וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם פייסבוק ניצחה?

דידי חנוך

2.7.2009 / 11:36

האם הרשת החברתית הגדולה בעולם ניצחה במלחמה על האינטרנט לפני שמתחרותיה הספיקו לרוקן את המחסנית הראשונה? דידי חנוך תוהה

כתבתי כבר בעבר שמתנהלת כיום מלחמה על האינטרנט. לא על החיפוש, ולא על הפרסום, כי אם על השלב הבא - הנוכחי - של האינטרנט: השכבה החברתית. שתי המתחרות הגדולות הן גוגל ופייסבוק, כמובן. אבל הן לא לבד. לטוויטר מספר משתמשים פחות בהרבה משל פייסבוק, אבל רמת הפעילות שלהם גבוהה מאד, והיא מבוססת בחלק ניכר על קישורים. ומיקרוסופט מנהלת קרב מאסף גם בחזית הזאת, לצד אתרים כמו פרינדפיד, דיג, מייספייס, יאהו! ואחרים.

המטרה פשוטה מאד: לספק את הזהות בה אנשים מתנהלים ברשת. להיות העוגן ממנו מתנהלות הפעילויות של אנשים ברשת. ובחזית הזאת, יש לפייסבוק יתרון עצום כרגע ממספר סיבות, שחלקן היסטוריות (במונחים של הרשת), חלקן מהעבר הקרוב וחלקן קשורות לידיעה שהעלינו אמש על השינויים הקרבים בהגדרות הפרטיות של האתר.

היסטוריה ועבר קרוב

הסיבות ההיסטוריות ברורות: מספר המשתמשים הרב ביותר שבעבורם מדובר בפרופיל עיקרי. למיקרוסופט, יאהו! וגוגל יש משתמשים רבים יותר, אבל בעבור רובם האתרים האלה הם פונציונליים יותר. אנשים מחפשים בהם, מחזיקים בהם כתובת מייל, קוראים דרכם חדשות, מנהלים באמצעותם שיחות מסרים מיידיים. אבל לרוב הגולשים מספר חברים/אנשי קשר רב יותר בפייסבוק מאשר במסנג'ר או יאהו! או גוגל. וגולשים רגילים לחלוק פעילויות ברשת עם החברים שלהם בפייסבוק. לעומתו, פייסבוק קונקט הוא הצלחה גדולה. יותר ויותר אתרים מאפשרים להגיב ולהשתתף באמצעות זהות הפייסבוק של הגולשים. ויותר ויותר גולשים עושים באפשרות הזאת שימוש.

מעבר לכך, החשש בנוגע לפייסבוק תמיד היה שמדובר בתופעה חולפת. במשהו שהוא מגניב עכשיו וייעלם - או ייחלש משמעותית - כשהמגניבות תחלוף. אבל פייסבוק ביססה את עצמה בהצלחה כשירות שהופך לבסיסי בעבור המשתמשים שלו, ושעושה המון דברים שונים בעבור אנשים שונים. יש מי שמשתמש באתר כדי לעדכן, ויש מי שמשתמש בו כדי לענות על שאלונים, ויש מי שמשתמש בו כדי לשחק משחקים, ויש מי שמשתמש בו כדי לשמור על קשר עם חברים רחוקים. אבל ברוב המקרים, השירות רחב מספיק ומושרש מספיק כדי שיהיה קשה לעקור אותו מחייהם של המשתמשים.

בעבר הקרוב, ניתן להצביע על פתיחת זרם הנתונים של הרשת החברתית ליישומים חיצוניים, מה שאומר שמשתמשי טוויטר רבים מתרגלים לראות עדכוני פייסבוק לצד עדכוני הטוויטר שלהם - זאת בנוסף לרבים ששולחים אוטומטית את עדכוני הטוויטר שלהם לפייסבוק. בנוסף, אפשר להזכיר גם את האפשרות לתבוע את השם האמיתי שלכם בעבור כתובת הפרופיל.

פתוח

שני דברים עוצרים את פייסבוק מהפיכה לשכבה חברתית אוניברסלית. הראשון מובן מאליו: היא לא אוניברסלית. פייסבוק אמנם ענקית ועדיין צומחת בקצב מרשים, אבל רוב הגולשים בעולם עדיין לא משתמשים בה. אבל אם המומנטום שלה ימשיך, זה יקרה. וכדי להמשיך את המומנטום, ביצעה החברה את המהלך של השבוע שנועד לפתור את המעצור השני: עד כה, מי שלא היה חבר בפייסבוק, לא יכול היה לראות תכנים בפייסבוק.

עוד מספר שבועות, זה הולך להשתנות. לא לכולם, כמובן. מי שרוצה שהתכנים שלו יהיו פרטיים יזכה לכך. אבל ברגע שתכני פייסבוק הופכים לציבוריים, זה אומר שאם אני מעלה את התמונות שלי לפייסבוק אני לא צריך לחשוש שחברי שאינם מחוברים לרשת לא יוכלו לראות אותן. והגדרות הפרטיות אומרות שאם אני מעלה משהו שאני רוצה שרק חברי ייראו, הרי שאז אוכל לקבוע לאלבום הזה הגדרות פרטיות מצומצמות יותר. במילים אחרות: אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.

ובמילים אחרות נוספות: תוכן בפייסבוק יוכל מעכשיו להיות ויראלי גם מחוץ לפייסבוק. וזה אומר שכעת יכולה הרשת לרתום באופן אפקטיבי יותר את מנוע הצמיחה החזק ביותר בווב: אנשים.

אז, ניצחה?

הייתי שמח לו הייתי יכול לענות על השאלה שבכותרת. אבל האמת היא שמוקדם מכדי לדעת. גוגל עוד לא אמרה את המילה האחרונה, וגם המתחרות האחרות עדיין עובדות. ותמיד פתוחה דלת למתחרה אלמוני שישנה את כל התמונה. אבל אם פייסבוק תגשים את מטרותיה, יכול בהחלט להיות שנוכל להצביע על השבוע בתור הרגע בו זה קרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully