וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר המתווה להכנסת מפעיל סלולרי וירטואלי

צבי זרחיה

28.6.2009 / 13:53

ועדת הכלכלה אישרה סעיפים בחוק ההסדרים המאפשרים להעניק רישיונות למפעיל וירטואלי בסלולר כבר ב-1 באוקטובר

התחרות בענף הסלולר יוצאת לדרך: ועדת הכלכלה אישרה בצהריים סעיפים בחוק ההסדרים במשק המאפשרים לשר התקשורת להתקין את התנאים למתן הרישיונות למפעיל וירוטאלי בסלולר עד ה-1 באוקטובר 2009.

עוד מוצע ששר התקשורת יוכל לקבוע את המחיר שישלם המפעיל הווירטואלי לחברות הסלולר בתמורה לשימוש בתשתית במידה שחלפה חצי שנה מיום שפנה המפעיל הוירטואלי לחברת הסלולר והצדדים לא הגיעו להסכמה. מליאת הכנסת תאשר בעוד שבועיים את הצעת חוק ההסדרים בקריאה השנייה והשלישית.

מ"מ מנכ"ל משרד התקשורת חיים גירון, אמר שהמחיר הממוצע של שיחות בסלולר עלה ב-2.6% ברבע האחרון של שנת 2008 בעוד שברוב מדינות העולם המחירים ירדו. שיעור הרווחיות של החברות הסלולריות בישראל גבוה מהמקובל בבריטניה, הולנד, דנמרק, וצרפת. היקף המעבר בישראל מחברת סלולר אחת לשנייה הינו נמוך.

גירון הוסיף כי "יש ספקות לא מעטים ביחס להיקף התחרות בענף הסלולר במגזר הפרטי. בעוד שבמגזר העיסקי ישנה תחרות חזקה וגופים גדולים כמו הבנקים, והתעשיה האווירית נהנים ממחירים נמוכים אזי למשקי הבית לעסקים הקטנים אין את אותו כוח מיקוח".

הוא ציין ש"גופים עסקיים גדולים משיגים מחיר של 7 אגורות לדקה וחברות הסלולר לא מפסידות כסף מהתעריף הזה. לעומתו, המגזר הפרטי משלם לעיתים פי 3. קיים פער אדיר בין העלות של יצירת השיחה לבין המחיר שבו השיחה נמכרת למגזר הפרטי. הפער הזה מאפשר לשחקנים אחרים להכנס ולהוזיל מחירים".

גירון גילה כי "יש פניות של גופים מרכזיים חלקם שחקנים משמעותיים בענף התקשורת המבקשים להציע שירותים סלולרים וירטואלים".

האם המהלך יוביא להורדת מחירים?

ד"ר אסף כהן ממשרד התקשורת אמר כי סך ההוצאות הסלולר הממוצע לבית אב בישראל מגיעה ל-3,800 שקל בשנה. ההכנסה חודשית ממוצעת של חברות סלולר ממנוי הינה 150 שקל והיא גבוהה בהשוואה לרוב המדינות. המנוי הישראלי מדבר הרבה בסלולר בממוצע 360 דקות לחודש.

החמישון הראשון צורך שירותי סלולר בהיקף של כ-2,500 שקל לשנה, והשני כ-3,500 שקל. החמישון החמישי- צורך 4,000 שקל. החל מהחמישון השלישי ההוצאה השנתית למשק הבית לא עולה.

יורם מוקדי, סמנכ"ל HOT, אמר כי חברתו מעוניינת להציע שירותי סלולר וירטואלים למנויים.

מוקדי הסביר כי "אם התשלום לחברות הסלולר בגין השימוש בתשתיתן יהיה גבוה לא נוכל להתחרות בהן. קשה להתמודד בשוק התקשורת בלא מתן שירותי סלולר. פריסת רשתות סלולר רגילות (ולא וירטואליות) היא בעלת השלכות כספיות גדולה ולא בטוח אם נוכל לעמוד בה".

יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), אמר שיתמוך במהלך כיוון שהתחרות בשוק הסלולר תיטיב עם הצרכן. "מאז אמצע שנות ה-90', כשהחלה התחרות בשוק הסלולרי - הצרכן הרוויח. עם זאת יש מקום להמשך התחרות ולשיפור השירות".

יעקב זכאי מחברת פרטנר הביע חשש שהמו"מ עם המפעילים הווירטואלים יגיע בסופו של דבר לכפייה, כלומר לקביעת התעריף שיגבו החברות הסלולריות מהמפעיל הווירטואלי בתמורה לשימוש בתשתיתן.

ניר יוגב מחברת סלקום אמר כי אינו יודע אם המחיר יירד כתוצאה מהכנסת המפעיל הווירטואלי. "בהרבה מקומות בעולם המחיר לא ירד אלא אף עלה. בהולנד, שבה פועל מפעיל וירטואלי נהוגים המחירים הכי יקרים בעולם למעט שווייץ. בישראל מחירי הסלולר ירדו ב-5 השנים האחרונות למעלה מ-50% בשנים האחרונות. המחירים בשנת 2008 ירדו בשוק הסלולר הישראלי ב-8.2%".

חברי הכנסת של קדימה בוועדה הצביעו נגד סעיפי החוק וביקשו ממשרד התקשורת הסברים שהמהלך המוצע אכן יוביל להורדת מחירים בלא לפגוע בשירות. ח"כ אלי אפללו (קדימה) טען כי "כל פעם מבטיחים להוריד את המחיר וזה לא קורה. תציגו לנו אפשרות כיצד תהיה ירידה במחיר. לא שוכנעתי. שהמחיר יירד. הכוונה אולי טובה אבל קיים חשש שהתוצאה אולי לא תהיה טובה". ח"כ ישראל חסון (קדימה) אמר כי יש לו ספקות אם המהלך יוביל לתוצאה של הורדת המחיר. ח"כ נחמן שי (קדימה) אמר שיש להבטיח שהמחיר לצרכן יירד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully