וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסגה בעייתית

דידי חנוך

20.7.2009 / 13:58

N97 הוא מכשיר הדגל החדש של נוקיה, והוא ראוי לתואר, אבל יש בו בעיות שמונעות ממנו להיות מכשיר מושלם

אם תסתכלו על ההיסטוריה של נוקיה, תראו שמכשירי הדגל של החברה - בייחוד אלה שמהווים קפיצת מדרגה - נוטים להיות גם הבעייתיים ביותר. N73, מכשיר המולטימדיה האמיתי הראשון של נוקיה, היה אחד הטלפונים בעלי אחוז התקלות הגבוה ביותר בשנים האחרונות. N95 היה, כשהוכרז לראשונה, פלא חד פעמי, אבל גם לו היו בעיות לא מעטות. N97 - הטלפון הראשון בסדרת N עם מסך מגע ומכשיר הדגל החדש (יש שיאמרו הראשון מאז N95) של החברה, סובל גם הוא מבעיות, שחלקן ממשיות וחלקן נובעות מההשוואה לטלפון ההוא של אפל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכשיר דגל/מערכת וואלה!, צילום מסך

בית חם

מסך הבית של N97 הוא האלמנט החדשני והמסקרן ביותר במכשיר. במרכזו נמצאים וידג'טים - יישומים קטנים וקלי משקל, שאת רובם אפשר להסיר או להחליף. עדכונים מפייסבוק, עדכוני חדשות, מזג אוויר, הודעה על מיילים חדשים ועוד - כל אלה נגישים מהמסך, אותו ניתן גם להסתיר במשיכת אצבע, למקרה שאתם לא רוצים שאנשים ייראו את עדכוני הפייסבוק שלכם. מבחינתנו, היישום הטוב ביותר למסך הבית - הווידג'ט של תוכנת טוויטר המעולה Gravityלא מגיע עם המכשיר.

התלונה העיקרית שיש לנו כלפי מסך הבית היא חוסר היכולת להגדיר בו התרעות של יותר מסוג מייל אחד. למה צריך לבחור בין מייל העבודה למייל הפרטי? אבל פרט לכך, מדובר בדלת לא רעה בכלל אל המכשיר ויכולותיו, אותה ניתן להתאים לשימוש הצפוי שלכם במכשיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למה רק מייל אחד?/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפלצת מולטימדיה

אין מכשיר פרט לאייפון 3GS 32 גיגה שיכול להתחרות ב-N97 מבחינת יישומי מולטימדיה. N97 מגיע עם 32 גיגהבייט של זכרון מובנה, כשאפשר להוסיף עוד 16 גיגה באמצעות כרטיס מיקרוSD. זה המכשיר הראשון אי פעם בו יכולתי לשים בו את כל המוזיקה שלי ועוד נשאר מקום. בצירוף עם מסך 3.5 אינץ' שעושה עבודה מצוינת בתנאי תאורה סבירים מדובר במכשיר מעולה למוזיקה, וידאו ותמונות. רק אל תנסו להשתמש בו באור שמש ישיר, כי איתו הוא לא יוכל להתמודד, בדומה למרבית הטלפונים שיש היום בשוק.

היתרון המשמעותי של N97 לעומת האייפון - כן, ההשוואה הזאת בלתי נמנעת - הוא ביצירת מולטימדיה. המצלמה שלו היא אחת המצלמות הסלולריות הטובות ביותר שיש כיום בישראל. היא עושה עבודה סבירה גם בתנאי תאורה לא אידיאליים ומצלמת וידאו לא רע בכלל. כדי להפיק מהמצלמה את המיטב, מומלץ להוריד מחנות Ovi – חנות היישומים החדשה של נוקיה, שהגישה אליה מובנית במכשיר - יישום קטן וחינמי בשם Pixelpipe, שמאפשר להגדיר עשרות מקומות שונים להעלאת קבצים באמצעות יישום שיתוף הקבצים הכלול במכשיר, Share Online. כך, תוכלו להעלות בקלות תמונות לפליקר, לפייסבוק או לפיקאסה, כמו גם להעלות סרטונים ליוטיוב. בלי Pixelpipe, יישום העלאת המדיה של N97 לא טוב מספיק, בעיקר מכיוון שהוא עובד עם אתרים מעטים מדי.

המכשיר כולל גם את היישומים המוכרים ממכשירים סימביאנים אחרים של נוקיה: רדיו עם RDS ויישום הפודקאסטים הנוח של נוקיה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טוב ביצירת מולטימדיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתקשר לרשת

הדפדפן המובנה של N97 עושה עבודה מצוינת בהצגת אתרים, למרות שהוא סובל מאיטיות לעתים. אין למכשיר גרסה של Skyfire, הדפדפן החלופי המעולה למכשירי סימביאן, וחבל. אבל עם רוב האתרים התמודדנו ללא בעיה בעזרת הדפדפן המובנה, שיודע גם להציג קליפים ביוטיוב.

המייל הוא סוגיה בשני חלקים. N97 מגיע ללא היישום Nokia Messaging, שהינו המאמץ המוצלח הראשון של החברה ליצור יישום מייל ראוי. בלעדיו, אתם תקועים עם יישום המייל הישן והבינוני, שסובל במיוחד בהשוואה מול בלאקברי ודומיו. ביקור באתר email.nokia.com והתקנת Nokia Messaging בחינם משפרת לאין ערוך את חווית המייל, ולא ברור מדוע לא בחרה החברה לחסוך מבעלי מכשיר הדגל שלה את הצורך בהורדה.

חומר טוב?

N97 הוא מכשיר שרובו פלסטיק, בניגוד למכשירי יוקרה אחרים של החברה. אנחנו מבינים את ההחלטה. מדובר במכשיר גדול - עקב המצלמה, הסוללה וכיו"ב - ואם היה מתכתי הוא עשוי היה להיות כבד. ובכל זאת, זה מצער והופך את הטלפון למעט פחות עמיד. אבל לא מדובר בסלולרי שנבנה בחסכנות. הציר עליו הוא נפתח כדי לחשוף את המקלדת עובד באופן חלק ומהנה. סליידרים למיניהם תמיד היו נקודת תורפה של נוקיה, ונחמד לראות שהם עבדו על תיקון הבעיה.

ואם כבר פתחנו את הסליידר, הרי שכדאי להתעכב על עוד יתרון של המכשיר בהשוואה לאייפון - המקלדת הפיזית, שהינה מרווחת מאד, עם מקשים נוחים. חבל שמדובר במקלדת בת 3 שורות בעוד רובנו רגילים ל-4. מקשים מסוימים היו ממוקמים באופן קצת מבלבל עקב כך. עם זאת, בשבוע של שימוש התרגלנו למקלדת, ואין ספק שלו היה לנו זמן רב יותר, היינו יכולים להקליד עליה טקסטים ארוכים בלי בעיה. הכפתור הארבע-כיווני שמשמאל למקלדת משמש כתחליף ותוסף למסך המגע בעת גלישה, כאשר המקלדת פתוחה, ומפצה על החיסרון הגדול ביותר של המכשיר: סוג המסך.

N97 מצויד במסך מגע רזיסטיבי. זהו מסך מגע שנוח לשימוש עם עט מגע, ופחות נוח אם אתם משתמשים באצבעותיכם. אין לו יכולות כגון רב-מגע והוא לא יאפשר לכם לגלול באותה הקלות והאינסטינקטיביות כמו מכשירי אייפון ואנדרואיד שמצוידים במסך מגע קפסטיבי המותאם לעבודה עם אצבע. הבחירה של נוקיה בסך מסוג זה היתה מובנת לו היה האייפון המכשיר היחיד בשוק עם מסך מגע קפסטיבי. אבל גם מכשירי אנדרואיד, פאלם פרה, סמסונג אולטרה טאץ' ואחרים מצוידים במסך מגע מהסוג החדש והטוב יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסליידר עבד היטב/מערכת וואלה!, צילום מסך

דם וקרביים

הזכרנו את נפח האחסון העצום של המכשיר, והוא בהחלט משמח. חבל שנוקיה לא כללה במכשיר מעבד וזיכרון תואמים. מעבד במהירות 434 אמנם סביר למערכת ההפעלה הסימביאנית, אבל לא עם מסך הבית וריבוי היישומים של N97. גם 128 זיכרון RAM הוא נתון שכבר לא מספק. התוצאה היא שמדי פעם המכשיר סוגר יישום כלשהו שתופס יותר מדי זיכרון, ומדי פעם הוא טוען שנגמר לו הזיכרון ומסרב לבצע פעולות בסיסיות כמו פתיחת הודעת SMS. אתחול פותר את הבעיה, אבל זה מעצבן.

לפחות המכשיר מצויד בסוללה סבירה, שמאפשרת לו לשרוד יותר מיום בשימוש נורמלי, וקצת פחות מיום בשימוש שכולל קישוריות תמידית ושימוש מסיבי באינטרנט ובמולטימדיה.

מגיע חסר

במהלך הסקירה הוזכרו מספר יישומים שמומלץ מאד להוריד למכשיר על מנת לשפר את חווית השימוש בו. עצם קיומם של היישומים הוא דבר מבורך, אבל בחלק מהמקרים מדובר בדברים שהיו צריכים להיות כלולים בו. זה נכון יותר מכל בנוגע ליישום הדואר, כי מדובר בפונקציה בסיסית בסמארטפון כיום, ומדובר ביישום של נוקיה עצמה. אבל גם מוצר חינמי כמו פיקסלפייפ שמשדרג את המכשיר בכל הנוגע להעלאת מולטימדיה היה משפר את הדרך בה המכשיר נתפס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למרות הבעיות, מכשיר דגל מוצדק/מערכת וואלה!, צילום מסך

שורה תחתונה

N97 ראוי להיקרא "מכשיר דגל", אבל הוא רחוק מלהיות מושלם. הוא טלפון מרשים מאד שמרגיש לעתים כמו בטא ולא כמו מוצר מוגמר – ואכן, יצאו כבר מספר עדכוני גרסה לתוכנת מכשיר, שעוד לא הגיעו אלינו. הוא אטי מדי, מסורבל מדי, “כבד" מדי – ולמעשה גם מעט כבד מדי פיזית. אבל הוא גם הסלולרי הראשון מזה שנה - הראשון שהמכלול שלו טוב יותר מזה של E71. הוא כנראה יהיה יקר מדי, ולאור האנדרואידים והאייפונים והפאלמים שעומדים להגיע לישראל הוא כנראה לא יזכה לאימפקט לו זכו בארץ N95 ו-E71. אבל הוא המכשיר הטוב ביותר של חברת הסלולר הגדולה בעולם. ואם אתם מאוהבי סימביאן – מערכת ההפעלה של נוקיה לסמארטפונים – הרי שיש סיכוי לא רע שהוא הטלפון הסלולרי בשבילכם.

  • עוד באותו נושא:
  • נוקיה
  • n97

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully