים בזכויות יוצרים.

כל העולם כולו, אינטרנט אחת

סיבה נוספת בגינה המאבק הזה היה ויישאר מעניין היא מיקומו – שוודיה. במדינה הסקנדינבית, כמו גם באיחוד האירופאי אליו היא שייכת, אין חוקים ברורים שאוסרים על הפעילות של רשתות דוגמת ביטורנט. בארה"ב – המדינה ממנה מגיע עיקר הלחץ על הרשתות, דווקא יש חוק כזה, DMCA שמו, אבל כפי שהרבו להגיד הנאשמים מ-Piratebay עוד לפני המשפט שלהם, הם לא פועלים בארצות הברית ולכן אין לחוקי המדינה שום השפעה עליהם.

ואכן, למרות היותה של רשת האינטרנט כלל-עולמית, הדברים שנעשים בה לא כפופים לחוק אחד אלא למערכות משפטיות של המדינות מהן פועלים הגולשים. בעתיד, כל זה ישתנה אולי, ונכון לעכשיו אי אפשר להגיד שהשינוי יהיה לטובת הרשת.

רעה רוחשת במערב

כיוון שארצות הברית היא עדיין המעצמה העולמית הראשית, והלובי של חברות המדיה חזק בה, החלה המדינה לפני כשנה וחצי לנסח הסכם רב-צדדי בשם ACTA (Anti Counterfeiting Trade Agreement) – הסכם סחר אנטי-זייפני. בשיחות משתתפות כעת מדינות רבות, ביניהן אוסטרליה, קוריאה, ניו זילנד, מקסיקו, ירדן, מרוקו, סינגפור, איחוד האמירויות וקנדה, כמו גם האיחוד האירופי.

כל הדיונים על ACTA הינם סודיים, אך על פי המידע שמודלף לתקשורת, מדובר בהסכם שמעגן לא רק איסורים על סחר בסחורות מזוייפות, אלא גם מתייחס לא מעט להפרות של זכויות יוצרים. מטרתו של ההסכם, אם להאמין להדלפות, היא להחתים כמה שיותר מדינות על הסכם שיאפשר הרחבת סמכויות משפטיות של חברות מדיה בניסיונן לרדוף אחרי משתפי קבצים.

סודיות השיחות, וניהולן ברמת מדינות, מונעים בינתיים מפעילים לחופש המידע - וגם מפעילי זכויות אדם - להתערב בהן ולהביע התנגדות מבוססת. לאחר שההסכמים ינוסחו, תיפתח כנראה חזית משפטית חדשה שמטרתה לבטל את ACTA או למתן אותו, אך אין לדעת מתי זה יקרה.

ממתינים לעדכונים

השיחות הסודיות לא קשורות ישירות למשפט שיוכרע מחר בשוודיה, אבל מדובר בחלקים שונים של אותו מאבק: המלחמה בין מודלים חדשים של התנהגות לבין מודלים ישנים של הכנסה. ומחר, המלחמה הזו תעלה שלב, ואנחנו נדווח על זה. צפו לעדכונים.

  • עוד באותו נושא:
  • the pirate bay

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully