וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנת השבוע: Firefox 3.5

דידי חנוך

30.6.2009 / 17:49

עולם הדפדפנים הולך והופך צפוף יותר ויותר. האם פיירפוקס הוא עדיין הטוב ביותר? בדקנו את הגרסה החדשה

לפני שנה, היה ברור שפיירפוקס הוא הדפדפן הטוב ביותר בעולם. אקספלורר 7 היה טוב יותר מ-6, אבל עדיין לא קרוב לשועל. ספארי היה כמעט בלתי שמיש, כרום עוד לא הומצא, ומקסתון אוונט ואופרה משכו מיעוט קטן של חובבים נלהבים ותו לא.

אבל בשנה האחרונה נהיה צפוף. פיירפוקס 3 הפך איטי יותר ויותר, בעוד כרום וספארי מתגלים כמהירים להפליא. ואקספלורר 8 היה שיפור משמעותי לעומת קודמיו. לפני מספר חודשים, הפך כרום לדפדפן ברירת המחדל של כותב שורות אלה בכל המחשבים. כעת משחררת מוזילה את פיירפוקס 3.5, ואנו בדקנו את גרסאות הניסוי שלו בשבועות האחרונים. איך הוא לעומת המתחרים, והאם הוא מחזיר את כתר הדפדפנים לשועל?

מהירות

היתרון הברור שהיה לכרום ולספארי (ואופרה, אם כבר מדברים) על פיירפוקס 3.0 היה המהירות. שועל האש היה אטי יותר בכל הפרמטרים המעשיים החשובים. הוא עלה לאט יותר, טען דפים לאט יותר, הוא העלה יישומים לאט יותר, ואולי החשוב מכל: הוא פתח טאבים לאט יותר. זה נראה כמעט קטנוני, כי מדובר הרי בזמן קצר מאד. אבל חמש השניות שלוקח לדפדפן כמו פיירפוקס 3.0 או אינטרנט אקספלורר 8 לפתוח טאב חדש הוא הזמן הארוך ביותר בחייו של גולש. חלק מהעניין בטאבים, לעומת חלונות, הוא הרי שהם עולים מהר יותר.

בפיירפוקס 3.5, היתרון הזה נמחק כמעט לגמרי. כרום וספארי עדיין מהירים יותר, אבל בחלקיקי שניה. החסרון הנוראי פשוט כבר לא קיים. פיירפוקס 3.5 הוא דפדפן מהיר. והאמת? לא היינו בטוחים שזה יקרה. החשש הגדול בנוגע לפיירפוקס היה שככל שיתווספו לו תכונות, כך הוא יהפוך לאטי יותר. זה היה אחד הגורמים המשמעותיים שהרגו בזמנו את נטסקייפ, מה שמכונה Feature Creep. כי למפתחים מפתה מאד להוסיף עוד תכונה ועוד יכולת. אבל, כאמור, בגרסה 3.5 נראה שמוזילה התבוננו מעבר לקצה הצוק ששמו "יותר מדי תכונות, פחות מדי מהירות", והחליטו לצעוד אחורה.

את המהירות הרבה יותר חווינו במספר מחשבים שונים. היא מורגשת יותר במחשבים חזקים, אבל בהחלט קיימת גם בחלשים יותר. יש לציין שבנטבוקים, הפער בין כרום לפיירפוקס משמעותי יותר. לבעלי מחשבים חלשים באמת עדיין מומלץ לעבור לדפדפן של גוגל. אבל לכל השאר, המהירות הופכת - לעת עתה - לגורם זניח.

טכנולוגיה

פיירפוקס 3.5 מצטרף לגרסאות הנוכחיות של כרום וספארי בתמיכה ב-HTML 5, הסטנדרט הבא של בניית אתרים. לא נתעמק כאן ביתרונות הטכניים של HTML5, אבל כן שווה להתעכב על שתי המשמעויות העיקריות של הסטנדרט: הוא מאפשר בניית יישומים ווביים חזקים יותר, שמספקים חוויה שדומה יותר משמעותית לזו של יישומי דסקטופ. והוא מאפשר שילוב טוב ונוח יותר של מולטימדיה - וידאו, מוזיקה ואנימציה - באתרים. התמיכה של דפדפני הנישה בסטנדרט החדש היתה חיובית ומועילה, אבל פיירפוקס הוא הדפדפן הראשון עם נתח שוק משמעותי - 22.5 אחוז, לפי הנתונים הנוכחיים של Net Applications - שתומך בו. זה אומר שעכשיו יתחילו להיבנות אתרים שתומכים בו. למעשה, אתמול דיווחנו על אתר כזה בדיוק: VideoBay, אתר המדיה המוזרמת של מפרץ הפירטים.

טכנולוגיה חשובה נוספת בה תומך הדפדפן היא גלישה מבוססת מיקום. מדובר באבולוציה של זיהוי גיאוגרפי על פי כתובת IP, שמאפשרת לגולשים לאשר לאתרים לדעת היכן הם נמצאים, ולהשתמש במידע. החשיבות של הדרך בה מיושמת הטכנולוגיה הזאת בפיירפוקס כפולה: המידע שנשלח לאתרים עשיר יותר ומדויק יותר מבעבר מחד, והגולשים צריכים לאשר את מתן מידע המיקום מאידך. כמו HTML5, גם כאן מדובר בטכנולוגיה שנתחיל לראות יישומים משמעותיים שלה בחודשים הקרובים.

התוספת שתופסת

יותר מכל גורם אחר, התוספים הם מה שהפך את פיירפוקס לשחקן חשוב בעולם הדפדפנים. כמו היישומים של האייפון, גם כאן מדובר היה בשינוי פרדיגמה. וכמו במקרה של האייפון, גם כאן היו מי שעשו את זה קודם, אבל פחות טוב. מערכת התוספים של פיירפוקס היתה ונותרה הטובה ביותר, העשירה ביותר וזאת שתורמת יותר לחוויית השימוש בתוכנה. בין אם מדובר בתוסף שנועד לשפר או לתקן אתר מסוים, ובין אם בתוסף שמוסיף תמיכה בטכנולוגיה או שירות, התוספים של פיירפוקס הם מה ששמים אותה מדרגה מעל כרום וספארי.

לאחרונה השיקו במוזילה "חבילות" של תוספים, שנועדו לסייע לגולשים למצוא תוספים המתאימים לצרכיהם בקלות רבה יותר. זהו צעד נוסף שנועד להפוך את פיירפוקס לנגיש יותר לקהל המיינסטרימי שפונה לדפדפן יותר ויותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

עניין פרטי

כל הדפדפנים מהדור הנוכחי כוללים כבר את "מצב הפרטיות", שכל זכר לגלישה שהתבצעה בו נמחק כשסוגרים את החלון. אבל פיירפוקס הלכו צעד נוסף קדימה ואפשרו גם להתחרט. בעמוד ההיסטוריה אפשר להקליק על שם של אתר ולומר לפיירפוקס "לשכוח" אותו. בנוסף, אפשר למחוק את הגלישה מהשעות האחרונות.

שוב הטוב ביותר

למקרה שזה לא ברור, הרשו לנו לחזור על המסקנה של הסקירה: עם גרסה 3.5, פיירפוקס שוב חובש את כתר הדפדפנים. זהו הדפדפן הטוב ביותר בו תוכלו לגלוש כרגע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully