וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדפדפן כמערכת הפעלה

דידי חנוך

8.7.2009 / 10:27

הסיוט של מיקרוסופט עומד להתגשם בשנה הבאה, כשגוגל תשיק את מערכת ההפעלה שלה ותגשים את חזון "המחשוב בענן"

אחד הטרנדים החשובים ביותר של השנים האחרונות בעולם הטכנולוגיה הוא "מחשוב בענן". זהו הקונספט לפיו עיקר עבודת המחשוב - בין אם מדובר באחסון או בעיבוד - לא מתרחשת במחשב עצמו כי אם בשרתים שנמצאים אי שם ברשת. אחד התומכים הגדולים והחשובים ביותר של מחשוב בענן הוא ריי אוזי, ארכיטקט התוכנה הראשי של מיקרוסופט שביקר בארץ בשבוע שעבר.

עם ההודעה על כרום OS, מבהירה גוגל שהיא מתכוונת להגשים את החזון הזה בקנה מידה רחב כבר בשנה הבאה. כרום OS משתמשת בלינוקס כבסיס, אבל הממשק העיקרי של המשתמשים עם מערכת ההפעלה יהיה בדפדפן. בעבור גוגל, מדובר בהמשך טבעי של הפעילות שלה בשנים האחרונות, שמטרתה להעביר את המשתמשים למקום בו היא חזקה יותר ממיקרוסופט: הרשת.

אנדרואיד, מערכת ההפעלה של החברה לסמארטפונים, נועדה במידה רבה לשפר את היכולת של משתמשי טלפונים סלולריים לגלוש במכשיר שלהם אל השירותים הווביים של גוגל. כרום, הדפדפן של החברה, נועד להפוך את השימוש ביישומים ווביים כגון גוגל דוקס וג'ימייל למהיר ונוח יותר. גוגל Gears, התוסף של החברה לדפדפנים, נועד לאפשר שימוש במשאבי המחשב בישומי רשת ועבודה לא מקוונת גם בדפדפן. כל אלה היו צעדים בדרך למערכת ההפעלה עליה הכריזה החברה, שתהיה פלטפורמה ליישומי רשת באשר הם - אבל בעיקר אלה של גוגל.

הגשמת חלום, התגשמות סיוט

בשיחה בארוע הגראג' גיקס בשבוע שעבר, הבהיר ריי אוזי שהוא לא מאמין ב"דפדפן כמערכת הפעלה". לדבריו, תמיד יהיה צורך ביכולות שמספקת מערכת ההפעלה כבסיס עליו יושב הדפדפן. אבל אוזי מאמין בהחלט בהעברת הפעילות לדפדפן, וביצירת חוויית משתמש אחידה בכל המסכים: המחשב האישי, הסלולר, והטלויזיה.

ההכרזה של גוגל היא בדיוק הדבר עליו דיבר אוזי. כרום OS תכלול את כל המרכיבים הדרושים למערכת הפעלה. כל הדרייברים להפעלת החומרה, כל שכבות התוכנה הדרושות להרצת יישומים מתקדמים. זאת מערכת ההפעלה שמיקרוסופט היתה בונה כיום אלמלא היתה כבולה לבסיס הקוד של חלונות, ולצורך לא לשבור תאימות עם יישומים קיימים. זאת אולי מערכת ההפעלה שמיקרוסופט בונה בסוד תחת שם הקוד "מידורי". אבל גוגל מגיעה ליעד הזה קודם, ותוקעת בו דגל אדום, צהוב, ירוק וכחול - צבעי הלוגו של כרום.

וזה בדיוק הסיוט של מיקרוסופט: מתחרה חדשה, עם מותג חזק, שתספק מערכת הפעלה חינמית - חשוב לזכור את הצד הזה, כי כרום OS תהיה מערכת הפעלה בקוד פתוח - ושתענה על 90 אחוז מהצרכים של משתמשים במערכת הפעלה. כרום לא תוכל, ככל הנראה, להריץ משחקים בעלי גרפיקה חזקה או את פוטושופ, אלא אם יוגשם חזון ה"קונסולה בענן" של OnLive, עליו דיווחנו במרץ. בחזון של אונלייב, העיבוד הגרפי של משחקים מתבצע בשרתים, ומשחק יכול לרוץ בכל פלטפורמה - כולל מחשב חלש יחסית - כל עוד יש מספיק רוחב פס.

אבל גם אם החזון של אונלייב לא יתגשם, המחשב האישי גוסס כפלטפורמה רצינית למשחקים. רוב הגיימרים עברו לקונסולות, ורוב מי שמשחק במחשב האישי מסתפק במשחקים שיכולים לרוץ בדפדפן. ולפוטושופ יש אינספור חלופות ווביות שמספקות את הצרכים של מי שאינו מעבד גרפי. מערכת ההפעלה של גוגל לא תספק פתרון לגיימרים כבדים, מעצבים גרפיים ועורכי וידאו. אבל לכל השאר היא תספק חלופה לגיטימית.

לא הסוף של חלונות

למרות הנאמר בפסקה הקודמת, יש להבהיר שאמירות כמו "הסוף של מיקרוסופט", או "חלונות קילר" או כל מונח אחר שאתם צפויים לקרוא בימים הקרובים, מוקדמות בלשון המעטה. חלונות 7, שתושק באוקטובר, היא מערכת הפעלה טובה שנותנת פתרון ל-100 אחוז מהצרכים של רוב המשתמשים. בשנתיים הקרובות, גוגל כרום OS יהיה מוצר נישה. ובינתיים, זאת עשויה להיות הבעיטה בישבן לה מיקרוסופט היתה זקוקה כדי להאיץ את הפעילות במסלול נטול החלונות של עתיד מערכות ההפעלה שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully