וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק הביומטרי: עושים פולישוק

TheMarker IT

19.7.2009 / 20:24

ועדת השרים החליטה לפצל את המאגר הביומטרי אבל לא דנה בפרט הכי חשוב – המאגר כלל לא נחוץ כדי לאפשר את הנפקת תעודת הזהות החכמה

מאגר המידע הביומטרי יופרד לשני מאגרים שונים שיוחזקו על ידי שני משרדי ממשלה שונים, במטרה לשפר את האמצעים למניעת זליגת המידע. כך החליטה היום (א') ועדת השרים לענייני חקיקה. המאגר הביומטרי, מאגר ממוחשב שיכלול את טביעות אצבעותיהם של כלל אזרחי ישראל, עלה מחדש על סדר היום הציבורי בעקבות חידוש הדיונים בכנסת על שילוב נתונים ביומטריים בתעודות הזהות החכמה. התעודות החכמות מכילות אמצעי זיהוי ביומטרי (טביעת אצבע) שהופכים אותן לאמינות יותר בהשוואה לתעודות הנוכחיות. בין השאר הן יוכלו למנוע התחזות והוצאת תעודות כפולות. הסעיף שבמחלוקת מסדיר הקמת מאגר מידע שיכיל את המידע הביומטרי לצד פרטי הזהות של כל האזרחים. מתנגדי החוק טוענים כי על-מנת שתעודת הזהות תכיל אמצעי זיהוי ביומטרי ומטרת החוק תושג, אין כלל צורך להקים מאגר, ומדגישים שאף מדינה בעוצם המערבי אינה מחזיקה במאגר שכזה.

את ההצעה על הקמת שני מאגרים נפרדים העלה בפני ועדת השרים השר הממונה על הקשר עם הציבור, מיכאל איתן. הפניה לוועדת השרים בוצעה לאחר שאיתן פנה לשר המשפטים יעקב נאמן וליו"ר הקואליציה זאב אלקין במטרה לבטל את הסעיף העוסק בחוק המסדיר את הקמת המאגר הביומטרי. לפי ההצעה, מאגר אחד שיוחזק במשרד הפנים יכלול רשימה מקודדת של שמות אזרחים, ואילו מאגר אחר, שיוחזק במשרד המשפטים, יכלול נתונים ביומטריים מקודדים, ללא ציון שם ופרטים אישיים.

הרעיון ליצירתם של שני מאגרים נפרדים אינו חדש. הוא עלה כבר בוועדה המשותפת שדנה בשבועות האחרונים בנוסח החוק, אם כי שם דובר על פיצול בלא ציון העובדה כי שני חלקי המאגר יוחזקו במשרדים שונים. אף על פי שהנוסח שעבר בוועדת השרים מהווה שיפור, הטענות המרכזיות על אי נחיצותו של המאגר ועל חוסר המידתיות בעצם הקמתו, טרם נידונו באופן רציני בכנסת. "אין שום הכרח להקים מאגר ביומטרי גם אם הולכים לתעודות זהות חכמות. דליפת המאגר תהיה אירוע בלתי הפיך והיא עלולה להביא למצב בו תמורת כמה שקלים יוכל כל אדם להיכנס למאגר, לשלוף טביעת אצבע ולהטביע אותה בכל מקום שיחפוץ, או יוכל לבחון כל טביעת אצבע שימצא ולעקוב אחר אנשים שונים", אמר השר איתן במהלך הדיון. "חקיקת החוק רצה קדימה", הסביר איתן בראיון ל-TheMarker IT, "אני מרגיש שחברי הכנסת לא מתעניינים בנושא, אין מספיק פניות". לדברי איתן, במהלך הדיון בוועדת השרים בחרו מרביתם שלא להתבטא בנושא, פרט ליו"ר הוועדה יעקב נאמן.

המצב בכי רע

"המצב כרגע בכי רע", קבע איתן. "כאשר ח"כ שטרית, שיזם את החוק, היה שר הפנים, הוא היה אמור לייצג את עמדות הממשלה. כעת, מתוקף תפקידו כיו"ר הוועדה המשותפת הבוחנת את החוק הוא אמור לייצג את הכנסת ואת האינטרסים של הפרט. במצב הנתון, נוצר חוסר איזון. מחוץ לוועדה, רק אנכי וח"כים בודדים מאופוזיציה מתייחסים לנושא בצורה הראויה". השר לענייני שירות ציבורי הוסיף וקבע כי שר הפנים הנוכחי, אלי ישי, הוא הכתובת הנכונה לנוסחו של החוק. "פניתי לשר ישי והסברתי לו את הצורך בביטול הסעיף שקובע את הקמת המאגר". איתן ציין כי ישי בתגובה הסביר שהוא צריך את החוק לצורך הנפקתן של תעודות הזהות החכמות. "הסברתי לו כי את אלו ניתן יהיה להנפיק גם ללא המאגר, אך הוא ענה כי הוא אינו בקיא בפרטים וכי יברר את הנושא עם ח"כ מאיר שטרית", הוסיף איתן.

ועדת השרים לא היתה היחידה שהתכנסה היום לדיון בחוק הביומטרי. בשעות הבוקר קיימה הוועדה המשותפת לבחינת נוסח החוק, שבראשה חבר הכנסת מאיר שטרית דיון נוסף בחוק. במסגרתם של דיונים אלו אושרה העברתם של נתוני זיהוי ביומטריים למשטרת ישראל ולמשטרה הצבאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully