וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוכמה ניידת

דידי חנוך

30.7.2009 / 11:04

דידי חנוך משווה בין מערכות ההפעלה המובילות לטלפונים הניידים, ומסביר למי מהן יש פוטנציאל להצליח גם בעתיד

בשבוע שעבר כתבתי כאן על הסמארטפון האידיאלי, ועל כמה מהמועמדים לתפקיד. אבל בליבו של כל סמארטפון נמצאת מערכת הפעלה, והשבוע נעסוק במערכות ההפעלה החשובות לסמארטפונים. איפה הן כיום, ולאן הן הולכות. שש מערכות הפעלה מתחרות כיום על לבם של מפתחים ומשתמשים כאחד. לכל אחת מהן יתרונות וחסרונות, מעלות ובעיות. מבחינתי, מערכת ההפעלה היא השיקול החשוב ביותר בבחירת סמארטפון. הסקירה מסודרת לפי נתח שוק עולה.

בסקירה זאת אני כורך יחדיו את שני הסוגים של מערכות הפעלה: אלו שקשורות לחומרה של חברה ספציפית, ואלו שיופיעו ומופיעות במכשירים של חברות שונות.

WebOS

הצעירה והקטנה מבין מערכות ההפעלה לסמארטפונים, אבל יורשת לשושלת מפוארת. אחרי שנים של דשדוש עם מערכת הפעלה שהלכה והזדקנה, המציאה פאלם את עצמה מחדש עם WebOS, שנמצאת כרגע רק ב-Pre וצפויה להופיע בכל המכשירים העתידיים של החברה בעתיד הנראה לעין. היתרון של וובאוס הוא גם החסרון שלה: היא חדשה מאד. זה אומר שהיא נבנתה ללא ספיחים מצערים מהעבר שיאטו אותה ויפגעו בה. היא בנויה למעבדים שיש כיום, למסכים שיש כיום ולסטנדרטים שיש כיום. פאלם בחרה ללכת על סטנדרטי רשת כבסיס לבניית יישומים, והיישומים המעטים שיש לה מוכיחים שאפשר לעשות איתם לא מעט. אבל היישומים אכן מעטים. פאלם מתמודדת עם שוק צפוף מאד, והסיכוי הטוב ביותר שלה יהיה לשכנע יותר ויותר מפתחי ווב לעבור לפתח אצלה. מפתחי הסמארטפונים עסוקים אצל המתחרים. האם פאלם ו-WebOS ישרדו? קשה לראות איך הם עושים את זה לבד. למרות שמדובר במערכת הפעלה מלהיבה מאד. רכישת פאלם על ידי חברה כמו Dell או נוקיה תשנה את התמונה לגמרי.

ברמה האישית, זאת מערכת הפעלה שהייתי שמח שתריץ את המכשיר הבא שלי, אבל אני חושש לעתיד שלה ולתמיכה לה תזכה מהמפתחים.

אנדרואיד

יש כרגע רק שלושה מכשירי אנדרואיד בשוק, אבל בחצי השנה הקרובה המספר הזה הולך להשתנות באופן דרמטי, ולשנות את נתח השוק הזעום של מערכת ההפעלה של גוגל. אנדרואיד מבוססת לינוקס, ובכל הנוגע ליכולות היא משתווה למתחרות המתקדמות ביותר שיש לה. הבעיה שלה היא שעדיין חסר לה ליטוש - בניגוד ל-WebOS שמלוטשת להפליא יחסית למערכת הפעלה חדשה כל כך - אבל זאת בעיה שהופכת משמעותית פחות ופחות עם כל עדכון למערכת ההפעלה. יתרון אחד של אנדרואיד היא שהיא נדחפת על ידי גוגל, ואמורה לשמש כחבל ההצלה של מוטורולה. כל היצרניות הגדולות פרט לנוקיה עובדות על מכשירי אנדרואיד, והיא מושכת יותר ויותר מפתחים. יתרון נוסף הוא העובדה שאנדרואיד משמשת תחליף פתוח בהרבה למערכת ההפעלה של אייפון, ויישומים שנדחים מהחנות של אפל יכולים למצוא בית בזו של גוגל. מבין כל מערכות ההפעלה המתחרות, אנדרואיד היא זו שיש לה את הפוטנציאל הגדול ביותר לזנק בשנים הקרובות.

ברמה האישית, שילוב של חומרה טובה - סקירות ראשונות של HTC Hero מצביעות על כך שהמעבד שלו חלש מכדי להריץ כיאות את הממשק שלו - עם אנדרואיד הוא מועמד סביר מ-א-ד למכשיר הבא שלי.

חלונות מובייל

מערכת ההפעלה של מיקרוסופט לניידים היא תמונת מראה של ה-Pre. היא ישנה מאד, וכל גרסה חדשה היא רק שכבה של צבע על בניין שיסודותיו לא בריאים. יש לה המון יישומים, וחלקם נהדרים, והיא עדיין מרוויחה מכך שבמשך שנים היא היתה דומיננטית בשוק האמריקאי. אבל היא זקוקה לשיפוץ מהיסוד וזה לא יקרה עד גרסה 7 שתצא מתישהו בשנה הבאה, במקרה הטוב. זה לא סוד שאני לא אוהב את חלונות מובייל, אבל זה לא אישי: זאת איבה שנוצרה מכך שבדקתי הרבה מכשירים שרצים עליה, ועל רובם המילה "רצים" היא אירונית. נעשו בשנה ומשהו האחרונות נסיונות אמיצים מצד יצרניות כגון HTC וסמסונג לתת לה ממשק חדש, אבל היא עדיין לוקה בחסר. אם חלונות מובייל 7 לא תהיה שיפור עצום, הרי שמערכת ההפעלה של מיקרוסופט תהפוך לזניחה תוך 3 שנים. גג.

ברמה האישית, לא אשקול לרכוש מכשיר חלונות מובייל עד שגרסה 7 תשנה את דעתי. אם היא תשנה את דעתי.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

iPhone

אייפון 3.0 היא מערכת ההפעלה המלוטשת ביותר לסמארטפונים. היא רצה מהר, הממשק שלה נהדר, יש לה מיליון יישומים, והדפדפן שלה נפלא בכל אתר שלא דורש פלאש. אבל היא לא תומכת בהרצה של מספר יישומים במקביל, והיא גן סגור. אייפון היא מערכת הפעלה מצליחה להדהים בהתחשב בכך שהיא נמצאת במכשיר אחד בלבד - אם כי יש למכשיר גרסאות שונות כיום - אבל ידיעות כמו ההחלטה של אפל השבוע לדחות את יישום גוגל ווייס ולהוציא מהחנות שלה יישומי GV של מפתחי צד שלישי מזכירות שכל מה שטוב במערכת הפעלה נובע מהיותה מוצר של אפל. וזה גם הגורם לכל מה שרע בה. אפל תישאר שחקנית חשובה ומשפיעה בתחום המובייל, אבל אני לא רואה איך היא הופכת למובילת שוק - או מתקרבת לכך - כל עוד היא שומרת על הפילוסופיה הנוכחית שלה.

ברמה האישית, כתבתי בעבר: לא רוצה אייפון.

בלאקברי

מערכת ההפעלה של בלאקברי נמצאת אי שם באמצע בין הותיקות לחדשות, והתפתחה מאד בשנתיים האחרונות. למרות המוניטין של בלאקברי למכשירים עסקיים, החברה מוסיפה למערכת ההפעלה שלה יותר ויותר יכולות מולטימדיה ואינטרנט. אבל היא עדיין מוגבלת בכך שהפוקוס שלה הוא במייל. הדפדפן שלה פחות טוב, יש לה פחות יישומים והאקוסיסטמה שלה למפתחים פחות טובה משל המתחרות. והעובדה שהיא רצה רק על מכשירי בלאקברי מגבילה אותה בעתיד. עם זאת, היא סולידית להפליא ועובדת טוב עד מעולה במכשירים עבורם נבנתה. היתרון שלה היה ונותר שירות המייל המעולה, אבל המתחרות משתפרות כל הזמן בתחום. RIM, יצרנית בלאקברי, בנתה לעצמה נישה חזקה, אבל כאשר שוק הסמארטפונים יגדל משמעותית בשנים הקרובות, אני חושב שהיא תישאר עם המגזר הקיים שלה אלא אם תצליח להמציא את עצמה מחדש.

ברמה האישית: אולי Storm 2, מכשיר המגע השני של החברה, ישנה את דעתי. אבל כרגע לא סביר שאקנה מכשיר שלה.

סימביאן

מערכת ההפעלה של נוקיה היא הדינוזאור של עולם הסמארטפונים. היא הכי גדולה, אבל סובלת מאותן הבעיות של חלונות מובייל, רק פחות. הממשק שלה לא השתנה משמעותית כבר שנים, ומרגיש מיושן להפליא כיום. סימביאן חלשה במיוחד בכל הנוגע למגע, מכיוון שהיא לא תומכת ברב מגע, בניגוד לכל מתחרותיה - אפילו חלונות מובייל תזכה ליכולות רב מגע בעתיד הנראה לעין. אבל סימביאן היא גם מערכת ההפעלה שעתידה נמצא בסימן שאלה יותר מהאחרות. בסוף השנה תצא סימביאן2, הגרסה הראשונה של מערכת ההפעלה שתהיה בקוד פתוח ותכלול טכנולוגיה משלוש גרסאות סימביאן שהיו קיימות עד כה. אבל את הקפיצה הגדולה אמורה מערכת ההפעלה לבצע באמצע השנה באה, עם צאת סימביאן3. אז מבטיחה נוקיה שיפורים גדולים בממשק וביכולות הגרפיות. עד שלא נראה את סימביאן2 ואחריה את 3, קשה לשפוט את עתיד מערכת ההפעלה. כרגע, היא טובה למכשירים עם מקלדת מלאה, ולוקה בחסר בכל הנוגע למגע.

ברמה האישית: למרות חסרונותיה, אני רגיל לסימביאן. ואני רוצה להאמין שהשיפורים הנחוצים יגיעו. יש מצב שאשאר איתה, אבל כרגע זה תלוי יותר במכשירי האנדרואיד שנראה בחודשים הקרובים. על המכשיר הנוכחי שלי אסיים לשלם עוד פחות מחצי שנה, ואז נראה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully