וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיפור האורווליאני של אמזון

דידי חנוך

18.7.2009 / 4:06

החנות המקוונת מחקה ממכשירי קינדל של לקוחותיה עותקים של "חוות החיות" ו-"1984" של ג'ורג' אורוול

אמזון מחקה עותקים של הספרים "חוות החיות" ו-"1984" ממכשירי הקינדל של מספר מלקוחותיה. דיוויד פוג, כתב הטכנולוגיה של הניו יורק טיימס, מדווח בבלוגו כי המו"ל שפרסם את המהדורות האלקטרוניות של הספרים ביטל את המהדורה האלקטרונית של הספרים, פעולה שגרמה למחיקת העותקים.

ככל הנראה, המחיקה היא תוצאה של ההבדלים בחוקי זכויות יוצרים בארצות הברית וקנדה. בקנדה - ובאוסטרליה, ומדינות אחרות - ספריו של אורוול כבר אינם מוגנים על ידי זכויות יוצרים, ויצאו לנחלת הכלל. אבל בארצות הברית הוארכו זכויות היוצרים כך שהספרים עדיין מוגנים ולא ניתן היה להציע אותם חוקית כספרי חינם, כפי שנעשה באמזון. בעמוד הספרים אמנם היתה אזהרה שהספר מוגן בזכויות יוצרים בארצות הברית, אך לא היו מחסומים לרכישה ללקוחות אמריקאים.

הלקוחות שרכשו את המהדורות קיבלו מאמזון החזר בחשבונם על הרכישה, אך עצם הפעולה גורמת לזעם בקרב לקוחות החברה. רוב המשתמשים חושבים על רכישת ספר אלקטרוני כפעולה המקבילה לרכישת ספר פיזי. חוקית, אמנם מדובר בפעולה שונה - לקוח רוכש רשיון לשימוש בספר, לא את הספר עצמו - אבל חברות מציגות את המהדורה האלקטרונית כמקבילה אמיתית לספר העשוי מנייר.

החלטת אמזון למחוק את הספרים מציגה את הצד האפל של הקישוריות התמידית של הקינדל. במקרה זה, המחיקה היתה תוצאה של הפרת זכויות יוצרים. אבל מבחינת לקוחות מדובר בפעולה מקבילה לחדירה לבית הלקוח והורדת ספר מארון הספרים שלו. אמזון ודאי ביצעה את הצעד על מנת להגן על עצמה משפטית, אבל בדרך היא פגעה במוניטין שלה ושל הקינדל כחלופה אמיתית לספרים. לא נופתע לראות את סוני או אחת המתחרות האחרות של אמזון בשוק הספרים הדיגיטליים משתמשת במקרה למטרות שיווקיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully