וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדקנו את Microsoft Security Essentials

דידי חנוך

23.6.2009 / 17:54

תוכנת השבוע שלנו היא Microsoft Security Essentials, האנטי וירוס החינמי של מיקרוסופט. קבלו סקירה ומדריך

נתחיל באקסיומה: אם אתם רוכשים אנטי וירוס בכסף, הרי שבזבזתם את כספכם. כבר שנים ש-Avast, AVG ו-Anti Vir מספקים פתרון שקול מבחינת אבטחה לזה של מקאפי וסימנטק, מבלי לגזול משאבי מחשב דומים ובחינם. הנסיון האחרון של מיקרוסופט בתחום האנטי וירוס, OneCare, הציג מתחרה לפרדיגמה הישנה, של סימנטק ומקאפי, וכשל. כעת, מנסה החברה להתמודד עם המתחרות החינמיות תוך פניה לקהל שרוצה פתרון פשוט עם הצגת Microsoft Security Essentials, אנטי וירוס חינמי שפותח במרכז המחקר והפיתוח של החברה בישראל.

MSE מוצגת כפתרון אבטחה למחשבים בעלי משאבים מוגבלים - מחשבים ישנים ונטבוקים - ולמשתמשים שרוצים פתרון אבטחה שאפשר להתקין ולשכוח ממנו, בלי להתעסק יותר מדי עם הגדרות, ובלי לענות על שאלות רבות מדי. בדקנו את התוכנה על שני מחשבים שונים, ויש לנו מסקנות.

התקנה

ההתקנה של MSE פשוטה להפליא. מדובר בקובץ של 4 עד 7 מגה, בהתאם למערכת ההפעלה, שמותקן במהירות רבה. ההתקנה כוללת אימות חוקיות החלונות, צעד מובן לאור העובדה שמדובר בפתרון חינמי. כרגע - עד שהתוכנה תיפרץ עוד שלושה ימים בערך - יכולה מיקרוסופט להציג את MSE כיתרון לרוכשי עותק חוקי של חלונות. אימות החוקיות מהיר מאד, ולא מאיים לבעלי מערכת הפעלה חוקית.

לאחר ההתקנה, מתעדכנת התוכנה. במחשב אחד בו בדקנו אותה, תהליך העדכון נמשך דקות ארוכות. אך במחשב השני, מספר שעות לאחר מכן, היה העדכון מהיר ויעיל. תוך פחות מחמש דקות, היה במחשב אנטי וירוס עובד. תהליך ההתקנה של MSE היה קצר יותר מתהליך ההסרה של Avast, אותו הסרנו על מנת למנוע התנגשויות בעייתיות מהסוג הצפוי כשמריצים שתי תוכנות אבטחה שונות במקביל.

תהליך ההתקנה לא מציג כמעט שאלות או אופציות. יש לאשר שינוי הגדרות אבטחה של המערכת - שינוי שמתבטא בהורדת עדכונים אוטומטיים, דבר שצריך להיות פעיל בכל מחשב חלונות כיום לטעמנו. עם זאת, היה עדיף לו השינוי היה מוסבר באופן נהיר יותר.

סריקה

MSE מציעה שלושה סוגי סריקה: מהירה, מלאה ומותאמת אישית. הסריקה המהירה היתה נאמנה לשמה. היא ארכה מספר דקות. הסריקה המלאה, לעומתה, ארכה מעל ארבע שעות. במהלך הסריקה המהירה כמעט ולא הורגשה האטה בפעילות המחשב. במחשב חלש, תורגש האטה, אבל לא מהסוג המשתק שנפוץ בסורקים רבים. הסריקה המלאה, לעומתה, כן הורגשה גם במחשב חזק יחסית. כדי אולי לתת למחשב לסרוק וללכת לישון.

ניתן בנוסף להגדיר סריקה של ספרייה או כונן, והתוכנה משולבת בסייר החלונות כך שניתן בהקלקה ימנית לסרוק כל קובץ. אלא הם, כמובן, מאפיינים סטנדרטיים של תוכנות אבטחה כיום. אבל יש לציין את מהירות התגובה של MSE.

בצד החיובי פחות, לפחות בעבור משתמשים מתקדמים, יש לציין לרעה את היעדרו הכמעט המוחלט של חיווי במהלך הסריקה. בין אם התוכנה מצאה עשרים וירוסים במחשב שלכם, ובין אם לא מצאה דבר, אתם לא תדעו מזה עד סוף הסריקה. בסריקה אחת, בה נמצאו תוכנות שסכנתן מפוקפקת, לא היה חיווי כלשהו. בסריקה במחשב השני, התקבלה ההודעה המעורפלת להפליא "תוצאות הסריקה המוקדמות מראות שתוכנה מסוכנת או לא רצויה פוטנציאלית עשויה להתקיים במערכת שלך. ניתן לראות את הפריטים שאותרו בתום הסריקה". אני לא רוצה את שמות הוירוסים עכשיו, בהכרח, ויכול להבין למה התוכנה לא עוצרת עם כל דבר שהיא מוצאת - במיוחד מכיוון שהיא פונה למשתמשים לא מתקדמים - אבל לפחות דברו במספרים.

בעיה פרטית

את אחת הסוגיות המטרידות ביותר ב-MSE ניתן למצוא בטאב ההגדרות. שם, תחת הסעיף "Microsoft Spynet", מסתתרת בחירה בין חברות בסיסית וחברות מתקדמת במיקרוסופט ספיינט, קהילה מקוונת שמשמשת את מיקרוסופט כ-Crowdsourcing: התוכנה שולחת פרטים בנוגע לתוכנות שהיא מוצאת, כאשר מידת הפרטנות של המידע נקבעת על פי התוכנית. מה שחסר כאן, כמובן, הוא האפשרות לא להיות חבר בספיינט כלל. מעבר לכך שאנחנו לא רוצים להיות חברים במשהו שנשמע כמו שילוב בין סקיינט לסוכנות ביון, יש כאן סכנה מהותית לפרטיות. בשתי החלופות נאמר שיש סיכוי שמידע מזהה אישית יישלח "באופן לא מכוון", אבל שמיקרוסופט לא תשתמש במידע כדי לזהות או ליצור קשר עם המשתמשים.

זה לא שאנחנו לא סומכים על מיקרוסופט בכל הנוגע לפרטיות, זה רק ש... נו... אנחנו לא סומכים על מיקרוסופט בכל הנוגע לפרטיות. ומעבר לכך, אנחנו רוצים את האפשרות לא להיות חברים בקהילה. למעשה, היינו רוצים שזאת תהיה ברירת המחדל. במקום זאת, האפשרות לא קיימת כלל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מבחן התוצאה

בשני מחשבים בהם הותקנו עד כה תוכנות אבטחה אחרות, מצאה MSE בעיות פוטנציאליות. במחשב האחד, מדובר בתוכנה לגיטימית למחצה שהורדה למחשב למטרות בדיקה בעבר. במחשב השני, לעומת זאת, נמצאו שני וירוסים טרויאניים בקרב הקבצים הישנים שנמצאים בו מספיק זמן כדי שייבדקו על ידי שתיים או שלוש תוכנות אנטי וירוס שונות. בשני המקרים, הוירוסים היו בקבצי התקנה של תוכנות שלא הותקנו מעולם. אין לדעת - ואין לנו כוונה לבדוק - איך היו מגיבות התוכנות האחרות לו היינו מנסים להתקין את הקבצים, אבל MSE גילתה אותם במצבם הרדום. וזה בהחלט עומד לזכותה.

מה לא עומד לזכותה? העובדה שהיא מודיעה קודם כל שנמצאו קבצים בעייתיים ומציעה לטפל בהם, מבלי לומר אילו קבצים אלה. בקשה ראשונה לפרטים מביאה מסך עם פרטי הוירוסים אך ללא פרטי הקבצים ומיקומיהם. רק בקשה נוספת לפרטים מביאה את המידע הרצוי. MSE היא תוכנה יעילה, אבל היא תוכנה שהשקיפות ממנה והלאה.

בנוסף, יש לציין לגנות את היעדר האפשרות - שהיא ברירת המחדל עם ההתקנה ב-Avast - לבצע סריקה בעת הפעלת המחשב. וירוסים פעילים יכולים לנקוט בצעדים על מנת להסתיר את עצמם, וסריקה בעת הפעלת המערכת - לפני שהם מתחילים לפעול - היא הפתרון היעיל ביותר בעבורם.

שורה תחתונה: כנראה לא בשבילכם, אבל אולי להורים

מבלי להיכנס להכללות, אנחנו עומדים להניח שאם אתם קוראים את הטקסט הזה בוואלה! TECH, סביר להניח ש-MSE לא נועדה לכם ולא תתאים לכם. היא פולשנית מדי, מאיימת על הפרטיות, לא מספקת מספיק מידע. זאת לא תוכנה למשתמשים מתקדמים.

אבל קלות ההתקנה שלה והעובדה שהיא דורשת אפס אחזקה אומרת שהיא עשויה בהחלט להתאים לקרובים או חברים שהמיומנות שלהם במחשבים נופלת מזו שלכם. אלה האנשים שחשוב שהעדכונים האוטומטיים יעבדו אצלם, ואלה האנשים שחשוב שתהיה להם תוכנת אנטי וירוס שלא תציק להם יותר מדי. כשתבואו אליהם להתקין להם אנטי וירוס, MSE יכולה בהחלט להיות זה שתתקינו אצלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully