וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלטרנטיב.נט

אילנה ניז'ניק

16.6.2009 / 13:42

אילנה ניז'ניק מספרת על קהילות השוליים של האינטרנט הישראלית, ומתחילה בתרבות האלטרנטיבית. חלק ראשון בסדרה

רשת האינטרנט היא אולי המדיום היחיד שמספק למשתמש את מרב הטכנולוגיות הדרושות לתקשורת בין-אישית אמתית , תוך שמירה על אנונימיות ושליטה כמעט מוחלטת במידע שמועבר. המשתמש יכול לבחור להראות את פניו על ידי פרסום תמונה או לדבוק לשיחה טקסטואלית בהתאם לרצונו ובחירתו, וכמו כן מסוגל לתקשר עם מספר אנשים בעת ובעונה אחת אם במסרים מידיים או בתקשורת לא-מידית כגון פורומים ואתרי הכרויות. להבדיל מטלפון, למשל, אין דבר לא מנומס בשיחה במקביל עם מספר אנשים במסרים מיידים כל עוד זמן התגובה שלכם סביר. כך, אנשים המשתתפים בפורומים לא אחת מעורבים ביותר משיחה אחת במקביל.

יש שיגידו שהאנונימיות באינטרנט היא חסרון משום שהיא גוררת התנהגות לא הולמת ואף פוגענית, כמו גם הפצה של תכנים שאינם חוקיים. לדעתה של כתבת זו היתרונות שהאנונימיות מספקת עולים בגדול על החסרונות. לעתים עצם האפשרות להיות מישהו אחר, מאפשרת לנו להיות אנו עצמנו דווקא מנוחות כיסא המחשב.

עבור אנשים מסוימים מדובר בלא פחות מגלגל הצלה, במיוחד כאשר אינם מקבלים את התמיכה הדרושה מהסביבה. אם מדובר באנשים בעלי העדפה מינית שקשה להם להתמודד עמה או סתם ביישנים שאוהבים מוזיקה שונה, האינטרנט פתח עבורם שער לעולם ומלואו של אנשים שבמקרים רבים חולקים עמם את אותה ההעדפה או סגנון חיים.

על פני השבועות הבאים, אסקור בפניכם חלק מאותם אתרים ואותן קהילות אונליין שרובכם לא הכרתם מעולם וכנראה לא הייתם מכירים אחרת – הצד האלטרנטיבי ואם תרצו האפל קמעה של האינטרנט הישראלי.

אלטרנטיב זה המיינסטרים החדש?

"תרבות האלטרנטיב (תרבות שוליים בעברית – א.נ.) מתחילה בעצם בעייפות מהמקובל והמיינסטרים, מצורך של אחוז מסוים באוכלוסיה להיות דמויות פחות משעממות ושבלוניות" ולהשתמש ברצון הזה להביע את עצמם בצורה שונה,” מסביר עידן אוס, עורך אתר "הסצנה" על מהי תרבות האלטרנטיב.

סגנון החיים האלטרנטיבי מתבטא בשלל תחומי החיים, החל מעולם המוזיקה האלטרנטיבית, אופנה ייחודית ואומנות השונים ממה שמקובל או מוגדר "מיינסטרים". אוס מספר כי להקמת אתר "סצנה" היו מספר מטרות. הוא צפה שהאתר יהווה לא רק מקום מפגש וחלופת מידע לחברים קיימים בקהילת האלטרנטיב הישראלית, אלא גם יעזור לחשוף מעט את התרבות האלטרנטיבית לציבור הרחב תוך מתן נקודת מבט מתוך הסצנה של אלו החיים יום-יום את האלטרנטיבי.

"האינטרנט עוזר לחשוף אנשים לתרבות אלטרנטיב באתרים בארץ ובעולם, אבל לא פעם קיבלנו באתר תגובות והודעות פוגעות או מעליבות עד כדי אלימות מילולית,” מספר אוס. "לפני האינטרנט הקהילות היו מקומיות ומבודדות למדי. לדעתי, כיום האינטרנט גורם דווקא לזלזול בתרבות האלטרנטיב ובעצם מזיק לה יותר מאשר מועיל, בגלל דיסאינפורמציה שקיימת באתרים רבים הגוררת צעירים לנסות לחקות אורח חיים אלטרנטיבי מבלי להבין אותו בכלל.”

אתר הסצינה אינו מהוותיקים בארץ והוקם רק השנה, דבר שמראה שקיים עוד ביקוש לאתרי קהילה מונעי תוכן גם בנישות בהן כבר פועלים אתרים ותיקים כגון "אלטרנטיבה" הוותיק שקיים עוד מ-2002 ומתמקד בסצנת הבילויים של הקהילה בישראל כמו מועדונים, מסיבות והופעות של להקות מקומיות ובינלאומיות.

הרשת העולמית היוותה ומהווה מקום מפגש ומפלט לקבוצות שוליים של החברה בעולם ובישראל. מצד אחד, היא מספקת מענה לאותן קבוצות אבל בנוסף גם חושפת אותן שוב לפגיעה מצד סוג שונה של בריונים מאלו האורבים לאלו מאיתנו השונים מהנורמה, בעולם האמתי. בעולם של גישה מידית ומהירה למידע קל לעתים לחשוב שהצטרפות לאתר של קהילת שוליים הופכת אותך לחלק מהתרבות, אף לא כך הדבר.

בחלק הבא של סקירת העולם האפל של האינטרנט הישראלי, נשמע מה מכאיב לקהילת ה-BDSM (סאדו-מאזוכיזם בשפת העם) בישראל, ואיך אתרי הקהילה ההומו-לסבית מספקים לצעירים המתלבטים במיניותם ארון וירטואלי לצאת ממנו, טרם ינסו זאת בעולם האמיתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully