וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתיד התחקיר

דידי חנוך

7.5.2009 / 14:53

Wolfram Alpha תושק בהמשך החודש ותשנה את הדרך בה אנשים מחפשים מידע באינטרנט. אבל היא לא מאיימת על גוגל

השבוע זכיתי להשתתף בהדגמה של Wolfram Alpha, אחד השירותים המסקרנים ביותר בהם נתקלתי. מדובר בכלי שישנה את הדרך בה אנשים מחפשים מידע באינטרנט, כלי שכוחו לסייע לתלמידים, חוקרים ומחפשי ידע באשר הם.

מה זה?

וולפראם אלפא בנויה על מעל עשרים שנות מחקר של אדם בשם סטיבן וולפראם. וולפראם פיתח מוצר בשם Mathematica, תוכנת חישוב שמשמשת בסוגים שונים של מחקר מדעי. עבודת חייו של וולפראם עוסקת בדרכים חדשות לייצג עובדות באופן מתמטי, ולראות את העולם דרך הפריזמה הזאת.

וולפראם אלפא היא היישום של הכלים שפיתח ביחד עם אנשי חברת המחקר שלו במשך השנים. מדובר בכלי שמטרתו לענות של שאלות. המטרה הסופית של וולפראם אלפא היא להפוך את כל המידע הזמין בעולם לב חישוב, ובכך להיות מסוגלת לענות על כל שאלה שהנתונים הדרושים כדי למצוא לה תשובה זמינים.

אלפא בנויה מארבעה מרכיבים: איסוף מידע, עיבוד מידע, עיבוד שאלות ותצוגת תשובות.

איסוף המידע נעשה בשיתוף עם גורמים ציבוריים ובעזרת מדענים ומומחים מרחבי העולם. עבודת איסוף המידע מתבצעת כבר שנים. עם השקתה של וולפראם אלפא, יוכלו משתמשים להציע מידע או מאגרי מידע, אבל זה יעבור דרך צינור עיבוד המידע הרגיל של החברה, כאשר כל מקור מידע נבדק בקפדנות, וגם לאחר הזנתו, המערכת עשויה להתריע על סתירות או סתירות פוטנציאליות. בכל מידע שמוצג בתשובה, מוצג גם המקור שלו, כך שניתן לבחון את אמינותו.

עיבוד המידע הוא החלק הקשה ביותר, וזה שיהיה קשה ביותר לגורם אחר לשחזר. וולפראם אלפא לוקחת סוגים שונים של מידע ממקורות שונים ומחברת אותם למאגר אחד. למוח אחד, למעשה. בהדגמה בה השתתפתי, וולפראם לא התבייש להגדיר את אלפא כגישה חדשה לבינה מלאכותית.

עיבוד שאלות הוא החלק שבו, באופן לא מפתיע, התוכנה מתקשה ביותר. את רוב השאלות שוולפראם שאל בהדגמה, היא לא התקשתה להבין, אבל אנשים שקיבלו גישה מוקדמת למערכת גילו שפעמים רבות התוכנה לא מבינה את השאלה שלהם. זה לא מפתיע מכיוון שמי שעבד עם וולפראם אלפא עד כה הם מדענים, שרגילים להציג שאלות באופן פורמלי. עיבוד השאלות הוא החלק בו אלפא צפויה לדעתי להשתפר משמעותית לאחר שתושק. גורם בעיבוד השאלות בו התוכנה הרשימה בהדגמה הוא העובדה שהיא מתחשבת במיקום הגיאוגרפי של השואל. אם כל שאר הגורמים שווים, ואדם שואל שאלה שמכילה שם נפוץ של עיר - בהדגמה השתמש וולפראם בספרינגפילד- היא תענה כאילו שאל על העיר הקרובה יותר למקום מגוריו.

תצוגת התשובות היא המרכיב החזותי המרשים בהחלט של התוכנה. היא יודעת להציג תרשימים, נוסחאות מתמטיות, מפות, מסלולים ועוד, כאשר היא בונה אותם במקום לפי המידע. אין לאלפא מאגר של נוסחאות. יש לה את המרכיבים מהן היא בונה נוסחאות. כאן, כמו בעיבוד המידע, התוכנה משיקה לתחום הבינה המלאכותית.

כל הגורמים האלה משתלבים כאשר התוכנה עונה לשאלה כמו "מה היה מזג האוויר ברגע בו קורט גודל מת". היא מסיקה שמדובר בקורט גודל המתמטיקאי, בודקת בנתונים שלה את המקום והזמן בו הוא מת, בודקת מנתוני מזג אוויר ציבוריים מה היה מזג האוויר באותו הזמן והמקום, ומציגה את כל אלה בתשובה, כאשר בראש העמוד תמצאו מה היתה הטמפרטורה והאם היה זה יום שמש או יום גשום.

מה זה לא?

בראש ובראשונה, וולפראם אלפא אינה מנוע חיפוש. היא לא מחפשת ברשת, היא לא תמצא מה אנשים אמרו על משהו או חושבים על משהו. היא עונה על שאלות מתוך נתונים. יש בכך יתרונות. וולפראם אלפא יכולה לענות על שאלה שאף אחד לא שאל, ושעליה אף אחד לא ענה. כל מה שהיא צריכה זה את הנתונים. את זה, פרט להמרות וחישובים בסיסיים מסוימים, אף מנוע חיפוש לא ייתן לכם.

מצד שני, היא גם לא "גוגל קילר", וזה היה נכון גם אם לא הייתי מתעב ביטויי שתי מילים בהם המילה השניה היא "קילר". את רוב החיפושים שלנו במנוע חיפוש היא לא תחליף. ולא סביר שנשתמש בה כל יום. מנוע חיפוש הוא אולר שוויצרי, עם כלים רבים ושימושים רבים. וולפראם אלפא היא אזמל. היא חדה יותר מכל אולר, אבל – אם נמתח את המטפורה קצת מעבר לסביר - אין בה מברג.

מתי? מה? איך?

וולפראם אלפא תושק בשבועות הקרובים, ואז נוכל כולנו להתנסות בה. יש לחברה מספר רב של מודלים עסקיים, הכוללים פרסומות, חשבונות פרימיום הכוללים פורמטים שונים להורדת מידע והתאמה אישית ואף מודל של גרסאות מותאמות לארגונים ספציפיים.

אבל גורלה הסביר ביותר הוא רכישה. כבר כיום, מנהלים בוולפראם אלפא שיחות עם "מספר חברות טכנולוגיה מובילות". ולא רק מנועי חיפוש. הרוכשת הסבירה ביותר היא מיקרוסופט, אבל לא אתפלא עם אלפא תירכש על ידי כל חברת ענק ברשת ומחוצה לה. כולי תקווה שביום שזה יקרה, ידעו בעליה החדשים לתת לה להמשיך לעבוד. היעילות של וולפראם אלפא תלויה בשלב הראשון בתהליך: אצירת המידע. כל עוד השלב הזה יישאר פעיל וזהיר, היא תמשיך להיות כלי שימושי מאד, שרק יהפוך שימושי יותר ככל שיתווסף מידע ועיבוד השאלות ישתפר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
  • עוד באותו נושא:
  • wolfram alpha

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully