וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כן לדגלים

אילנה ניז'ניק-ברודו

6.8.2009 / 13:05

אילנה ניז'ניק החליפה את תמונת הפרופיל שלה בפייסבוק, כי זאת ההזדהות הפרטית שלה. לא רק להפגנות יש כוח

תמונת הפרופיל, אותו סמלון קטן, הוא הדבר הראשון שאנשים רואים כשהם נתקלים במשתמש ברשת חברתית זו או אחרת. אחדים הפכו את החלפת תמונת הפרופיל שלהם והביטוי העצמי התמון בה לכדי אמנות ממש – קריקטורות, תמונות של קעקועים, סמלים של קבוצות ספורט, חיות מחמד ושלל יצירות אחרות מאפשרים לאנשים לבטא את עצמם בצלמית שגודלה לא עולה על כמה עשרות פיקסלים בודדים.

ישנן תקופות בהן אותו סמלון יכול לבטא מחאה או הזדהות עם קבוצה או מטרה. לצורך העניין, הסמלון של כתבת זו ישאר עד מוצאי שבת דגלון גאווה עם פס שחור. איני חברת הקהילה גאה ולא יצאתי למצעד הגאווה. אכן, רבים מחבריי חברים בקהילה ואחדים אף מבאי המקום בו אירע הרצח בסוף השבוע, ואני מזדהה עמם על כאבם ואובדנם. אני בוחרת להראות לכל מי שרואה את הסמלון שלי את התמיכה שלי באבל הקהילתי של ההומואים, הלסביות והביסקסואלים בישראל בדומה לעוד משתמשים רבים ב-Facebook. על אף שאצלי מדובר במקרה ראשון של החלפת תמונת פרופיל למשהו שאינו תמונה שלי, זכורים לי אירועים בהם לא מעטים מחבריי החליפו את תמונתם לתמונה של גלעד שליט או סמלון המאבק במאגר הביומטרי.

קשה לומר באופן חד-משמעי מהי ההשפעה הרוחבית של ביטוי עצמי באמצעות תמונת הפרופיל. הרי רוב האנשים שרואים את תמונת הפרופיל הם אכן אנשים שמכירים את המשתמש וסביר שיודעים או מנחשים לפחות את דעתו בנושא על הפרק. חשוב להבין שעם זאת, תמיד קיימים מעגלים על מעגלים של חברים של חברים שנחשפים לאותה תמונת פרופיל ולאותה מחאה או הזדהות. אחת המטרות של רשת חברתית היא העברת מידע בין אנשים וקבוצות של אנשים. איזו דרך טובה יותר להפיץ רעיון מאשר בצלמית הקטנה שרואים גם אנשים שמחפשים מישהו אחר ששמו דומה לשלך, למשל?

הרשתות החברתיות מקבלות מיום ליום יותר חשיפה ומעוררות עניין גם בתקשורת הההמונים הלא-מקוונת. אולי משתמש אחד או שניים או עשרה לא יכולים להשפיע, אבל כמות מספקת של אנשים שעושים פעולה תיצור כמעט תמיד אפקט כזה או אחר ובמקרה של תמונת פרופיל זה לעתים יוצר תופעה כמעט ויראלית. ניתן להשוות את האפקט לתופעת הפגנות חברי אנונימוס המפגינים נגד סיינטולוגיה ברחבי העולם (ללא קשר לארגון נגד התאכזרות לבעלי-חיים הפועל בישראל). אנונימוס הוא סוג של ארגון שנוצר בפורומים באינטרנט ללא הנהלה, מטרות רווח או סדר כלשהו והכולל עשרות אלפי צעירים עטויי מסיכות גאי פוקס ברחבי הגלובוס היוצאים מדי חודש להפגין אל מול כנסיות סיינטולוגיה בערים בעולם לרבות תל-אביב.

לא כולנו יכולים להרשות לעצמנו להגיע להפגנות ומצעדים או להגיע למשרד עם חולצה ועליה תמונה של גלעד שליט. האינטרנט הוא מעוז הביטוי העצמי ורשתות חברתיות רק מקצינות זאת עם כמויות מידע אדירות על משתמשים החל ממזון מועדף וכלה בתמונות ילדות. אם פעם הדרך לבטא תמיכה ברעיון או קבוצה היתה מדבקה על פגוש הרכב, אז כיום רבים רואים את תמונת הפרופיל כפגוש וירטואלי בו ניתן לבטא דעה.

תמונת הפרופיל שלי, לעת עתה תשאר אות הזדהות עם הקהילה הגאה בישראל. ואני גאה בכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully