וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיראטים מרימים דגל

דידי חנוך

8.6.2009 / 11:34

מפלגת הפיראטים השוודית היא הראשונה שזוכה למושבים בפרלמנט האירופי. איך זה קרה? דיעה

אתמול בלילה נפל דבר בשוודיה. מפלגת הפיראטים, שחרטה על דגלה את הצורך ברפורמה מהותית בחוקי זכויות יוצרים, זכתה למעל 7 אחוז מקולות המצביעים השוודים בהצבעה לפרלמנט האירופי. המפלגה תכניס שני נציגים לפרלמנט.

איך קורה שמפלגה קיקיונית עם אג'נדה צרה כל כך מצליחה לזכות באחוז מצביעים שהיה הופך אותה למפלגה חזקה מאד במדינה כמו ישראל? את הסיבה ניתן לאתר במשפט הראווה של מפרץ הפיראטים, אתר הביטורנט המצליח בעולם.

לאחר הרשעת מפעילי האתר - הרשעה שצפויה להיות מבוטלת לאחר שנמצאו קשרים בין השופט לבין ארגוני זכויות היוצרים - גדל מספר החברים הרשומים במפלגת הפיראטים במדינה פי שלוש. הצעד שאמור היה לחסל את איום שיתוף הקבצים במדינה על התעשייה השיג את התוצאה ההפוכה: מפרץ הפיראטים עדיין ברשת, ו"תנועת הפיראטים" הפך למושג הרבה פחות קומי ממה שהיה בעבר.

משפטי ראווה נוטים להשיג תוצאות הפוכות מהמתוכנן, במיוחד כשיש חשד ברור לשחיתות ו/או הטיה. אם ניקח דוגמה קיצונית בהרבה מזו של הפירטים, אפשר להיזכר בנסיון חטיפת המטוס בברית המועצות דאז ב-1970. אז, סברו הרוסים שאם יאפשרו לציונים לנסות לחטוף מטוס, וישפטו אותם במשפט ציבורי ומתוקשר, הרי שיוכלו לדכא את התנועה הציונית.

המחשבה הזאת התגלתה כטעות חמורה. המשפט גרם ללחץ בינלאומי לאפשר לציונים לצאת את ברית המועצות, ורק חיזק את התנועה הציונית במדינה. כמי שדודו היה אחד הנאשמים במשפט ההוא והוריו עלו לישראל בעקבות הלחץ הבינלאומי שאחריו, אני יכול להעיד שניצחון המדינה במשפט התגלה כניצחון פירוס.

האם משפט הפיראטים יתגלה כניצחון שסופו הפסד באותה המידה? קשה לדעת. הפיראטים הגיעו לפרלמנט על גל של התלהבות וכחלק מבחירות בהן גורמי שוליים הצליחו מעל למשוער. ועכשיו נראה האם מדובר בתחילתה של תנועה אירופית שתגרום לשינוי כלשהו או בתופעה חד פעמית. המפלגה הפיראטית בגרמניה הצליחה לגרוף אחוז אחד מהקולות במדינה. אם המפלגה השבדית תמשיך להתחזק, והגרמנית תהפוך לגורם משמעותי מספיק כדי להגיע גם היא לפרלמנט בעתיד, הרי שצפוי עתיד מעניין מאד לבעלי זכויות יוצרים ביבשת האירופית.

  • עוד באותו נושא:
  • פירטיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully