וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבעיה של מיקרוסופט

דידי חנוך

9.7.2009 / 11:10

חברת התוכנה הגדולה בעולם ערוכה לגמרי למלחמה. חבל שהיא ערוכה למלחמה הקודמת

הרעה החולה של גנרלים, לפי הקלישאה, היא שהם נלחמים תמיד את המלחמה האחרונה. זה הגיוני. הזמן בין מלחמות הוא הזמן ללמוד מה קרה ולהסיק מסקנות. וזאת בעיה בחברות גדולות רבות. לרובן יש, אי שם במעבדה, את הפיתוחים העתידיים המסקרנים שלהן. אבל מתי הופכים פרויקטים ממשהו שצוות מצומצם מתעסק בו לנקודת פוקוס בחברה? כאשר מסיקים מסקנות מהכישלון הקודם, או מההצלחה האחרונה.

זאת הסיבה שנאמר שחברות דומיננטיות לא יכולות להיות גורם שמשנה את הכללים בתחום שלהן. יש להן יותר מדי נכסים להגן עליהם. וכך קרה שמערכת ההפעלה של מיקרוסופט בנויה על אותו הגרעין כבר שנים רבות. החשש מכך שמערכת הפעלה חדשה "תשבור" את היישומים של הישנה הוא חשש אמיתי ומובן.

חלונות 7 היא דוגמה קלאסית לניצחון עכשיו במלחמה הקודמת. אני משתמש בגרסאות המבחן שלה כבר זמן מה, ומדובר בהחלט במה שויסטה היתה צריכה להיות. זאת מערכת הפעלה מעולה, כפי שאנו רואים מערכות הפעלה כיום. אם מיקרוסופט היתה משיקה את חלונות 7 כפי שהיא כיום במקום את ויסטה, היא ככל הנראה היתה להיט עצום.

אבל חלונות 7 לא בנויה באמת לעולם בו המחשוב עובר לענן. היא בנויה על אותן הפרדיגמות לפיהן נבנתה ויסטה. ורבות מהפרדיגמות האלה לא רלוונטיות לעולם העתידי. זאת החולשה שגוגל תנסה לנצל עם כרום OS.

החלונות התכולים, הצבי הזריז

מיקרוסופט עומדת להשיק עוד שני מוצרים שמוגדרים כ"מערכת הפעלה". הראשון הוא חלונות Azure, "מערכת הפעלה לשירותים ברשת". אבל חשוב להבין: זאת לא מערכת הפעלה למחשב האישי. זאת פלטפורמה לבניית יישומי רשת. כלומר, פלטפורמה שבנויה לעולם בו מערכת ההפעלה לא באמת רלוונטית כי עיקר העבודה מתרחשת ברשת.

Azure (תכלת, בעברית) היא לא מתחרה לכרום OS. היא תתחרה ב-EC2 של אמזון וב-Google App Engine. כלומר, היא תאפשר למפתחים ליצור ולהריץ יישומים ווביים בתוך סביבת עבודה מאוחדת. כאן נתקלת מיקרוסופט בשתי בעיות. הראשונה היא שמפתחים סומכים על אמזון, ומרוצים מגמישות הכלים של גוגל. השניה היא שיש ספקות בנוגע למידת הפתיחות והנאמנות לסטנדרטים של מיקרוסופט. החברה מנסה להרגיע את הספקות ומבטיחה להיות תואמת סנדרטים, אבל מפתחי רשת רבים פשוט לא בוטחים בה.

המוצר העתידי השני שמיקרוסופט מגדירה כ"מערכת הפעלה" הוא Gazelle (צבי). מדובר בפרויקט של חטיבת המחקר של החברה, שנועד להיות דפדפן חדש וקל משקל שמותאם במיוחד להרצת יישומי רשת, ושבו כל טאב הוא תהליך נפרד במערכת ההפעלה. כלומר, מדובר במוצר דומה מאד לכרום - הדפדפן, לא מערכת ההפעלה. מעניין שמיקרוסופט מגדירה מוצר כזה כ"מערכת הפעלה", ומעניין עוד יותר יהיה לראות מתי הוא יגיע. תחום הדפדפנים הוא תחום בו עדיין יש למיקרוסופט נתח שוק דומיננטי, אבל היא נתפסת - ובצדק - כחברה שמפגרת בתחום זה אחרי מתחרותיה.

הגל הבא

במחזור מערכות ההפעלה הרגיל של מיקרוסופט, החברה משיקה מערכת הפעלה חדשה כל 3 שנים לערך. היוצאת מן הכלל היתה ויסטה, שהתעכבה מאד. זה אומר שעוד שנה וחצי, כשכרום OS תהיה בת חצי שנה וודאי תצא כבר בגרסה שניה, מיקרוסופט תהיה באמצע הדרך למערכת ההפעלה הבאה שלה. איחור של שנה-שנה וחצי לעומת הטכנולוגיות שנמצאות במערכות ההפעלה של המתחרות אינו דבר חדש בעבור מיקרוסופט. כבר שנים שמערכות ההפעלה שלה מפגרות טכנולוגית אחרי אלו של אפל. זה לא מפריע להן לנצח בכל הנוגע לנתח שוק תודות למומנטום, ותודות ליתרונות הלא מבוטלים שעדיין יש להן.

השאלה הגדולה היא מה יהיה בגל הבא. האם מערכת ההפעלה הבאה של מיקרוסופט היא "חלונות 8", או שמא היא מידורי, מערכת הפעלה שאינה חלונות ושבנויה על פרדיגמות ותפיסות חדשות יותר. מערכת הפעלה שבנויה לעולם מקוון, ולא רק מתממשקת איתו ביעילות חלקית. כמי שבוחר שוב ושוב כן להשתמש במערכת ההפעלה של מיקרוסופט, אני מקווה מאד שהתשובה היא החלופה השניה. ובהחלט יש סיכוי סביר שההשפעה החיובית הגדולה ביותר של כרום OS היא בכך שהיא תדחוף את מיקרוסופט לעבר החלופה הזאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully