וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובונטו 9.04 – לא רק לחנונים

אילנה ניז'ניק

3.5.2009 / 13:01

הגרסה החדשה של הפצת הלינוקס הסקסית ביותר ממשיכה להתקרב אל היעד: תחליף אמיתי לחלונות ולמק, לכולם

פעם, אם היית אומר למישהו שהתקנת לינוקס, סביר שהיו מביטים בך ספק ביראה, ספק בהערצה, ספק בסלידה. רובן המכריע של מערכות מבוססות לינוקס בעולם היו שרתים והתקנתם היה עניין סבוך שהיה מובן רק ליחידי סגולה – אותם אנשי מחשבים שנראה שכמעט והיו מסוגלים לדבר בינם ב-C.

אבל כיום המפה היא שונה באופן משמעותי. המלחמה המתמדת של מיקרוסופט ונציגי זכויות יוצרים בפירטיות יוצרים מצב בו גם המשתמש הביתי והעסק הקטן צמאים לחלופה זולה יותר לחלונות. כוחות השוק עושים את שלהם ואט-אט נוצרו הפצות של מערכת ההפעלה החינמית לינוקס המתאימות גם למשתמש הממוצע. אובונטו היא המפורסמת והמצליחה מבין ההפצות המכוונות לקהל מגוון יותר. השבוע הושקה גרסה 9.04, המכונה גם בשם Jaunty Jackalope.

התקנה

למרות שמנגנון ההתקנה תחת חלונות עדיין לא טוב מספיק ולא עבד על 3 מחשבים שונים עליהם ניסיתי להתקינו, התקנה "נקיה" על מחשב ללא מערכת הפעלה עוברת חלק ובמהירות מפתיעה.

מזה מספר גרסאות מציעות גרסאות לינוקס למחשב האישי אפשרות להעלות את מערכת ההפעלה מהדיסק מבלי לבצע שינוי במערכת ההפעלה המותקנת ולהתנסות בלינוקס בלי התחייבות. מאותו הדיסק (המכונה Live CD) ניתן גם להתקין את מערכת ההפעלה באופן די פשוט באמצעות אשף גרפי שהיה קיים גם בגרסה הקודמת (8.10) ולא נראה שהשתנה רבות. חשוב לציין שכבר בשלב ההתקנה ניתן לבחור את שפת מערכת ההפעלה ומשבחרתי בעברית, גם ממשק ההתקנה עבר לשפת ארץ הקודש, לפחות ברובה.

הדבר המפתיע ביותר היה התמיכה המלאה והחלקה בכל החומרה המותקנת על המחשבים שלי – השולחני והנייד. גם חומרה עבורה דרשה חלונות XP שאוריד דרייבר, עבדה באופן חלק באובונטו באופן אוטומטי. החיבור לרשת האלחוטית בבית היה טבעי וקליל ועבד באופן רציף כבר מהרגע שמערכת ההפעלה עלתה מה-Live CD. כנהוג בלינוקס, אובונטו עלתה מהר בהרבה לעומת XP באותו המחשב.

חתיכה ומוכשרת

אולי לשפוט לפי מראה זה רדוד, אבל אובונטו 9.04 פשוט יפיפייה. האפקטים הוויזואליים, שעובדים יפה גם על כרטיסי מסך ומחשבים ותיקים, יגרמו גם לחלונות 7 ו-OS X לקנא. מראה נקי וקל להתאמה, כמו גם תפריטים המסודרים באופן הגיוני ושימושי עושים את מערכת ההפעלה הזו למתחרה ראויה למערכות הפעלה אחרות בשוק הן מבחינת העיצוב הגרפי של הממשק והן היכולת שלו להיות יפה ומושך בלי בזבוז מיותר של משאבים.

תכונה נוספת שקיימת מזמן במערכות לינוקס ולאחרונה יושמה גם ב-OSX היא ריבוי שולחנות עבודה, יכולת נוחה מאוד המאפשרת הפרדה נוחה בין מסך "עבודה" למשל, למסך "אישי". ניתן לגרור חלונות בין שולחנות העבודה (או "סביבות עבודה" כפי שזה תורגם בממשק המערכת) וכן להוסיף סביבות עבודה נוספות. זה יכול להיות נוח מאוד בנטבוקים בעלי מסכים קטנים במיוחד ועבור אלו קיימת גם הפצה נפרדת (Netbook Remix) המספקת בין היתר תמיכה במעבר מהיר בין רשתות וחיסכון במשאבי סוללה.

תכונה נוחה אחרת היא מערכת ההודעות האחידה. במקום שכל תוכנה תתריע על הודעת מסר מיידי או מייל חדש או על חיבור לרשת האלחוטית – מערכת ההפעלה מרכזת את כל ההודעות בחלוניות שקופות-למחצה המופיעות בחלקו העליון של המסך.

כבר לא עולה חדשה

על אף שבשלב המוקדם ביותר בהתקנה נתקלתי בשגיאת הקלדה בעברית (במקום "שתוכל" רשום "שתוכן") שהייתה קיימת גם בהתקנה של אובונטו 8.10 רוב העיברות של מערכת ההפעלה ראוי לציון לטובה, על אף שלא כל המסכים מתורגמים ולעתים זה נראה קצת משונה לראות תערובת עברית ואנגלית על המסך. תכונה חביבה נוספת היא לוח שנה עברי מובנה המותקן עם הממשק העברי ומראה גם תאריכים עבריים בנוסף לתאריך הלועזי הנהוג במערכות הפעלה.

חשוב גם לציין שיש אתר עזרה ותמיכה בעברית ובו ניתן למצוא תשובות לשאלות נפוצות, מדריך למתחילים, מדריכי שימוש ואף עזרה מחברים בקהילת משתמשי אובונטו הישראלית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

הכל באריזה אחת

אחד היתרונות הגדולים של מערכת ההפעלה אובונטו 9.04 היא שהכל - החל מיישומי משרד וכלה בדפדפן פייפוקס ותוכנת צריבה – ארוז יפה ומותקן אוטומטית. אפשר ומומלץ כמובן להסיר את התוכנות הלא נחוצות, אבל אני מצאתי כי חלק נכבד ממה שמותקן יחד עם מערכת ההפעלה מתגלה כשימושי למדי.

גולת הכותרת של עדכוני התוכנות בגרסה זו של אובונטו היא ללא ספק חבילת יישומי המשרד Open Office 3.0 המספקת תחליף חינמי ונוח לחבילת אופיס של מיקרוסופט. בודק איות עברי מותקן אוטומטית עם מערכת ההפעלה והממשק פשוט ומובן גם למי שרגיל לעבוד עם יישומי מיקרוסופט בלבד. בנוסף, מותקנת גם תוכנת Evolution המיועדת לניהול יומן, משימות ודואר אלקטרוני עם תמיכה לחיבור MAPI הנהוג בשרתים ארגוניים.

שיפורים טכניים

ברמה הטכנית, משתמשי לינוקס אובונטו בגרסאות קודמות זכו לחידושים נאים בהפצה החדשה, פרט לסביבת עבודה מעוצבת של Gnome 2.26 ומערכת ליבה יציבה ומהירה יותר (2.6.28.8). המערכת תומכת באופן מובנה במערכת הקבצים ext4 שהיתרון העיקרי שלה למשתמש הביתי הוא העברת קבצים מעט מהירה יותר בין כוננים ותיקיות.

סיכום

ההפצה החדשה עם השם המשונה לא הביאה יותר מדי חידושים על קודמתה, מה שסביר במערכת הפעלה עם מחזור פיתוח של חצי שנה (הפצה חדשה יוצאת בדרך כלל באוקטובר ואפריל) אבל ממשיכה במסורת של פתרון חינמי למערכת הפעלה שולחנית.

אולי מוקדם עדיין להגיד שלום יפה לחלונות של מיקרוסופט, אבל כדאי להחזיק בבית דיסק של ההפצה האחרונה של אובונטו ולו רק במקרה וחס וחלילה, ישמיד לנו איזה וירוס סורר את מערכת ההפעלה. תמיד נוכל להעלות את המחשב מה-Live CD בכדי להתחבר לאינטרנט, להריץ אנטי-וירוס או להציל את המסמכים החשובים. את מערכת ההפעלה ניתן להוריד באתר הרשמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully