וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השאיפות של פייסבוק

דידי חנוך

21.5.2009 / 14:03

הרשת החברתית שהתחילה את דרכה כגן סגור לגמרי עושה עוד ועוד צעדים לפתיחתו. האם כל הרשת תהיה פייסבוק?

לאחרונה הגענו בישראל למצב הדומה למה שניתן היה לראות בארצות הברית בשנה האחרונה: כולם כותבים על טוויטר, בעוד פייסבוק מעט מוזנחת, מעט נשכחת, וכל העת צוברת עוד ועוד ועוד משתמשים. במלים אחרות, עושה עוד ועוד צעדים בדרך להשתלטות על העולם.

פייסבוק היא אחת החברות השאפתניות ביותר בעולם כיום. לא באינטרנט, בעולם. המטרה שלה היא להפוך לשכבה החברתית של הרשת, ולפריזמה בה ניתן לראות את הרשת כולה. מארק צוקרברג הגדיר את האתר כ"מקום לתקשורת ושיתוף". זאת לשון המעטה של השנה. כי מה שצוקרברג רוצה הוא להפוך את המוצר שלו לציר של כל התקשורת. כל השיתוף.

האבולוציה של פייסבוק בדרך למטרה הזאת מרשימה מאד. האתר החל כרשת חברתית לסטודנטים של אוניברסיטת הארוורד, הפך לרשת חברתית לסטודנטים בכלל, ומשם הפך לרשת חברתית לכולם. לאחר מכן, הפכה פייסבוק לרשת החברתית הראשונה שמשמשת פלטפורמה ליישומים. והיא הרחיבה את הפלטפורמה הזאת גם לרשתות אחרות כגון Bebo. בשלב הבא השיקה את פייסבוק קונקט, שמאפשר לגולשים להגיב באתרים וליצור בהם גרף חברתי כשהם משתמשים בזהות שלהם מפייסבוק.

גם גוגל השיקה שירות מתחרה לפייסבוק קונקט, שזכה להצלחה פחותה יותר משתי סיבות: קל יותר להתקין את פייסבוק קונקט באתר, והרבה יותר אנשים מחוברים לחשבון שלהם בפייסבוק בכל רגע נתון מאשר לחשבון שלהם בגוגל.

לאחרונה, פתחה פייסבוק את הקרביים שלה בפני מפתחים יותר מאי פעם בעבר. כיום, יכולים מפתחים ליצור יישומים ושירותים בהם יכולים משתמשים לגשת לכל תכני פייסבוק של החברים שלהם. הכל פרט לתגובות, למעשה.

הצעדים החדשים

בשבוע האחרון הניחה פייסבוק עוד יסודות לבניין החברתי המסיבי שהיא בונה לרשת. הצעד הראשון היה יישום של טכנולוגיית OpenID. מדובר בפרוטוקול שמאפשר למשתמשים להתחבר לאתרים מבלי לתת להם את הפרטים המזהים. במקום זאת, נותנים המשתמשים את שם המשתמש והססמא שלהם באתר אחר, כמו גוגל, יאהו!, מייספייס ועוד, או באמצעות שירותי OpenID אחרים. למשתמשים קיימים, מאפשר האתר לחבר בין הזהויות הדיגיטליות שלהם. כך, אם הם חיברו לחשבון הפייסבוק שלהם את החשבון ביאהו! והם פותחים חלון פייסבוק בעודם נמצאים במייל שלהם ביאהו!, הם יהיו מחוברים אוטומטית לפייסבוק מכיוון שתהליך הזיהוי שלהם התבצע כבר ביאהו!

מייספייס, גוגל, ואהו! והאחרים תומכים ב-OpenID באופן חד צדדי: משתמש יכול להשתמש בזהות המקוונת שלו באחד מהם על מנת להירשם לאתרים. אבל לא בכיוון ההפוך: לא ניתן להיכנס לגוגל באמצעות שם משתמש ביאהו! או מייספייס. פייסבוק הוא האתר הגדול הראשון שמיישם את OpenID באופן מלא.

הצעד השני מהשבוע האחרון היה יצירת ספריית יישומים חדשה, שכוללת תוכנות שזכו לאישור האתר. כבר כיום, מצליחות חברות שבנו יישומים לפייסבוק לרווחים עצומים. מדובר בתעשייה של מאות מיליונים. עם מתן חותם האישור של האתר, אלו שזכו לו עשויים להפוך לגדולים עוד יותר. פייסבוק הופכת, מעשית, לפלטפורמה הגדולה ביותר ליישומי רשת.

בשמל

אז מה שיש לנו כאן? אתר דרכו ניתן לגשת לאינספור אתרים אחרים, בין אם בקישור או באמצעות יישום. אתר שהזהות שלו עובדת גם באינספור בלוגים. אתר שניתן לגשת אל התכנים שלו במגוון רחב - וגדל - של אמצעים, ואתר שלא צריך אפילו לשים בו שם משתמש וסיסמה כדי להיכנס. והכל בנוי על הגרף החברתי. על הרשת הסבוכה של מערכות יחסים בין המשתמשים, שהיא עמוד השדרה של האתר ושל מרבית היישומים בו והיישומים שמאפשרים גישה אליו.

פייסבוק מתקדמת לקראת הגשמת המטרות שלה בגישה של פתיחות זהירה. צעד אחר צעד. כמו רוטב בשמל אליו מוסיפים חלב ומערבבים, מוסיפים עוד חלב ומערבבים. פייסבוק מוסיפה עוד ועוד פתיחות, ובדרך זו צומחת והופכת להיות הבסיס לתבשיל ששמו הרשת. לפחות, זאת השאיפה. גוגל, כאמור, מכוונת לאותה המטרה בדיוק ועוד לא אמרה את המילה האחרונה שלה בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully